handdator

Visa fullständig version : Ny hos Pimp your Shrimp - Saltyshrimp Black Water Powder

JenL
2013-01-07, 16:50
http://www.pimpyourshrimp.com/sv/saltyshrimp/

http://www.saltyshrimp.de/english/black_water_powder.html

Jätte enkelt i användning. Jag använder det själv och kan rekommendera det :D

shrimpcoctail
2013-01-07, 16:59
Hi Jen, what about this Black Water Powder, is it good for TaiwanBee´s and PRL as well?

JenL
2013-01-08, 20:19
The people who have tested it used it for all their shrimps (just not Sulawesi shrimp). I use it in all my aquariums incl Taiwan & PRL (except Sulawesi). After 24h the water is clear again. It seems my shrimp are more active now that I use it.

shrimpcoctail
2013-01-08, 20:34
I will for sure test this new stuff in one of my tanks.

ShrimpKing
2013-01-16, 12:13
Jag måste få fråga en viktig sak, detta pulver ersätter den vanliga produkten salty bee? Alltså kan jag använda detta salt istället för "Bee-Shrimp Mineral GH+" för att få upp TDS? =)

Verkar ju vara en nice produkt.

JenL
2013-01-16, 16:43
Nej. Du kan använder det MED GH+ och de andra salter. Men den ersätter inte saltet. Black Water Powder är inget salt, det är koncentrerade huminsyra och fulvinsyra + spårämmne. Det är nästan lite som att använder ålkottar eller torv. Men den drar inte ner PHvärde.

ShrimpKing
2013-01-16, 19:56
Waky waky Jen! I just orderd the Product hope i have it on friday :/

ShrimpKing
2013-01-26, 12:40
I have a comment about the product, how is it dosed? Should I fill with the amount of water you change? Or should you dispense for the entire tank every week? It says nothing about it.

Cheers!

shrimpcoctail
2013-01-26, 21:15
Jag har nu provat detta nya medel under några veckor. Första dagen eller dagarna så blev vattnet brunfärgat som det också beskrevs i presentationen, men det klarnar upp efter hand.

Jag vill inte påstå att jag kan se någon jättestor skillnad i beteendet bland mina räkor men det är nog allt för tidigt och påstå någon bestående effekt. Möjligen så är det lite mera aktivitet i karen och räkorna ser ut att trivas och håller sig friska.

Jag tror att detta medel har en långtgående effekt som kanske bara kan uppfattas efter en lite längre tid i karet.
Hur som helst så kan det knappas skada miljön men förmodligen så stärker det immunförsvaret med allt nyttigt som ingår.

ShrimpKing
2013-01-26, 21:25
Måste faktiskt hålla med dig där jag känner också att jag upplever större aktivitet vilket är bra. Det ska bli kul och se om man märker andra förändringar i längden vilket jag är säker på. Man har egentligen inte så mycket andra källor som kan ersätta denna produkt, inte jag i alla fall. Ett blad eller två och en rot som nalkas ur med tiden håller kanske inte samma kvalitet. Det är ju också en sådan typisk sak som dem har överflöd av i sin naturliga miljö, något ton eller två av döda växter =)

Får man fråga hur den skall doseras dock? Doserar man med måttet som bytts ut eller doserar man för hela karet, och i så fall när? Står ju inget info om att det ska doseras dag, vecka eller månad när man gör ett vattenbyte....

shrimpcoctail
2013-01-26, 21:57
Jag tar halva medskickade måttet ca. 0,5 g till 25L vatten för att se vad som händer.

ShrimpKing
2013-01-26, 23:37
Jag tar halva medskickade måttet ca. 0,5 g till 25L vatten för att se vad som händer.

Jag kör på samma har 4x 35 liter kubar :)

Men vore nice att veta hur mycket man ska dosera mer än det som står....

shrimpcoctail
2013-01-27, 10:39
Det står på burken ett mått 1g. till 50L vatten, sedan beror det naturligtvis på hur ofta och hur mycket vatten man byter för då bör man ju fylla på med mera pulver.

Räk-Ragge
2013-01-29, 13:50
Jag har kört denna produkt i några veckor nu och efter att "dimman" lagt sig efter ett par dagar så blir vattnet väldigt fint med en viss dragning åt kopparton - men som sagt klasklart! Och det tycks också som om det blivit ännu mer aktivitet i karen. Mina gröna Babaulti som tidigare inte riktigt kommit igång med lek har nu börjat gå med stora äggsamlingar under magen - jättekul. Inte för att jag vet om det är detta som är orsaken, men allt ser åtminstone tip-top ut.