+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nikkor 40mm F/2.8 micro.. Ja den heter micro och inte macro :)

Superräka hoomiiis avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Just nu:
    CR A-SSS
    Deep blue tiger OE
    Amano

Nikkor 40mm F/2.8 micro.. Ja den heter micro och inte macro :)

Fick tag på ett ganska billigt, knappt använt nikkor 40mm på blocket.
    Kan varmt rekommendera detta till akvariefotografering. Ingen erfarenhet av macro objektiv med längre brännvidd, men tycker 40mm räcker för mig!

Första testbilderna är väl inget att hurra för, men finns här för den nyfikne:
    https://www.flickr.com/photos/130753...7650993734741/

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tycker allt dr är bra jag redan
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Bra bilder. De flesta macro ( micro i nikons fall) är bra. Om du fokuserar så nära du kan hur långt framför objektivet ligger skärpan? Alltså närgränsen...

Räkmaniac shrimpcoctails avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Södermanland

Mina räkor

PBL Benibachi
    PRL Nordic Star mitt eget koncept.
    PWL brilliant Bees
    King Kong
    Blue Bolt
    Bloody mary
    Sakura Red

Citat Ursprungligen postat av hoomiii Visa inlägg
    Fick tag på ett ganska billigt, knappt använt nikkor 40mm på blocket.
    Kan varmt rekommendera detta till akvariefotografering. Ingen erfarenhet av macro objektiv med längre brännvidd, men tycker 40mm räcker för mig!

Första testbilderna är väl inget att hurra för, men finns här för den nyfikne:
    https://www.flickr.com/photos/130753...7650993734741/
    Det är trevligt att se att fler och fler provar med makrofotografering. Den här lösningen ser ut att fungera bra med fina bilder som resultat. En försättslins typ Raynox 150/250 kan för dig ännu närmare objektet om du så vill.
    Ingen ska behöva att köpa dåliga räkor som inte håller måttet och bli besviken över köpet!

Reg.datum
    apr 2012
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Just nu:
    CR A-SSS
    Deep blue tiger OE
    Amano

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Tycker allt dr är bra jag redan
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Brodin Visa inlägg
    Bra bilder. De flesta macro ( micro i nikons fall) är bra. Om du fokuserar så nära du kan hur långt framför objektivet ligger skärpan? Alltså närgränsen...
    Citat Ursprungligen postat av shrimpcoctail Visa inlägg
    Det är trevligt att se att fler och fler provar med makrofotografering. Den här lösningen ser ut att fungera bra med fina bilder som resultat. En försättslins typ Raynox 150/250 kan för dig ännu närmare objektet om du så vill.
    Tack för era fina kommentarer och tips.
    Daniel... På Nikons hemsida står det 16cm, kör jag autofokus är det runt 7cm, fokuserar jag manuellt finns det lite mer utrymme, kommer ner till c:a 4 cm. (Har mätt från filtergängan till objektet. Mätt från kamerahuset till objektet är det runt 16cm vid autofokus).

Peder... försättslinserna såg mycket intressanta ut. Verkar inte så jätte dyra häller. Frågan är bara vilken av de man ska välja

Räkmaniac shrimpcoctails avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Södermanland

Mina räkor

PBL Benibachi
    PRL Nordic Star mitt eget koncept.
    PWL brilliant Bees
    King Kong
    Blue Bolt
    Bloody mary
    Sakura Red

Citat Ursprungligen postat av hoomiii Visa inlägg
    Tack för era fina kommentarer och tips.
    Daniel... På Nikons hemsida står det 16cm, kör jag autofokus är det runt 7cm, fokuserar jag manuellt finns det lite mer utrymme, kommer ner till c:a 4 cm. (Har mätt från filtergängan till objektet. Mätt från kamerahuset till objektet är det runt 16cm vid autofokus).

Peder... försättslinserna såg mycket intressanta ut. Verkar inte så jätte dyra häller. Frågan är bara vilken av de man ska välja
    För att svara på den första frågan som du visserligen inte ställt till mig, så svarar jag, kör alltid manuellt. Autofocus systemet får spader på korta avstånd och är mer till besvär än nytta.

På andra frågan så föreslår jag att du börjar med Raynox 150 tills du blir lite mer i kläderna. Jag använder båda ungefär 50/50. med 250 så kan det vara svårt att få in hela räkan om de är nära frontglaset. Köp gärna beg. och spara en slant det har jag gjort. Lycka till!
    Ingen ska behöva att köpa dåliga räkor som inte håller måttet och bli besviken över köpet!

Reg.datum
    apr 2012
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Just nu:
    CR A-SSS
    Deep blue tiger OE
    Amano

Citat Ursprungligen postat av shrimpcoctail Visa inlägg
    För att svara på den första frågan som du visserligen inte ställt till mig, så svarar jag, kör alltid manuellt. Autofocus systemet får spader på korta avstånd och är mer till besvär än nytta.

På andra frågan så föreslår jag att du börjar med Raynox 150 tills du blir lite mer i kläderna. Jag använder båda ungefär 50/50. med 250 så kan det vara svårt att få in hela räkan om de är nära frontglaset. Köp gärna beg. och spara en slant det har jag gjort. Lycka till!
    Jag har märkt det, det är grymt besvärligt med macro och autofokus. Kört manuellt med räkorna.

Tack för toppentipset, får bli en 150. Ska hålla uppkik på begagnad, får hoppas på att de är många som vill bli av med sina.

Kör du med studiolampa eller studioblixt?

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg