handdator

Visa fullständig version : Mossa + växt på samma rot? Mossa på sten?

Bambikill
2014-07-09, 17:24
Sitter och funderar lite här -
fick precis hem en jätteladdning med växter och mossor av deearhunter - TACK! - och inser här att jag har lite ont om rötter att binda dem på om jag inte ska binda för många på samma rötter - vilket jag är lite avig till eftersom jag vill kunna utvärdera mossorna. Ett par sorter är ju bara fint att blanda men det blir bara plottrigt om jag sätter för många på samma.
Har inte haft annat än javamossa och någon oidentifierbar en som smulades sönder, förr, så har lite dålig koll på alla övriga sorter - så jag tänkte att mossexperterna får hjälpa mig lite här.
Har inget sådant där fiffigt mossnät så får göra på det hederliga gamla sättet - binda.
Jag tänkte att det säkert finns många smarta tips om jag frågar direkt på forumet - det fanns inte så mycket tid att fråga ut deearhunter om alla mossor eftersom malarna började koka i den tropiska värmen i Helsingborg :S

* Jag har en del stenar men har aldrig testat att binda mossa på dem - det känns som att de borde sitta rätt dåligt?
Vad tycker ni? Någon mossa som fäster sämre eller bättre på sten?

* Har en del växter med rotstock som behöver bindas på rötter (nästan alla sitter redan på rötter) - har haft lite javamossa på dem innan men det mesta lossnade och flöt bort. Finns det risk att mossan tar över och "kväver" växternas rötter?
Någon jag bör passa mig för i det sammanhanget?

Hur bör jag sätta de respektive mossorna för bästa tillväxt?

Hel hög av dem...

* Monosolenium tenerum
* Flame
* Stringy
* Spiky
* Riccia
* Utricularia gibba

Sen har jag även lite, lite Weeping moss och Fissidens fontanus.
Speciellt Fissidens ser svårbunden ut, den är ju så tunn och spröd...

Min fula javamossa funderar jag på att slänga helt... den är lite gulnad och spretig och ser allmänt skabbig ut...

De ska delas upp på tre kar som jag ska rumstera om nu i samband med stora mängder nya växter;

* Ett litet 48-liters med insyn runt hela, där jag kommer att sätta en ny Redmoor-rot med vidd nedåt, i mitten. Den hade jag tänkt klä med mossor och några små rotstockväxter. Massor av tunna fina grenar, kan nog se trevligt ut när det är klart om jag får till växterna bra. Invånare är räkor, malar (med tanke på dem får jag nog ha en liten rot med mer fibrer också, under den högbenta Redmoor-roten, de är ju så släta), Kuhlii, Pärlrasbora och småsnäckor.

* Ett 60-liters som är inrett mer "platt" med växter i olika höjder plus rötter med rotstocksväxter. Mossbollar. Invånare so far är malar och större snäckor men ska ha i räkor också så småningom. Lite "klassiskt" tråkakvarium.

* Ett 160-liters med Axolotl - olika ljusområden - från skarpt ljus till skugga. Ganska tätt planterat med höga växter, några rötter. Mossbollar. De kan rumstera om väldigt med växterna så de som är där inne får nog vara sådana som "håller ihop" rätt bra och tål lite tuffa tag när odjuren är där och river och bökar. Där vill jag ha snabbväxande arter som breder ut sig bra. Tanken är att efterlikna deras naturliga biotop litegrann - tätvuxet och kanalbottenliknande.

Bambikill
2014-07-11, 00:20
54 som kollat men ingen som har några tips...? :P

Dinux
2014-07-11, 09:57
Lavasten har funkat bäst för mig. Har även andra typer av sten som är mindre bra till ok.

Loctite super clue (finns på ex ica), är vad jag använder. En liten tunn droppe/per lim ställe och på med ex mossa, som får torka i en minut därefter. Skölj av med lite kallt vatten innan du lägger i karet. Får du synlig vitt lim fläck, har du haft för bråttom och använt för mycket lim. Ju tjockare lim punkt, längre torktid för helhetens skull.

Limmet är giftigt i flytande form, dock inte i torr form. När mossan växt till sig, brukar jag bara repa av den vilket blir runt 0,5dl - 1 dl nyplockad mossa. Jag planterar glest och få skott per ställe, sedan klipper jag ner den typ 2 ggr, efter det så, blir den tjock och fin.

Javamossa, släng skiten, e mitt råd.

Chokladbiskvi
2014-07-11, 11:10
Jag ville dölja det fula plaströret till filterintaget, och jag hade läst om mossväggar. Jag tog baksidan på ett blisterpack, klippte till lämplig storlek, värmde och formade och gjorde en massa hål över hela ytan med en håltång. Sedan flätade jag in revor av javamossa genom hålen med en virkkrok.

Räkorna älskar det. De kryper både utanpå och inuti. Cylindern är öppen på baksidan så de hittar lätt ut igen.

Såhär ser det ut efter ca 2 veckor. Om jag gör om det någon gång skulle jag sätta fler hål längre ut, och kanske försöka vika några revor över kanterna också.

Dinux
2014-07-11, 11:31
Smart idé, tänkte själv först göra en spaljé av bambu för den inbyggda ”juvel lådan” som sitter kvar och som funkar som förfilter till mitt externa Fluval 406. Kanske skall mixa och sno din ide´ här :thumbs::thumbs::thumbs:

makkan
2014-07-11, 14:04
Jag tycker javamossa e fint .. bara man har kontroll på den så de ej blir för långa spröt vill säga .. lätt växt o fin färg på den

Bambikill
2014-07-11, 19:11
Lavasten har funkat bäst för mig. Har även andra typer av sten som är mindre bra till ok.

Loctite super clue (finns på ex ica), är vad jag använder. En liten tunn droppe/per lim ställe och på med ex mossa, som får torka i en minut därefter. Skölj av med lite kallt vatten innan du lägger i karet. Får du synlig vitt lim fläck, har du haft för bråttom och använt för mycket lim. Ju tjockare lim punkt, längre torktid för helhetens skull.

Limmet är giftigt i flytande form, dock inte i torr form. När mossan växt till sig, brukar jag bara repa av den vilket blir runt 0,5dl - 1 dl nyplockad mossa. Jag planterar glest och få skott per ställe, sedan klipper jag ner den typ 2 ggr, efter det så, blir den tjock och fin.

Javamossa, släng skiten, e mitt råd.

Hmm - ja jag har sett att någon nämnt superlim på andra ställen - jag antar att det bara är så inpluggat i ens skalle hur läskigt och giftigt det är, du borde väl veta om du testat med räkor förr :)
Kanske testar med en liten sten i ett kar (för lite skraj är jag ändå). Lavasten var ett bra tips - jag visste knappt hur det såg ut men köpte en perfekt liten urborrad en idag, som en grotta. Jag ser vad du menar med att mossa fäster riktigt bra på det. Tack för tipset :)

Någon speciellt anledning till varför du ogillar Javamossa? :D
Jag tycker att den är ful, nu när jag upptäckt alla andra mossor som är tio gånger snyggare :P

Bambikill
2014-07-11, 19:15
Jag ville dölja det fula plaströret till filterintaget, och jag hade läst om mossväggar. Jag tog baksidan på ett blisterpack, klippte till lämplig storlek, värmde och formade och gjorde en massa hål över hela ytan med en håltång. Sedan flätade jag in revor av javamossa genom hålen med en virkkrok.

Räkorna älskar det. De kryper både utanpå och inuti. Cylindern är öppen på baksidan så de hittar lätt ut igen.

Såhär ser det ut efter ca 2 veckor. Om jag gör om det någon gång skulle jag sätta fler hål längre ut, och kanske försöka vika några revor över kanterna också.

Det var onekligen fiffigt :) Jag har dolt filtret rätt bra i ett kar, det syns inte i ett annat på grund av dess placering och vinkeln man ser karet ur - återstår det sista lilla karet men det har jag (i alla fall för närvarande) på skrivbordet och då ser jag det bara från ett håll, och mittprydnaden som ska in kommer att skymma det hörnet :)

Men jag tänker ta tillvara på idén, den var smart! Vad menar du med blisterpack? Jag tänker på hårdplasten till medicinkartor men det är väl knappast det du menar? Tänker du på typ plasten till en... tex batteriförpackning?

Dinux
2014-07-11, 19:32
Tack för tipset

Någon speciellt anledning till varför du ogillar Javamossa?
Jag tycker att den är ful, nu när jag upptäckt alla andra mossor som är tio gånger snyggare
Varsågod. Det är bra att du ifrågasätter rimligheten i metoder, du kan använda grön bomullstråd med.. Den försvinner själv efter en tid. även här kan ju färgen vara "giftig" som man inte helt säkert kan avgöra i affären.

Nä rå, jag gillar all mossa dock inte om den har ”gulnat” och är allmänt sunkig då åker den hellre ut. Hojta till om du behöver mer weeping moss, den har jag mycket av just nu.

Chokladbiskvi
2014-07-11, 19:34
Det var onekligen fiffigt :) Jag har dolt filtret rätt bra i ett kar, det syns inte i ett annat på grund av dess placering och vinkeln man ser karet ur - återstår det sista lilla karet men det har jag (i alla fall för närvarande) på skrivbordet och då ser jag det bara från ett håll, och mittprydnaden som ska in kommer att skymma det hörnet :)

Men jag tänker ta tillvara på idén, den var smart! Vad menar du med blisterpack? Jag tänker på hårdplasten till medicinkartor men det är väl knappast det du menar? Tänker du på typ plasten till en... tex batteriförpackning?

Nej, inte medicinkartor :D. Den var en tom förpackning från NetOnNet, jag tror det hade varit ett rengörings-kit för LCD-skärmar i den. Plasten var ganska stadig. Den blev lite mjölkig och deformerad när jag värmde på den, men från början var den helt klar.

matsvin
2014-07-11, 19:50
Jag brukar använda kolsten och fiskelina.... :D

Bambikill
2014-07-11, 20:26
Nej, inte medicinkartor :D. Den var en tom förpackning från NetOnNet, jag tror det hade varit ett rengörings-kit för LCD-skärmar i den. Plasten var ganska stadig. Den blev lite mjölkig och deformerad när jag värmde på den, men från början var den helt klar.

Ahaa... ja jag funderade på om det var det du menade men var inte säker :)

Bambikill
2014-07-11, 20:29
Jag brukar använda kolsten och fiskelina.... :D

Jo jag har använt fiskelina till växter men det blev så knöligt med mossa som inte riktigt höll ihop så bra :S
(Slutade med finska svordomar och mossa överallt där jag kastade den i mitt vredesutbrott :P )
Använde sytråd igår kväll för några temporära bindningar och lyckades få fast lite på en sten men tror att jag skja flytta den igen... köpte lavasten idag så ska försöka få till det på den istället.

Jag vet inte riktigt vilket sten kolsten är - ska googla :)

Bambikill
2014-07-11, 20:29
Hur får jag fast Riccia????? Eller ska jag bara ha den löst som flytande? Blir tokig! Den bara faller sönder vad jag än försöker göra med den...
GAH!

Bambikill
2014-07-11, 21:26
Varsågod. Det är bra att du ifrågasätter rimligheten i metoder, du kan använda grön bomullstråd med.. Den försvinner själv efter en tid. även här kan ju färgen vara "giftig" som man inte helt säkert kan avgöra i affären.

Nä rå, jag gillar all mossa dock inte om den har ”gulnat” och är allmänt sunkig då åker den hellre ut. Hojta till om du behöver mer weeping moss, den har jag mycket av just nu.

Det behövs! Vad ska du ha för den?

Mithroth
2014-07-12, 06:58
En metod är att hacka mossan fint , blanda ut den med lite vatten och sedan pensla på en rot eller sten. Föremålet placeras sedan i en plastbalja eller dylikt, med lock. I botten på baljan häller du nån cm vatten och stoppar ner en syresten kopplad till en luftpump. Då får du en fuktig miljö med god ventilation där mossan trivs. Sen är det bara att vänta tills den växer fast. Det tar ett tag men blir också mycket bättre.

Bambikill
2014-07-12, 10:54
En metod är att hacka mossan fint , blanda ut den med lite vatten och sedan pensla på en rot eller sten. Föremålet placeras sedan i en plastbalja eller dylikt, med lock. I botten på baljan häller du nån cm vatten och stoppar ner en syresten kopplad till en luftpump. Då får du en fuktig miljö med god ventilation där mossan trivs. Sen är det bara att vänta tills den växer fast. Det tar ett tag men blir också mycket bättre.

Det lät avancerat men intressant - ska ta och testa med någon sten någon gång för att se hur det blir :) Tack för tipset!

deearhunter
2014-07-12, 16:04
Om jag vill ha en moss-ö så tynger jag ned mossan med en liten sten efter ett tag så växer den fast i soilen (akadama)
sen kan stenen plockas bort. Efter ansning med sax lite då och då så blir det en söt liten mosskulle som går att flytta.

makkan
2014-07-12, 21:15
riccia brukar ja sätta på skiffer .. o mycke fiskelina .. så växer de fint o sitter fast

Bambikill
2014-07-13, 00:19
Tack alla för bra tips :)

Tack för tipset med Riccian där också på slutet, det är den jag blir vansinnig på, den delar sig bara... :S
Men jag ska testa att surra fast den som ini h*e så kanske den stannar på rätt ställe :P

Min bror kläckte idén med att använda mesh från en glest vävd tvättpåse (sådan man tvättar bh;ar med i maskin) som nät för mossor som tenderar att spridas, för att få dem att växa fast bra. Sett att man använder nät men inte riktigt vetat var man ska få tag i lämpligt sådant. Men det borde väl funka? Materialet är ren polyester, det bör väl inte vara farligt på något sätt eftersom även nylonstrumpor är gjorda av det och det används som filterskydd av vissa, när de har räklingar. Det känns som om det kunde vara en lämplig metod för mossor som tenderar att dela sig, som Riccian tex.

Dinux
2014-07-13, 08:31
Ser inte varför det inte skulle göra de. Jag gjorde en dubbelpåse från en nyinköpt bh-påse till extra biomedia, den håller än.

Bambikill
2014-07-14, 21:50
Vad bra - då funkar det nog :)

Införskaffat lavasten som slogs sönder till lagom bitar, en lavagrotta som är alldeles för stor för att passa i karet jag tänkte ha den i (hur tänkte jag?) och några snygga Redmoor-rötter. (Farväl j*a nedskräpande Mangrove).

Tack för tips och råd, alla ni som svarat :)

Dinux
2014-07-15, 08:09
Det kan bildas en genomskinlig"slemmig yta" på Redmoor i början. Det är inget skadligt för djuren i karet, det kan se riktigt illa ut om man större rötter. De flesta rötter brukar läcka ut i början då de inte torkat riktigt. Börjar det växa något vitt på den, är det troligen svamp, vilket räkor älskar. den är inte heller något skadligt utan vanligt sporer som finns överallt.

Det där med att komma hem med något man inte alls tänks sig, har de flesta av oss gjort :mrgreen: . Pm:a en bild på grottan och vad du vill ha för den, om du inte kan lämna tillbaka....