+ Svara på ämne
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Jättemask i akvariet!

Guldräka thaifighters avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Skåne Län

Mina räkor

Amano, Neocaridina davidi: viltfärgade, Tangerine Tigers

Mina snäckor

Physa

Mina krabbor

Mina fiskar: Poecilocharax weitzmani Endler's Guppy "Red Chest", Betta rubra,

Jättemask i akvariet!

Hej!

Precis kommit tillbaka hem efter 5 månader i Thailand.
    Mitt high tech 112 L akvarium som jag har Blue Topaz Sakuror och Endler's Guppy och några Otocinclus i hade invaderats av Cladophora alger som täckte växterna helt, så igår så drog jag upp rubbet och slängde det,
    men när akvariet var tomt på växter så började det plötsligt att röra sej bland gruset!

Ett maskhuvud tittade upp och långsamt men säkert så kröp en jättelik daggmask upp och till slut låg där ca 15 cm mask på botten!
    När jag rörde vid den så reagerade den snabbt och försökte gräva ned sej igen, men jag lyckade dra upp den, och efter att ha tagit ett par bilder så slängde jag ut den i lövhögen bakom huset.

Hur i all världen har en så stor mask hamnat i mitt akvarium?
    Min bror har fyllt på lite kranvatten då och då bara under min bortovaro, och han bedyrar att han inte har slängt i masken, och det finns ingen möjlighet att den själv skall ha kunnat kravla sej genom huset och sen ta sej upp ca 140 cm och i akvariet!

Innan jag åkte iväg till Thailand i Januari, såg jag ofta hur gasbubblor steg upp från gruset, kanske masken som huserade i botten redan då?

Under ett lager av gråsvart grus så har jag ett 1 cm lager av Tropica's Bottensubstrate för växter, min enda teori är att ett maskägg kan ha funnits i substratet som väl består av torkad jord?!
    Stenarna som jag själv plockat är svensk granit, kanske det har suttit maskägg på dom, trots att jag skrubbat dom kanske nått suttit i nån springa?

Vad tror ni?

Thaifighter

Jättemask.2.jpg Jättemask.jpg
    Senast redigerad av thaifighter den 2015-06-14 klockan 07:44.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka
    Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Jämtland

Mina räkor

Snowwhite, Körsbärsräkor, Redwine/Red Ruby, Bluebolt och Crystal Red grade SS, SSS.

Mina snäckor

Elefantsnäckor, zebrasnäckor

masken kan tar in syre via huden och det är inte så konstigt att i akvariet finns både mat, grus och syre, som den kan överleva.

Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Skåne Län

Mina räkor

Mina snäckor

Physa

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av SimonHomkham Visa inlägg
    masken kan tar in syre via huden och det är inte så konstigt att i akvariet finns både mat, grus och syre, som den kan överleva.
    Jovisst, men hur tog den sej till akvariet, det är det som är frågan?

Thaifighter

Ny medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Län
    Västra Göteland

Mina räkor

1 kar med Crystal red. 1st Black Tiger i ett annat kar

Mina snäckor

Bruna Posthorn i ett kar sant massor av Physa i ett annat kar.

Ser i min värld inte ut som en vanlig daggmask. Kan ha fel dock. Hur länge har du haft igång karet? Den måste ju ha vuxit rätt länge 😀

Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Skåne Län

Mina räkor

Mina snäckor

Physa

Mina krabbor

Haft karet igång nästan 1 år nu!

Plahgat

Räka
    Reg.datum
    apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

CR: PRL
    Kardinaler
    Sakuras
    Caridina cf babaulti ssp green

Mina snäckor

Tylomelania spec. Yellow mini
    malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Ser ut som en vanlig daggmask i mina ögon, har kanske kommit med nån växt, rot, sten eller nått du stoppat i
    Med vänlig hälsning Mattias

När jag rörde vid den så reagerade den snabbt och försökte gräva ned sej igen, men jag lyckade dra upp den, och efter att ha tagit ett par bilder så slängde jag ut den i lövhögen bakom huset.
    Till nästa gång gör inte detta! Vi måste vara rädd om vår svenska fauna. Nu är det ju troligen en "svensk daggmask" men tänk om det inte vore så.
    Jag förstår varför du gjorde det, men ibland är det bättre att avliva även om det tar emot.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Våra vanliga daggmaskar drunknar i vatten de överlever inte, det finns en sån här stor mask som är vattenlevande har läst om den förut.
    Dessa maskar dyker upp då och då i akvarium men de är ofarliga då de bara äter överbliven mat och gamla växtdelar.
    Kommer inte ihåg var jag läste om den någonstans på nätet men ska se om jag hittar sidan igen

Tror jag hittat den och den är nära släkt med våra daggmaskar

http://www.naturespot.org.uk/species...ella-tetraedra
    Senast redigerad av Peckoltia den 2015-06-15 klockan 12:50.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Skåne Län

Mina räkor

Mina snäckor

Physa

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Våra vanliga daggmaskar drunknar i vatten de överlever inte, det finns en sån här stor mask som är vattenlevande har läst om den förut.
    Dessa maskar dyker upp då och då i akvarium men de är ofarliga då de bara äter överbliven mat och gamla växtdelar.
    Kommer inte ihåg var jag läste om den någonstans på nätet men ska se om jag hittar sidan igen

Tror jag hittat den och den är nära släkt med våra daggmaskar

http://www.naturespot.org.uk/species...ella-tetraedra
    Tack för länken, ser ut som en vanlig daggmask, fast min var ganska så lång när den sträckte ut sej var den ca 15 cm!
    Jag har också för mej att vanliga daggmaskar drunknar under vatten, man ser ju alltid en massa på vägarna som krupit upp då deras gångar översvämmats efter regn.
    Nåväl nån sorts daggmask är det i alla fall och den hade inga problem med att leva under vattnet heller.
    Den kan ha kommit med några röda granit stenar som jag plockade ifjol och la i, fast jag skrubbade och sköljde dom först, men kan ha legat ägg i nån springa?
    Växterna och rötterna i karet var köpta från olika tyska akvarie webbshoppar, borde ju inte kunna finnas maskar med, men man vet aldrig.

Thaifighter

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tror de kan bli ganska långa dessa maskar när de sträcker ut sej och sen tror jag att de även kan bli större med god tillgång på mat.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

alla daggmaskar är inte landlevande tex sumpdaggmask, jag hade behållit den

scrolla ner på denna sidan, ca 100 arter av land och vattenlevande daggmaskar finns i Sverige

"Det finns cirka 2.000 landlevande daggmaskarter, varav ungefär 20 arter finns i Sverige. Om man räknar in de daggmaskar som även finns i sötvatten och i haven så finns det cirka 3.000 arter, varav cirka 100 här i Sverige."

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochr...ken.14844.html
    Senast redigerad av rödtoppen den 2015-06-24 klockan 09:10.

Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Skåne Län

Mina räkor

Mina snäckor

Physa

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av rödtoppen Visa inlägg
    alla daggmaskar är inte landlevande tex sumpdaggmask, jag hade behållit den
    Du kan få den!
    Jag gick ut till lövhögen utanför källardörren precis och fångade upp den igen!
    Den är faktiskt långsmalare och snabbare än vanliga daggmaskar,
    och det vita området bakom "nacken" är nog inte någon "gördel" trots allt!
    Jag plåtade den sida vid sida med en vanlig daggmask som har tjockare kropp med något tillplattad bakdel,
    och en tydlig "gördel" som sitter längre ner på kroppen, så det kan nog vara en annan art trots allt!
    Min mask till höger!

Thaifighter

Räka
    Reg.datum
    jan 2012
    Län
    Västra Götaland

Det här var faktiskt riktigt läckert. Behöll du masken eller blev det avlivning? En vattenlevande större daggmask låter extremt intressant som t.ex foderkälla för större fiskar om de kan föröka sig i karet.

Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Skåne Län

Mina räkor

Mina snäckor

Physa

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Zybeer Visa inlägg
    Det här var faktiskt riktigt läckert. Behöll du masken eller blev det avlivning? En vattenlevande större daggmask låter extremt intressant som t.ex foderkälla för större fiskar om de kan föröka sig i karet.
    Nej den finns nog kvar i lövhögen utanför källardörren, fast överlever kanske inte vintern!?
    Får se när jag kommer hem från Thailand till sommaren om jag kan "gräva" upp den igen!

Thaifighter

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg