Visa fullständig version : Nått tjall....
skreakalle
2009-11-05, 19:52
Jag har oxå nått tjall...mina små räker har rom å allt..men de blir inga yngel.Cb & Cr & Golden å Snow-white..alla med rom,men inte en endaste liten räkunge så långt ögat kan se,någon med ideer ? :evil: Kardinalerna går inte heller nått vidare...
Johnny Wong
2009-11-05, 19:57
Vad har du för filterteknik? Är de yngelsäkrade?
Matar du med pulverfoder? Vattenberedningsmedel?
skreakalle
2009-11-05, 20:03
Vanliga "Billi"-filter,Bio-zyme till eventuella yngel,vattenberedningsmedel försöker jag undvika...... :|
Johnny Wong
2009-11-05, 20:11
Hur länge har du haft akvarierna igång? Inga dödsfall eller nåt?
skreakalle
2009-11-05, 20:17
Mjae..de e väl inkörda,snart över ett år skulle jag tro...Döingar har jag inte haft på länge,förutom av ålder skulle ja tro.... :?
Johnny Wong
2009-11-05, 20:22
Hmm... de får rom, men du ser inga ynglar.
Men de kläcks då? Du ser inga skalömsningar med rom kvar i skalet?
skreakalle
2009-11-05, 20:25
Nope.... :cry:
Johnny Wong
2009-11-05, 20:29
PH? Kan kanske vara att ynglar inte klarar av sin första skalömsning.
För mat verkar det inte vara brist på.
skreakalle
2009-11-05, 20:31
Har inte kollat på ett tag,men har alltid haft runt 7- 7,5 i ph..kanske runt 8 i vissa fall.....men inte mer.
skreakalle
2009-11-05, 20:39
Ska kolla när jag kommer hem från kneget ikväll..............
Johnny Wong
2009-11-05, 20:41
Kolla även upp med vattenverket om vilken kloreringsmetod de använder. De flesta använder kloramin nu för tiden. Det har ställt till en hel del för mig.
skreakalle
2009-11-06, 19:24
Mätte ph i förmiddags,ligger som spikat på 7,5.... :roll:
Johnny Wong
2009-11-07, 14:36
Du ligger på den övre gränsen. Om du planerar att starta om de så skulle jag rekommendera att investera i nån soil för att hålla nere PH-värdet. Akadama (double line) är annars ett billigare alternativ. Kostar runt 250kr för 14Liter.
Googlade efter dricksvatten i Falkenberg. De verkar tillsätta kloraminer i kranvattnet.
http://www.vivab.info/vatten/dricksvatten
skreakalle
2009-11-08, 14:50
Tack för svaren,jo det lutar åt en omstart av akvarium.....Några bra tips/att tänka på innan man skrider till verket ?? :?
Samma här! Jag har en som gått med rom i mer än 1 månad och inga yngel. Ska köpa pH sticks idag så jag verkligen ser vad pH värdet ligger på. Har shrimpsoil, rot, mossor och det nödvändiga för att hålla igång ett räkkar.
Dock har min hona fortf rom i sig, så dom har inte försvunnit spårlöst *hehe*.
Johnny Wong
2009-11-09, 13:03
Samma här! Jag har en som gått med rom i mer än 1 månad och inga yngel. Ska köpa pH sticks idag så jag verkligen ser vad pH värdet ligger på. Har shrimpsoil, rot, mossor och det nödvändiga för att hålla igång ett räkkar.
Utvecklingstiden beror på temperaturen.
Så ju kallare destu längre tid bär de på rommen.
Har ett snitt på 24-24½ grader. Blir lite kallare(22)när jag gör VB som jag kanske gör 1gång/veckan.
Kan det hända att dom går med rom i 2 månader?
Johnny Wong
2009-11-09, 14:53
Har ett snitt på 24-24½ grader. Blir lite kallare(22)när jag gör VB som jag kanske gör 1gång/veckan.
Kan det hända att dom går med rom i 2 månader?
Kan det vara nåt liknande fall som denna?
viewtopic.php?f=6&t=405&p=2714 (http://www.redbee.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=405&p=2714)
Kan det vara nåt liknande fall som denna?
viewtopic.php?f=6&t=405&p=2714 (http://www.redbee.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=405&p=2714)[/quote]
Nja, min hona har gått med rom där bak i 1 månad nu om inte mer.
Hon har inga problem, ser henne alltid överallt och hon är nog inte det minsta stressad. Sen så är romen så pass röda/bruna nu att, jadu jag vet inte för att det är första gången för min del. Dom har iaf legat där bak och varit röda/bruna som dom är i dagens läge sen 1 månad tillbaka. Har inte sett några yngel eller dyligt.
/S
ph-värdet ligger mellan 7,2-7,5. Har shrimpsoil och karet är inkört.
Ska jag köpa hem något som minskar ph-värdet, tycker du/ni? Dock vet jag inte vad.
Johnny Wong
2009-11-10, 02:36
Om du kollar på rommen. Ser du små små ögon i dem?
Ifall du gör det så är det väldig nära till kläckning.
Har du så hårt vatten? Fyll bara på mer Shrimpsoil om du vill sänka mer.
Om du kollar på rommen. Ser du små små ögon i dem?
Ifall du gör det så är det väldig nära till kläckning.
Har du så hårt vatten? Fyll bara på mer Shrimpsoil om du vill sänka mer.
Hmm den ligger redan så pass högt(7-8cm). Det är 5kg på 31L. Kollade nyss på honan då hon va ute och jag tror jag såg ögon. Det ser iaf inte ut som innan, eller som det gjort och rommen är ljusare nu.
/S
Janne Johansson
2009-11-10, 11:05
Då är det säkert nära
Då är det säkert nära
Man kan alltid hoppas! :)
Äntligen!
Såg 1 liten jävla räka, den var så liten att det var nästan omöjlig och se.
Försökt och leta efter flera men hittar inga, verkar helt omöjligt.
Återstår och vänta och se hur många det blev.
/S
christin persson
2010-01-26, 22:16
Nu när snö finns och om man bor långt från städer, kan man inte smälta den och använda istället för kranvattnet?
Christin
skreakalle
2010-01-26, 22:41
Visst varför inte !? Men var vaksam på olika föroreningar som eventuellt kan finnas i snö/regnvatten,kan innehålla en del otäckheter.De allra flesta räksorter är nämligen betydligt känsligare än div.akvarie fisk.
Peckoltia
2010-01-26, 22:52
Jag skulle nog passa mej för att använda smällt snö och regnvatten pga av föroreningar, särskilt snö och dessutom får man samla in väldigt mycket snö för det blir ju inte mycket vatten av det när det smält. Regnvatten går ju att samla om man bor på landet men då ska det ha regnat ordentligt så att taket är väl avsköljt innan man använder regnvattnet. Alternativet är att hänga ut en ren / ny pressening för att samla regnvatten.
PatrikMalmo
2010-01-27, 06:09
Bor man en bit ifrån städer kan man mycket väl samla in vatten utifrån, både från snö och regn. Var dock försiktig om du tar något från tak/rännor, en del tak avger synnerligen otrevliga saker för djuren i karen. Tegeltak är helt ok. Efter insamling så behöver du göra något åt föroreningarna i vattnet, brukar kunna lösas genom filtrering över aktivt kol samt en gnutta torv. Dra på rejält flås i denna förfiltrering, allt vatten ska passera filtret/filtren många gånger om. Kör minst ett dygn, gärna längre med denna förfiltrering.
Man kan ofta kolla om det insamlade vattnet är förorenat genom ett pH-test. Regnvatten och snö ska teoretiskt vara helt rent vatten och därmed hålla ett pH på sju. Är det surare är det förorenat. Om pH från början är lågt men har ökat efter förfiltreringen över aktivt kol så har förfiltreringen haft effekt. Optimalt förfiltrerar du i två steg, först med aktivt kol och mäter pH, efter det över lite torv. Blanda sedan ut detta vatten med kranvatten, helt rent vatten är lurigt att jobba med om man inte vet exakt vad man gör. Skriv ned din blandning (ex 50/50) så du kommer ihåg vad du gjorde, ffa om du trixar med olika blandningar till olika kar.
Hilsen,
/P