handdator

Visa fullständig version : Vad är det för något på min javamossa?

Tobbut
2013-10-05, 11:39
Jag köpte javamossa på tradera och fäste den genom att klippa remsor som jag sedan delade och la runt grenen innan jag band fast den med fiskelina. Bara efter ett par dagar var mossan täckt av något grönt slem och jag tänkte att det försvinner nog men det är 1 vecka sedan nu och det verkar som slemmet sprider sig längs grenen. Är det så här mossor växer och sprider sig i akvarium eller är det något annat?

Inte fantastiska bilder men man kan se vad jag pratar om
http://i.imgur.com/hfNVdLA.jpg
http://i.imgur.com/WkauMq8.jpg

Pierre_N
2013-10-05, 12:05
Cyanobakterier, finns överallt (i vatten och i jord) men blir problem i akvarium när det är någon obalans, det brukar försvinna med tiden. Kallas även cyanoalger eller blågrön alg. Du kan söka på plantswap eller kanske i detta forum också hur man blir av med det. Jag har inte haft några jätteproblem, de gånger jag fått det har jag bara tagit bort det värsta eller låtit det vara så har det försvunnit med tiden när man fått balans i karet igen.

Peckoltia
2013-10-05, 16:55
Cyano är inte så lätt att bli av med jag har haft det i mitt 250L kar med Tangayikaciklider nu sen jag startade om det till det och innan dess med och det är bara i det karet med:(

Jag löser det med att släcka ner karet i en vecka när det blir för mycket i mina ögon, har försökt att i omgångar mörklägga karet utan att bli av med det den förbaskade cyanon dycker upp igen som ett brev på posten:)

Pierre_N
2013-10-05, 17:30
Konstigt Peckoltia, jag har haft det 3 gånger, alla gånger i yngelburkar (tanganyika) med otillräcklig filtrering. I två av dem försvann det av sig själv, i ett så tog jag bort en del själv och sen löste det sig också.

Hur stora vattenbyten gör du? Hur ofta? Vad har du för filtrering?

Peckoltia
2013-10-06, 11:09
Jag gör stora vattenbyten i det karet var annan till var tredje vecka och jag har en Fluval 405 ytterfilter till det, problemen började när jag stoppat ner en flytormbunke som hade spår av cyano i bladrosetten, innan det har jag aldrig haft eländet i vare sej det här eller något annat kar. När jag fick detta i karet så visste jag inte ens vad det var fast än jag varit akvarist nästan hela mitt liv då jag aldrig haft det förut.

Man lär sej hela tiden något nytt i akvaristiken:)

Daniel Brodin
2013-10-06, 11:32
För länge sedan fick jag stora problem med cyano i ett relativt stort kar. Jag testade med gt general tonic vilket effektivt tog bort det men det hade en tedens att komma tillbaka. Min bästa lösning var att först mekaniskt plocka bort så mycket som möjligt sedan väldigt kraftig syre mättnad i två veckor, jag sänkte vattennivån till hälften och lät mina 2 ytterfilter via strilrör piska vatten ytan. Det låter en hel del och borde gå att göra med fler luftdrivna filter i mindre burkar. Det tycks som cyanon i mitt fall inte gillade den kraftiga syresättningen jag utsatte den för och försvann för gott...

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Christerd
2013-10-06, 13:07
CO2 hjälper åxå till med att bli av med cyano

deearhunter
2013-10-06, 13:34
Kan hjälpa med att begränsa fosfor tillgången också. (fosfat absorberande filtermassa)
Mina biofilter tog bort kvävet (anaeroba zoner med denitrifikation) så det
enda som trivdes var cyano för de kan själva fixera kväve.
Hade faktiskt 0 i nitrat efter 3 månaders drift med 5% byte per vecka.
Vattnet jag tillsatte hade ca 10-20 mg NO3 = brunnsvatten.
Kan även hjälpa med lågt pH <6 har inte problem med cyano i mina crystal kar.