handdator

Visa fullständig version : Någon som provat plantera mossporer?

deearhunter
2013-10-03, 15:58
Köpte "water moss seeds" = sporkapslar på nätet någon som har provat?
12 sorters bryophyter flera intressanta akvariemossor...
Edit: 16 sorter
Tänker prova att gro dem emerst på fuktig torvjord.
Har haft både christmas och spiky med sporkapslar men de växer submerst så jag tror de är
omöjliga att föröka då.
Någon som har erfarenhet av det här?
Som sagt alla tips mottages tacksamt!

Varför göra något på ett lätt sätt, när man kan göra det på ett riktigt svårt?

H
2013-10-03, 19:02
Varför göra något på ett lätt sätt, när man kan göra det på ett riktigt svårt?

Som sagt, varför göra den enkla vägen?

+1 följer

H.

Peckoltia
2013-10-03, 19:50
Det borde väl gå om det går att fixa med en mossblandning på Epiweb, det är ju sporer i den här blandningen med:)
Ska bli kul att se resultatet, kör på du:thumbs:

deearhunter
2013-10-04, 07:14
Bilder etc. kommer så småningom.
Just peckoltias epiweb bygge gjorde att jag inte kunde motstå erbjudandet.
Hade dusktropics adress i mitt länkregister för kommande projekt.
Men det här verkade ännu roligare.
sorter:
1 peacock 2
2 coral delat sig tvådelad röd-vit "rot"
3 large pteris
4 small triangle 2
5 big triangle 1 rödaktig
6 crystal 2
7 rose
8 christmas 1
9 flame
10 jadeite
11 tear 1
12 dragon beard 1
13 matsutake möglar
14 dragon whip 2 (bilden liknar en aponogeton-cryptocoryne)
15 small pteris 1
16 crown 1 (bilden verkar vara windeloov javaormbunke)
17 emerald 1
19 big petris möglar
Kommer bli kul att identifiera vad det här verkligen är för sorter.
Har dessutom kollat med jordbruksverket skall vara lagligt att importera
kolla alltid det innan du köper växter på internet mycket får inte tas in.
Du kanske undrar varför en sån vanlig sort som javamossa inte är med?
Inte något känt fall av sporkapslar på javamossa finns en del att läsa om det.
Kom gärna med förslag på vilka sorter det kan vara....

Tänker ofta på killen från Singapore som var så stolt över att han klarade en riktigt "svår" mossa:
Fontinalis antipyretica = växer i bäcken-diket på vår gård.

Rött = fröer från andra växter som börjat gro = ej mossa
Grönt = antal hjärtblad

Peckoltia
2013-10-04, 12:08
Har ingen aning om vad det är för mossor men Peackok borde vara just vad den heter i alla fall:)
De flesta mossor odlas ju emerseds innan de säljs, det blir ju en massa pyttsar med mosstarter du får göra så du kan hålla dem skilda åt:)

Min mossblandning har börjat visa lite grönt nu i alla fall men fort går det ju inte:)

deearhunter
2013-10-04, 19:53
Hela vitsen med det är att det skall prova ens tålamod.
Annars uppskattar man det inte!:D

Funderar på om jag skall köra MSA eller KISS?
"Mad scientist approach" sterila engångs petriskålar med surt agarmedium
"Keep it simple stupid" strö sporer på ett torvblock i ett special akvarium.

Hittade bra länk till något läsvärt http://www.bryoecol.mtu.edu/chapters_VOL5/4Aquarium.pdf
Riktigt bra lista på mossor i den.

Skall gå ut och plocka willow moss idag och se om den klarar sig i akvarierna,
får nog rensa den från ohyra först.....

H
2013-10-25, 18:31
Hur går/gick det?

h.

Peckoltia
2013-10-25, 19:26
Ja just det hur gick det:)?
Jag har Willowmoss i ett av mina kar och den växer jättebra, har även testat svensk Willowmoss men den ville inte alls växa den dog.

deearhunter
2013-10-28, 09:14
Har ordnat 28 petriskålar och näring.
Men sporerna har inte kommit, fastän nästan allt annat jag beställde samtidigt kommit fram.
F. antipyretica aka willow har jag fortfarande ute, och byter vatten samt kramar den ren varje dag.
Försöker få den så ren som möjligt tog den emersed från stenar, vattenståndet var så lågt i min bäck.
Odlar den submersed nu ute i järnrikt vatten och den har blivit mycket grönare.
Skall anpassa den till räkvattnet innan jag tar in den (näringsberikat och hårdare men surt).
Problemet blir att anpassa den till varmare vatten. Från 10-12 till 20-24 grader.
Den willow som finns i akvarier borde vara från de allra sydligaste varianterna kanske från italien
tror inte skånsk dito klarar sig så bra i akvarier. Men ute har jag fått 4 cm långa gröna skott på den
där växer den riktigt fort.
Det kommer uppdatering om sporerna när jag börjar gro dem!

deearhunter
2013-10-31, 20:21
Äntligen kom det jag väntat på!
Och dom hade inte snålat med fröerna, bara de stora det var 20 av, alla andra massor!
Det var moss-sporkapslar bland vattenväxterna också.

Peckoltia
2013-10-31, 22:19
Är en del frön betade?, de ser ut att vara färgade i alla fall:)

Jag har Blå Lotus här som grott, vet du hur du ska göra med dem:)?

Willowmoss vill växa strömt, det ser jag på skillnaden på 2 plantor en där det är mera stilla i vattnet och en där det är mera strömt:)

deearhunter
2013-11-01, 08:11
Japp några är behandlade ser även ut att vara pelleterade, även om nästan inget gror
kommer jag att ha massor av "udda" växter framöver.
De skickade med en skötsel-beskrivning på grenglish skall försöka tyda den.
När det gäller lotusen så blev jag lite besviken det stod blue water nymph = blå näckros men det var
lotus. Hade tänkt ha blåa näckrosor till mina guldfiskdammar.
Lotusar tänkte jag skaffa först till våren och då ett paket på några hundra i blandade färger.
Varje variant separat förpackad naturligtvis. Fröerna håller ju i hundratals år så det räcker att beställa en omgång.

Jag har skalpell och knivar så jag kan frilägga groddämnet innan jag blötlägger dem ;).

Mossor blev det 18 sorter skall dissikera några kapslar och se om det verkligen är bryophyter det
är ju massor av sporer i varje kapsel, dessutom intressant och se om de är mogna annars blir
grobarheten erbarmlig.

Det enda jag har problem med är att få tag på agar, finns inte här ute i skovbojderna.

Kunde inte låta bli lotusfröna färdigskuret och redo för vattenbad....

Peckoltia var inte din mossblandning torkade mossor och inte sporer det är det vanligaste sättet att
snabbt få igång mossor, kör i mixer smeta ut, sporer tar betydligt längre tid?

Peckoltia
2013-11-01, 15:55
Nä den var fuktig det är sporer som blandats med lite spagnum och det finns även frön av ormbunkar och andra växter i den med:)

Jag är inte säker på att det är Lotus för jag har frön av en annan näckros med som får dubbla vita blommor med rosa stänk i, fröna ser lika dana ut.
I alla fall så gror dom jäkligt fort med jag lade mina i blöt i varmt vatten 1 dygn och sen ner i en skål med vatten i fönstret, jag använde sandpapper och slipade ner dem så att de lättare skulle gro.

Vad ska du ha agar till?

deearhunter
2013-11-01, 20:01
Jag hoppas verkligen det är en Nymphaea. (brukar ta 3månader till blomning)
Lätt att se om den inte får emersa blad utan bara i ytan.
Är dina en minivariant för baljor för det verkar finnas massor av roliga miniatyr näckrosor.
Agar är till substrat att odla moss-sporerna på (tillsätter näring) i petriskålarna.
Håller på att bygga en hylla med belysning till dem.

Peckoltia
2013-11-01, 20:23
Det hoppas jag med nu för jag har då inte någonstans att göra av jättar, den som grodde först har de första 2 hjärtbladen uppe vid ytan.
Jag har köpt dem som små varianter som ska gå att ha i akvarium, jag har den vita dubbla med rosa stänk som ligger i vatten för att gro nu och så har jag 2 andra som har jättesmå frön dom har jag inte sått ännu men tänker göra det så fort jag hittat dem bland mina fröer där de råkade hamna, dem kan man ha i mindre krukor med vatten i på uteplats:)

Är det det samma som Agar Agar då som är en alg, iså fall hittar du det i vilken häsokostaffär som helst?

deearhunter
2013-11-02, 17:55
Det har jag inte tänkt på, vegetarianer har den till djurfri gele!

Peckoltia
2013-11-02, 18:28
Japp dom har ju det så det är bara att ila till närmaste butik och köpa sånt:)!

deearhunter
2013-11-03, 20:06
Ja typ 3 mil eller så eller så beställer jag från rawfoodshop tror de har lite av varje.
Beställde spirulina, nässelpulver och kelpmjöl till mina räkor förutom agar agar.

H
2013-11-04, 11:16
Jag är imponerad av din entusiasm med mossan. tummen upp

Ibland så får jag sporkapslar på christmas mossan i ett akvarium, vad gör man med dem om man vill ta till vara på och odla, och hur?

Du nämnde bygge av hylla och belysning. Kan du förklara hur du tänkt dig den eller om du har bilder redan.

H.

deearhunter
2013-11-04, 14:44
Har själv haft på både christmas och spiky för att få livsdugliga sporer behövs både han och honplantor vet inte om
akvarie mossorna är tvåbyggare allihop men tror det.

Du skall se till att de är mogna i princip tar du dem innan de går isönder-brister sporerna är som ett fint pulver
det kan du sprida på en bit torv-jiffypot efter ett par veckor ser du om något gror.
En del mossor har liksom ett lock på sporkapseln och när det är torrt öppnas locket och sporerna sprids med vinden.

H
2013-11-04, 17:25
tvåkönade plantor! o fasen. hur vet man vilket som är vad är ju nästa självklara fråga.

Det är också lustigt att dem sätter dessa fröhus under vatten, så det torde inte kunna spridas med vinden. Och aldrig torka till ens. Jag vill minnas att det är lite olika färg på dem, det kanske beror på mognadsgraden.

Jag vete tusan om det inte är lättare att bara lägga på skärbrädan och stycka upp dem, det verkar som att man kan skära dem i hur små bitar som helst, och ändå kommer det nya skott.

H.

deearhunter
2013-11-04, 20:06
Mixer är ännu bättre! Och en bra näringsgele att växa på.

När de börjar mogna dras klorofyllet tillbaka de blir brunare-rödare.
I en bäck-vattendrag varierar vattenståndet så ibland torkar det tillräckligt.
Fördelen med att skaffa sporer är att man får både han och honplantor de har halva kromosomantalet n.
I den befruktade sporkapseln blir det 2n som delas och sedan ger sporerna med n och de ger själva mossplantan
som alltså har en enkel uppsättning av kromosomer.

Hanplantorna har inga sporkapslar så de är lätta att skilja åt.

Det väcker mina funderingar hur har de gjort? Plockat kapslar i naturen? Hormonbehandlat? Lurat mig?
Fortsättning följer........

Kanske någon har Christmas som aldrig ger sporkapslar då kan det vara en hanplanta.
Samma för alla de andra sorterna. Räcker med en hane av rätt sort i karet så sköter de fortplantningen själva.

Någon stans finns det ännu mer insnöade individer än jag, man kan bara beundra dem, samla, odla och föröka mossor!!!!!!

H
2013-11-08, 16:58
Du nämnde bygge av hylla och belysning. Kan du förklara hur du tänkt dig den eller om du har bilder redan.

H.

deearhunter
2013-11-08, 18:22
Det är en hylla för petriskålar 150x20 med LED belysning ovanför som hänger på väggen.
Lagom till 30 petriskålar (har köpt 28). 2st 1m led lister på dygnet runt en bit ovanför petriskålarna.
Har letat recept på media, räknat, blandat och vägt kemikalier de senaste dagarna så "bygget"
har inte kommit igång, kommer förmodligen starta med odlingen av sporerna nu i helgen även om det är en jobbe helg.
Skall koka lösningarna och hälla ca 1cm lösning i varje skål så sterilt som möjligt.
En autoklav hade inte varit så dumt att ha!

H
2013-11-08, 19:31
OK, jäklar vad seriöst, rena rama lineacup eller 1-2-grow odlingen. Munskydd på!
Men du sparar inte på ljustimmarna, 24 timmar ljus.

Här lite inspirerande bilder, klicka på småbiderna nederst
http://www.mikrovermehrung.de/en/company.html

H.

deearhunter
2013-11-09, 14:35
Riktigt roliga bilder precis så skulle jag vilja ha det!
Mycket akvarieväxter?
Jag tänker inte jobba så extremt med mitt setup,
sporerna behöver bara gro och växa till sig så att plantorna går att flytta.

Har hittat förvånansvärt mycket om bryophyter (äkta mossor) på nätet.
Så det här är inget omöjligt att genomföra.

Däremot har jag inte fått amanoodlingen att fungera trots massor av försök.

Peckoltia
2013-11-09, 14:46
Vilken massa burkar det var i den länken:)
Det går nog att odla utan munskydd och sterilt med:)

deearhunter
2013-11-09, 16:04
Skall jag odla större mängder är det nog vägen att gå.
Engångs 1-2 liters burkar någorlunda sterila och 4-6 veckor tillväxt låter som en dröm.
Tror dock sporerna tar lika lång tid att gro.
Läste om att behandla mossa för att få den steril för odling räcker med Natriumhypoklorit 7%
dvs ev. utspädd oparfymerad klorin.

Peckoltia
2013-11-09, 16:31
Låter intressant man kanske skulle testa det:)

Tänkte visa dej hjärtbaden på mina Blå näckros den har 2 blad nu uppe vid ytan nu hjärtblad alltså:)

16634

deearhunter
2013-11-10, 20:40
Jag satte 3 lotusfrön till groning ett har grott och har en stängel på 2-3 cm.
Tror det första var helt kasst det flöt på ytan, skall sjunka som en sten.
Så några dagar senare provade jag 2 till det ena grodde med raketfart.

Ser ut som ett lotusblad nu hoppas den blommar då blir det lätt att se vad det är.
Har inte de flesta näckrosor innupet blad in till stjälken?
Blå lotus är också snygg, de flesta näckrosfrön för tempererat till subtropiskt klimat
skall förvaras fuktigt gäller tex. tigerlotus eller röd lotus som den också kallas. (snygg akvarieplanta)

Skall "gjuta agar" imorgon.

Peckoltia
2013-11-10, 20:48
Jo det har de men de första hjärtbladen kan nog se annorlunda ut skulle jag tro för det gör de ju på de flesta växter, jag hoppas på att det inte är lotus för dem har jag ingen plats till och är detta lotus så är alla frön som ser ut så här från lotus:)
Jag får se hur följande blad kommer att se ut på dessa plantor, jag har andra fön med som ska sås men de är pyttesmå:)

Hittade en länk om dessa frön och det är Lotus våra ser ju lika dana ut.

http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tradgard/sadd-och-forokning/nelumbo-17443

deearhunter
2013-11-10, 20:55
Näckrosorna har små frön även miniatyr sorterna så du får nog leta upp dem.
Tropiska sorter klarar att fröna torkar men groddbarheten försämras snabbt.
Lotusen har 10-15 "nötter".

Peckoltia
2013-11-10, 20:58
Jag får lägga dem i blöt redan nu men frågan är om jag ska så dem direkt på näckroslera och täcka dem med ett tunt lager sand:scratch:

deearhunter
2013-11-10, 21:07
Kan kolla upp det, men har för mig att de strös på vattenytan något skikt på fröet löses upp och de sjunker till bottnen självmant.
Tror inte de behöver planteras förrän de har fått ett rhizom och då nästan ovanpå näckrosjorden.

Peckoltia
2013-11-10, 21:19
Har hittat dem nu och hittade dem på sista platsen jag letade, ska kolla med säljaren hon har auktioner ute på Ebay och tror det fanns en instruktion på hur man sår dem med:)

deearhunter
2013-11-11, 15:51
Gjorde plattorna idag försökte vara renlig skall se hur det går
ympar dem med sporer ikväll när agarn stelnat.

Ett av lotusfröna det första såg lite sunkigt ut så jag skar itu det,
skulle jag inte gjort grodden var ca 1cm lång och grannt grön inuti, så går det när tålamodet tryter.

Peckoltia
2013-11-11, 18:21
Så går det när man har för bråttom ja;)!

Var har du köpt burkarna någon stans?, har tänkt försöka föröka olika mossor jag med men inte från fön och sporer, kul att meka lite med något ju, nu har jag även lagt näckroslera i blöt i 2 burkar och ska så fröna så fort den sugit till sej vatten ordentligt:)

deearhunter
2013-11-11, 19:27
Mekandet förstår jag och "sterilkultur" är sådant riktiga nördar sysslar med.
Kollade upp klorin den är <5% så den borde gå till desinfektion av "mossplantor" räkna med visst svinn.
Du skall ju behandla så hårt att mossan precis klarar sig medan allt som fanns på den skall dö.
Tror att varje sort-planta behöver en anpassad behandling.
Alla som har skol-labmaterial har petriskålar mina är engångs i plast skall du odla mossa behöver du mycket större "burkar".
Den går ju i "taket" på nån dag. BTW mina är från Lekolar.
Samma som på bilderna någon sorts engångsburkar med klart lock är mycket bättre.
Sedan kan du också välja om du skall köra emersed eller submersed.

Funderar på om jag skall sterilisera allt med uv när jag öppnar locken skulle haft ett dragfritt utrymme.
Har önskat mig en autoklav i julklapp.....

Men första försöket kör jag nog light jag har massor av kapslar 30-50 av de flesta sorterna
så kör jag med en till tre nu har jag massor kvar.

Peckoltia
2013-11-11, 19:59
Ok, skall odla emersed till terrarium men de flesta av våra mossor växer ju även så i naturen med, man kan ju använda javamossa men den blir ju så jäkla lång och tråkig, vill dola något som blir mera uppåtsträvande eller åtminstondet tjock:)

deearhunter
2013-11-12, 09:18
Skar i sönder en del av "mossfröerna" såg ut som frön från kärlväxter inuti.
Vit fet gegga = energilager till fröet.
Inte en enda verkade ha mogna sporer (fint mjöl) inuti (100tals-50miljoner) så för att separera
frön från sporkapslar har jag lagt ca 1/4 av varje påse på agarplattorna.
Kommer det hjärtblad så är det ingen mossa.
Mina instinkter säger att ca 3-6 sorter kan vara sporer (av sorter med stora sporer.)
Men iallafall så blev det 18 plattor med "fröer" på.

Pilligt och frustrerande det här, känner mig lurad på konfekten......

Men jag blev lite klokare efter letande i litteraturen det finns mossor som är tvåkönade också
så sporkapslar kan vara fertila även om man bara har en individ i odling.

Blev bara en 4W - 1m ramp ljuset räcker mer än väl. (14W nertrimmad, seriedioderna syns på bilden)

Nästa omgång maler jag ner kapslarna och försöker lösa upp sporer i destvatten.

Peckoltia
2013-11-12, 14:05
Det blir intressant att se vad som kommer upp i dina burkar:thumbs:!!

Det ser faktiskt ut som frön i pettriskålarna men vi får hoppas på mossor:)

Själv har jag sått mina näckrosor och nu är det bara att vänta och se om det gror med:)

deearhunter
2013-11-12, 15:04
Någon ser ut som avskrapade sporangier från en ormbunke kanske något till ett vivarium
inget jag vill ha.

Det finns mycket roliga små ormbunkar att ha i terrarium de växer mer upprätt.

Andra bladet på lotusen börjar titta fram har skaffat torvbriketter till vattenväxt-fröerna
bara lite fixande med belysning innan jag sätter dem.

Peckoltia
2013-11-12, 16:29
Man vet ju inte hur stora de blir de kan ju bli jättar de ormbunkarna, jag gillar ormbunkar och vill ha ett gäng i nästa projekt jag ska fixa, tänkte köpa material och ägna julen till det:)

Finns en hel del roliga små ormbunkar på Ebay:)

Min ena Lotus börjar få de första riktiga bladen nu ska bli intressant att se om de ser lika dana ut som hjärtbladen, sen hoppas jag att den går att hålla ner på höjden med så den inte växer mej över huvudet i karet:)

deearhunter
2013-11-13, 07:37
I en del av petriskålarna börjar det hända saker, rottrådar som letar sig ut = absolut inte mossor.:cry:
En liten tröst skulle vara om det är vattenväxter.

Bara det inte är en matlotus 1,5-2m över vattenytan...

Finns gott om små söta bromelior också har en större i fönstret som precis blommat den gör det ibland
med några års mellanrum. Spanish moss (en bromeliace) sån man ser hänga från träden i södern i USA vore mysig.

Peckoltia
2013-11-13, 15:31
Så du har blivit grundlurad då, det är tråkigt förstår att du är besviken :(
Vi får hoppas på att det blir några läckra växter då istället som går att använda, var köpte du dessa sporer och fröer från?

Ja det finns mycket som är snyggt, jag skulle vilja ha dessa bromelior som växer på Tobago m.m:D!

deearhunter
2013-11-13, 19:43
Tror inte jag blivit helt lurad det är ju i varje fall fröer även om sporkapslar mogna dito
vore bättre. Dom gror ju också så i fortsättningen odlar jag kanske kinesiska ogräs. (aliexpress)
Från någon jag tror är en kapsel växer det ut tunna trådar kan mycket väl vara mossa
innan den ger en plant-knopp ser den ut som en trådalg.
Har uppdaterat och gjort listan i inlägg 4 lite färggrannare.

Skall desinficera och krossa de "frön" jag tror är mossor när den här omgången blivit färdig.
För att sedan lösa upp sporerna i destvatten och gro dem. Om jag behöver det kanske funkar med de jag har.

Peckoltia
2013-11-13, 20:02
Ok, hoppas du får några mossor i alla fall:)!

Blir spännande att se vad det blir oavsett vad det blir :D!

deearhunter
2013-11-13, 20:27
Som sagt 1/3 del verkar vara sporkapslar än så länge.
Det var bara agarn och petriskålarna jag behövde köpa förrutom "fröerna"
så 2 biobesök eller ha roligt med det här, valet är självklart.

Peckoltia
2013-11-14, 00:23
Hehehe, jag förstår ditt val där;)!

deearhunter
2013-11-15, 08:30
Har lagt till antalet hjärtblad på de frön som grott 2 sorter jag trodde var mossor
visar sig vara "gräs"frön. 9 av 18 är inte mossor.
Det intressanta är det röda gräset dvs nr:5.

deearhunter
2013-11-15, 09:25
Gjorde resten.
Det går fort det här på bara 4 dagar har så här mycket hänt.
Men så är det ju också subtropiska till tropiska sorter.
Gräsen ser väldigt intressanta ut speciellt om det är sorter som kan växa submersed.

17 hade jag förhoppningar på men... Måste vara ett ogräs titta på grobarheten nästan alla har grott.

deearhunter
2013-11-17, 14:54
Plantorna nådde taket så jag fick bygga klart min emersed låda.
Så här ser de ut idag planterade 9st än så länge.
Som ni ser är det absolut inte mossor!
Tycker inte det ens ser ut som sumpväxter får se om dom trivs i emersed lådan.

Kan inte säga att det här är ett paket med Moss-sporkapslar.

Peckoltia
2013-11-17, 17:42
Ser ut som om några är olika gräs ju och ingen av dessa är någon mossa heller, men de där växterna ser ju intressanta ut i alla fall, undrar vad det blir av dem:?!

deearhunter
2013-11-18, 10:07
Kommer att uppdatera med bilder på dem om någon vecka när de fått fler blad.
Har en misstanke om att det kan vara "billiga" köpefrö som nån delat upp och packat om.
I 2:an har ett "frö" delat sig och ut växer en liten "rot" rödaktig vid fröet till vit närmare de två spetsarna?
Dessutom utan klorofyll!
I nr 16 har ett grönt genomskinligt skott kommit upp och det har inte två hjärtblad!

Så förmodligen är inte de heller mossor.....

I paketet med "moss seeds" är alltså minst 11 inga mossor alls.

Kör ljus-mörker 12-12 med två led ramper i emersed lådan, jiffypots i 1-2 cm näringsberikat vatten.

H
2013-11-18, 12:11
Ahhh, vad trist att det inte blev mossa av dem. Det hade varit kul att få se hur det utvecklades.

Du kanske kan bjussa på en helbild på din emersed odlings burk när du fotar nästa gång, den verkar spännande.

H.

deearhunter
2013-11-18, 15:54
Ah! det är bara ett lågt och 1m långt alurams akvarie inget speciellt alltså
köpte det på scouternas loppis för 50:- ville eg. inte ha det men vad gör man inte för scouterna.....
Placerat högt uppe i min lokal för temperaturens skull olika höjd har olika temp
trots att jag har en värmepump som värmer lokalen. Skall syresätta vattnet också (om det går).
Bild kommer vid lämpligt tillfälle.

H
2013-11-18, 17:15
...Ja, såklart man sponsrar scouterna. hehe :hehe:

har du djur i karet också, tänkte på att du skall syresätta det också. eller främjar det tillväxten så pass bra.

Fasen att jag rensade ur christmas mossan nyligen, den hade ju sporkapslar på sig. Jag undrar om den triggas av vattenbytena då mossan torrläggs en halvimma, eller om den bara spottar ut sporkapslar ändå.

H.

deearhunter
2013-11-18, 19:07
Precis scouterna behöver sponsring.:D
Jag är speciellt svag för bra att ha saker....

Min Christmas är submers hela tiden har ändå sporkapslar. Spikyn tittade jag på idag den har fått nya gröna
medan en del blivit bruna skall prova och klippa av de brunaste och torka dem på ett vitt papper under någon form av dragskydd.
Har inte sett om de kan bilda sporkapslar utan befruktning kan ju vara möjligt med partenogenes också.

Läste om sporkapslar med någon sorts trådar-filament som ändrar form efter fuktighet,
betyder att kapseln släpper lite sporer åt gången när det regnar och torkar om vartannat
den har ett lock också som trillar av när den är mogen.
Biologiska saker är oftast betydligt mer avancerade än man kan tro.

Syresättningen minskar risken för eventuella "döda" zoner och rör runt näringsämnena.
Annars kan de ta slut - minska runt rötterna. Vanligt att man gör så inom hydrokultur.
Rötterna kommer rätt snart tränga ut ur jiffy krukan.

Skall köra en omgång med 20 water plants seeds kommer förmodligen bli lika besviken på dem
köpte dem på samma ställe.(Mossor var ngt annat, Blå näckros var lotus osv.....)

SilverLove
2013-11-19, 09:47
Ledsen att det inte blev mossor, men roligt att du fortfarande pillar med dem.
Utforskar det okända sas :lol:

Följer detta. Kul att läsa och bonus att man blir uppdaterad om mvad Peckoltia pysslar med också ;)

H
2013-11-19, 11:09
Ja, Christmasen verkar tacksam på att spotta ur sig kapslar het enkelt. och jag håller med om att det är komplicerat med biologi, man får ju gogggla på vissa av dina ord, hehe.

Syresätt med en syresten så virvlar den runt lite ämnen också om det är djupt nog.

H.

deearhunter
2013-11-19, 15:38
Sorry där! är lite miljöskadad med en massa termer efter en tid i Göteborg och Lund.
Du sa det så enkelt! Ibland tänker jag så rörigt att jag inte reder ut det själv.....

H jag är intresserad av att köpa-byta till mig mossa av dig för att försöka odla den sterilt.
Behöver inte vanliga portioner utan rätt små bitar vilka mossor har du? (PM'a)
Om du är beredd att prova sterilkultur av mossor så kan jag ordna ett paket med kemikalierna (uppvägt och klart)
i utbyte mot så många sorters mossor du har. Vi kan starta en ny tråd om det.

Skall först skaffa sucros och ammoniumtartrat... att odla själva plantan är lite annorlunda än sporerna.

H
2013-11-19, 20:10
Sorry där! är lite miljöskadad med en massa termer efter en tid i Göteborg och Lund.
Du sa det så enkelt! Ibland tänker jag så rörigt att jag inte reder ut det själv.....

H jag är intresserad av att köpa-byta till mig mossa av dig för att försöka odla den sterilt.
Behöver inte vanliga portioner utan rätt små bitar vilka mossor har du? (PM'a)
Om du är beredd att prova sterilkultur av mossor så kan jag ordna ett paket med kemikalierna (uppvägt och klart)
i utbyte mot så många sorters mossor du har. Vi kan starta en ny tråd om det.

Skall först skaffa sucros och ammoniumtartrat... att odla själva plantan är lite annorlunda än sporerna.

Jag tycker att det är intressant med sterilkultur och mossa, följer tråden, absolut. Men känns inte som att jag har tid att prova på detta just nu.

Mossprover skickar jag till dig, utan kostnad såklart, jag har några sorter du kan experimentera med. Ge mig din adress via PM så skickar jag innan helgen.

H.

deearhunter
2013-11-20, 21:16
Låter bra skall prova utan tillsatserna först.
Trodde annars det skulle vara något för dig.
Börjar leta genomskinliga engångs livsmedels burkar med lock.
Har hittat de som säljer men minimi kvantitet 500 och det är lite mycket.

deearhunter
2013-11-24, 18:44
Så här ser "mossorna" ut idag till och med en lekman kan se att det inte är mossor....

H
2013-11-27, 17:11
Ja, det var surt! Synd på den energi du lagt ner.

Hoppas det går bättre med dem andra. håll upp det goda jobbet

H.

deearhunter
2013-11-27, 18:28
Warning this is a hoax You won't get any moss seed capsules if You buy these from China!:
16 kinds of moss plant seed Combination for each 20pcs Aquatic plants bryophytes plant seed DIY Aquarium landscaping plants seed on Aliexpress.com

Look in this thread and see!

Om man söker skall man finna det här borde ge bra och specifika träffar på google etc.....

Det här projektet har ändå gett mig energi och intressanta erfarenheter så på så sätt
har jag ändå bara vunnit på det.

H
2014-01-17, 19:42
Hej, glömt bort tråden lite . hur går det? fick du igång någon mossa alls?

H.

Peckoltia
2014-01-17, 20:07
Ja inte är det någon mossa inte, den längst bak till vänster ser ut som något slags klöver och den mittre till höger ser ut som vanligt gräs:?

deearhunter
2014-01-18, 13:08
Allt jag fick var 3 sorters gräs (varav ett halvgräs) och 4-5 pottor med klöver ingen mossa alls!
Ett par andra tvåhjärtbladiga men de klarade inte sig, dålig grobarhet och tynade bort.:cry:
Sedan ett par mögelodlingar också...........Rena bluffen alltså!
Det som möglade var fröer jag dissikerade några av dem också för att kolla.
2-3 Kan jag inte helt utesluta att det är mossporkapslar.

Jag har vattenväxtfröerna kvar att prova men de som skulle vara mossor av dem
var det inte, så intresset för de andra fröerna svalnade betydligt.
Bör prova dem rätt snart grobarheten faller snabbt.

Peckoltia hur gick det med de äkta näckrosfröerna?
Jag lyckades massakrera min lotus tappade den i golvet när jag bytte vatten
bladen bröts och den har inte återhämtat sig riktigt.
BTW snart dags att köpa blandade lotusfrön inför sommaren.
Speciellt när man har ett uterum som håller över 20 grader hela sommaren
ett antal pottor med lotus skulle förgylla det. (Jag måste dock bygga uterummet först)

Peckoltia
2014-01-18, 19:24
Mina näckrosor har inte grott än vet inte om jag gjort fel så jag ska faktiskt köpa nya frön och göra om det en gång till, jag hade 1 cm djupt vatten över sådden och det kanske inte skulle vara något vatten utan bara blöt näckroslera och pudra över lite vit sand bara över fröna:)

Mina lotusar dog tillslut lika bra det för var skulle jag ha dem någonstans dom blir ju jättestora:)

deearhunter
2014-01-21, 10:18
Kollade upp petriskålarna igår kväll 2 till jag kan eliminera som sporkapslar.
Har kommit tvåhjärtbladiga från dem men dålig grobarhet.
Har slängt jiffykrukorna skall diska petriskålarna (även om de är engångs) och
prova javamossa med klorinbehandling på agar i dem.
Inte så noga om de är helt rena överlevnaden för javamossan är det som gäller att testa.
Nästa steg blir att testa med spiky (den har jag gott om).

Var det inte lotus för inomhus baljor, matlotus blir däremot gigogolantisk.... 2m över vattnet.

H
2014-01-21, 17:30
Finns det inget annat sätt att desinfektera växterna med än klorin? känns som den är väldigt stark.

H.

Peckoltia
2014-01-21, 19:15
Kollade upp petriskålarna igår kväll 2 till jag kan eliminera som sporkapslar.
Har kommit tvåhjärtbladiga från dem men dålig grobarhet.
Har slängt jiffykrukorna skall diska petriskålarna (även om de är engångs) och
prova javamossa med klorinbehandling på agar i dem.
Inte så noga om de är helt rena överlevnaden för javamossan är det som gäller att testa.
Nästa steg blir att testa med spiky (den har jag gott om).

Var det inte lotus för inomhus baljor, matlotus blir däremot gigogolantisk.... 2m över vattnet.

Jag tror det är stoooora lotusar det blir om man ska gå efter storlek på fröna.

deearhunter
2014-01-21, 20:47
Tror att storleken på fröna är någorlunda konstant antalet per blomma varierar.

För att få bort alger och mögelsvampar som växer på ytan av mossan krävs starka grejor.
Alternativ är väteperoxid och ozon och de är också hemska.
Har man bara fått den ren så går det fort att massföröka den.
Det går att odla den i så mycket ljus att den inte kan tillgodogöra sig mer.
Då brukar koldioxid tillgången begränsa tillväxten långt innan.
Men det är därför socker tillsätts odlingsmediet = kolkälla.
Problemet med socker är att mögelsvampar gillar det.
Har läst att 75-80% dödlighet bland mossan kan vara lagom och det skall jag sikta på.
Undrar om monosolerium tåler något alls....
Har även läst rapporter där det inte gick att få mossan helt ren alltså 100% dödlighet utan att de blev av med algerna och möglet.
Olika arter har olika känslighet.

Peckoltia
2014-01-21, 21:53
Det är ganska stora fröhus de har:)

Borde gå att bada mossan i klorin eller spritbad, så gör vi med t.ex. Cliviafrön för att de ska vara helt rena:)

deearhunter
2014-01-22, 13:01
Frön tåler betydligt mer, det finns andra desinfektionsmedel också men problemet är att få tag i dem.
Det finns medel som förhindrar alg-svamp sporer att etablera sig i odlingen men de är bara effektiva
om mediet är rent från början.