+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

Ämne: Gatsten!

Ny medlem
    Reg.datum
    jan 2015
    Län
    Västra Götaland

Cool Gatsten!

Jag har precis startat min första tank, en 30L kubisk historia som jag tänkte försöka ha lite räkor i när den väl har kommit igång. Jag är en väl påläst noobie.

Temat är fyrkantig granit, så det är sten som gäller. Jag har byggt ett helt litet röse med den vanliga fyrkantiga typen man brukar ha till gator. Det betyder att jag har stulit en hel del bottenyta i den redan ganska höga/lilla tanken men även skapat en hel del gömmor och ytor som (jag antar) kan användas som betesmark för räkorna. Åtta stenar i en liten tank fyller ut ganska väl, men lite plats för mossa och några andra växter kommer jag väl ha.

Frågan till experterna är nu huruvida detta är en fullständigt tokig design? För räkornas del alltså, hur andra tycker det ser ut struntar jag högaktningsfullt i

image.jpg

2. Like stefanr gillade inlägget.
  3. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

CR: PRL
    Kardinaler
    Sakuras
    Caridina cf babaulti ssp green

Mina snäckor

Tylomelania spec. Yellow mini
    malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Du har inte stulit någon bottenyta utan tvärt om skapat en mycket större bottenyta, dock inte plan yta
    För räkornas del så bör det fungera alldeles utmärkt, de vill ha mycket yta att kunna gå och äta på.
    Det man kan tänka på är att med stenar ut till glaset som du lagt dem så kan du få problem med att rengöra glasrutorna.

Med vänlig hälsning Mattias

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Granite funkar säkert men vad är det för grus?

Den ser lurig ut.
    There be shrimp!

Guldräka Pia.Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Län
    Kronoberg

Ser bra ut, blir möjlighet för att gömma sig o om det kommer alger på stenen , kan de ju gå o äta där. Som Oxo_se skriver så ökar du ju volymen...
    Du kan ju använda mossor, ormbunkar, anubias osv.(alla växter som växer sig fast på stenen) att binda fast på stenarna...
    Sen menar Janne nog att gruset ser ut som färgat sten... jag hade natur sten som gick i svart, men när det var torrt så var den grå.
    Färgat botten tål inte räkor, de kommer dö... så kolla gärna vad det är för grus du har...
    Kan du dela/skrapa bort bitar, eller hittar halvor o det är annan färg under så är det färgat.. är det genomfärgat så är det naturligt...
    Gillar sten så jag tycker oxå att det ser ut att bli riktig snyggt.. så gärna en ny bild när du är klar...
    Må gott mvh Pia

Ny medlem
    Reg.datum
    jan 2015
    Län
    Västra Götaland

Tackar för svaren!

Citat Ursprungligen postat av oXo_se Visa inlägg
    Du har inte stulit någon bottenyta utan tvärt om skapat en mycket större bottenyta, dock inte plan yta
    För räkornas del så bör det fungera alldeles utmärkt, de vill ha mycket yta att kunna gå och äta på.
    jo, det var lite så jag tänkte.

Citat Ursprungligen postat av oXo_se Visa inlägg
    Det man kan tänka på är att med stenar ut till glaset som du lagt dem så kan du få problem med att rengöra glasrutorna.
    haha, jag vet. Fast det är förträngt och insorterat under "senare problem" får väl försöka komma på en lösning...

Citat Ursprungligen postat av Janne Johansson Visa inlägg
    Granite funkar säkert men vad är det för grus?

Den ser lurig ut.
    Citat Ursprungligen postat av Pia.L Visa inlägg
    Sen menar Janne nog att gruset ser ut som färgat sten... jag hade natur sten som gick i svart, men när det var torrt så var den grå.
    Färgat botten tål inte räkor, de kommer dö... så kolla gärna vad det är för grus du har...
    Kan du dela/skrapa bort bitar, eller hittar halvor o det är annan färg under så är det färgat.. är det genomfärgat så är det naturligt...
    Det är vad jag fick i akvarieaffären när jag bad om något svart att slänga i botten. Jag kokade allt för säkerhets skull. Om jag skulle våga mig på en gissning så är det skiffer. Kan i varje fall inte se att det skulle vara färgat.

Du kan ju använda mossor, ormbunkar, anubias osv.(alla växter som växer sig fast på stenen) att binda fast på stenarna...
    Hade först någon vag ide om att klä stenarna helt så att det skulle se ut som ett gäng med gröna, fyrkantiga, fast mjuka kuber när det hade växt klart. Men när stenen kom i vattnet och jag upptäckte att jag hade så många olika typer/färger av granit tyckte jag det var synd. Nu blir det nog lite normalare delvis beklädnad så som du föreslår.

Gillar sten så jag tycker oxå att det ser ut att bli riktig snyggt.. så gärna en ny bild när du är klar...
    Ska bli!

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tror det är svart granitsand du har i botten det påminner starkt om den jag hade förut

Du får mer bottenyta men så får du räkna bort ett antal liter vatten som inte får plats, intressant idé men jag skulle nog lagt det stenröset i ett större kar
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Ny medlem
    Reg.datum
    jan 2015
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Tror det är svart granitsand du har i botten det påminner starkt om den jag hade förut
    Funderar på om jag kommer ångra mig att jag inte använde någon soil, men jag har inte heller bestämt mig för vare sig vilka växter eller typ av räkor än så det skulle vara svårt att välja i vilket fall...

Du får mer bottenyta men så får du räkna bort ett antal liter vatten som inte får plats, intressant idé men jag skulle nog lagt det stenröset i ett större kar
    Jo. Jag har ju i princip förvandlat det hela till ett 20L kar.

Reg.datum
    jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Medaljer

Lita aldrig på zoobutiker. 90% av alla i zoobranchen har 0 koll på räkors krav. Vissa grussorter (tex blästersilikaten) är grymt giftig för räkor trots dem är kokad. Gnistrar den i silver så använd den inte.
    There be shrimp!

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Den ser inte ut att gnistra tycker jag, den ser matt ut och den är inte heller enfärgat svart jag kan se andra färger där med, har jag rätt?
    Svart granitgrus är mer eller mindre svart det beror på hur mycket röd granit det finns i stenen dom gjort till grus, sen finns det olika färgskiftningar på den röda graniten med.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Ny medlem
    Reg.datum
    jan 2015
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Janne Johansson Visa inlägg
    Lita aldrig på zoobutiker. 90% av alla i zoobranchen har 0 koll på räkors krav. Vissa grussorter (tex blästersilikaten) är grymt giftig för räkor trots dem är kokad. Gnistrar den i silver så använd den inte.
    Nej, den gnistrar inte alls. Snarare tvärt om, den är matt och ser mest ut som grillkol.

Den ser inte ut att gnistra tycker jag, den ser matt ut och den är inte heller enfärgat svart jag kan se andra färger där med, har jag rätt?
    Svart granitgrus är mer eller mindre svart det beror på hur mycket röd granit det finns i stenen dom gjort till grus, sen finns det olika färgskiftningar på den röda graniten med.
    Tittade på sådant svart granit-grus i en affär idag, och jag tror fortfarande mitt är någon typ av skiffer. Man kan enkelt dela på de större bitarna med nageln, granit är väl hårdare?

I vilket fall som helst spelar det nog ingen roll, då jag har bestämt mig för att slänga ut det och ersätta med en soil. Bättre att göra det nu än efter jag stoppat massa djur i karet… Jag tror nämligen att gruset höjer mitt pH, och det känns som om jag hellre vill ligga lite åt det sura hållet än tvärt om, det verkar som om det är enklare att justera uppåt om nödvändigt?

Ur kranen mäter jag vattnet till mellan 7.0 och 7.5. I karet som nu gått i fyra dagar med enbart graniten och gruset mäter jag pH till 8.0. För att testa tog jag lite av gruset, sköljde mycket noga och blandade sedan med vatten i en test-tub som jag skakade frenetiskt under 10 minuter. Detta vatten testade därefter till 8.5. Jag vet inte om det säger något, men det är nog för att jag ska börja misstänka att det kanske har viss påverkan.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Då är det skiffer och höjer det Ph så mycket så är det bra att byta, men soli eller inte, det har med vilka räkor man tänkt hålla i karet
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Ny medlem
    Reg.datum
    jan 2015
    Län
    Västra Götaland

Då är det skiffer och höjer det Ph så mycket så är det bra att byta, men soli eller inte, det har med vilka räkor man tänkt hålla i karet
    Jo, men de allra flesta ligger ju runt 6.5, verkar endast vara ett fåtal som trivs i basiskt vatten. Dina möjligheter att hitta en art räkor som trivs pH-mässigt är ju väldigt stora med ett vatten på 6 medan det är i princip omöjligt vid 8. Eller har jag fel?

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nej du har rätt, men om du kollar så är det väldigt många som funkar bättre i högre Ph, det är i stort sett bara Caridina cantonensis varianterna som vill ha lågt Ph då de är survattensräkor.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Citat Ursprungligen postat av 72mm Visa inlägg
    Jag tror nämligen att gruset höjer mitt pH, och det känns som om jag hellre vill ligga lite åt det sura hållet än tvärt om, det verkar som om det är enklare att justera uppåt om nödvändigt?
    Jag tycker det är extremt enkelt att justera neråt och slår två flugor i en smäll.
    Har extremt hårt vatten och PH över 8. Kör växt/räkkar och sänker med mäsk. Funkar prima.

Reg.datum
    jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av AnetteJ.T Visa inlägg
    Jag tycker det är extremt enkelt att justera neråt och slår två flugor i en smäll.
    Har extremt hårt vatten och PH över 8. Kör växt/räkkar och sänker med mäsk. Funkar prima.
    Annette, du skulls helt klart skrivit en artikel om att hålla dvärgräkor i små mäskkar. Ide'n är lysande och många tror jag skulle vilja testa. Att de sedan får fina växter på köpet är ju suveränt.
    There be shrimp!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg