+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Löv

Räkrom
    Reg.datum
    mar 2015
    Län
    Stockholm

Löv

Håller på att plockar på mig löv så det ska räcka över vintern. Tycker att alla löv borde duga fast det ska erkännas att jag inte sett att mina körsbär eller Macrobrachium faktiskt har ätit av bladen jag lagt i. Men i vilket fall som helst borde löv fungera bra som växtnäring när de förmultnar.
    Men vad säger ni? Äter räkor verkligen trädlöv? Och isf är de verkligen så kinkiga att bara vissa sorter duger?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka
    Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Jämtland

Mina räkor

Snowwhite, Körsbärsräkor, Redwine/Red Ruby, Bluebolt och Crystal Red grade SS, SSS.

Mina snäckor

Elefantsnäckor, zebrasnäckor

Jag kör med mandelblad och ekblad till mina räkor. Det tror jag också att löv borde fungera som växtnäring när de förmultnar. Är det någon som använder växtnäring till räkakvarium? Jag provade växtnäring i mitt nanoakvarium efter ett par veckor dör mina CR räkor en efter en och nu är alla döda

Räkrom
    Reg.datum
    jul 2015
    Län
    Stockholm

Mina räkor

RCS, CBS, CRS

Jag kör med catappa-löv (Indisk mandel?) eftersom det är det som det skrivits mest om, sen om man inte har något emot att vänta lite så får man ett femtipack från Kina, Taiwan eller Ebay för ~11-12 dollar. Bladen jag köpt från Kina är större och lite trasiga och inte så "estetiskt" snygga som sådana man kan köpa från lokala butiker, men det tror jag räkorna bryr sig mindre om än vi människor.

När det gäller gödning så håller jag på och testa PMDD och två veckor har gått nu utan att jag hittat någon död räka, men jag är lite försiktig också.

Räkrom
    Reg.datum
    mar 2015
    Län
    Stockholm

Ja jag vet inte men jag norpar blad från olika träd här utanför och torkar i en papperspåse o slänger lite då och då. Ser aldrig att någon räka äter av dom men hoppas växterna gillar dom iaf när de förmultnar.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det ska inte vara gröna löv endast fjolårslöv de här bruna
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom
    Reg.datum
    mar 2015
    Län
    Stockholm

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Det ska inte vara gröna löv endast fjolårslöv de här bruna
    Varför går det inte med gröna löv? De måste ju innehålla mer näring än höstlöven, träden drar ju tillbaka mycket av näringen från löven på hösten. Löven får sedan självtorka.
    Och återigen - kan man använda vilka löv som helst från svenska träd?
    Har ju även nässelpulver, spirulina, även nyponpulver om de kan tänkas äta sånt? Äter de pulveriserat snäckskal? Jag har ju små döda snäckor liggandes kring karen som de rymt ifrån, kan man mortla dom och ha i?

Räkoholist Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Län
    Västernorrland

Mina räkor

Neocaridina red cherry, SAKURA
    Neocaridina YELLOW NEON STRIPE
    Neocaridina BLUE DREAM
    Neocaridina BROWN
    Caridina CRYSTAL RED PRL
    Caridina TIGERRÄKA OE
    Caridina multidentata, AMANO RÄKA

Citat Ursprungligen postat av SimonHomkham Visa inlägg
    Jag kör med mandelblad och ekblad till mina räkor. Det tror jag också att löv borde fungera som växtnäring när de förmultnar. Är det någon som använder växtnäring till räkakvarium? Jag provade växtnäring i mitt nanoakvarium efter ett par veckor dör mina CR räkor en efter en och nu är alla döda

Allt organiskt material som ruttnar/förmultnar i akvarier ger ammonium, nitrit, och slutligen nitrat. det är basic kunskaper i kvävecykeln, detta borde alla känna till, det gäller att balansera detta ihop med växtmassan och ljuset.

Jag ger N, P, K, och micro i mina kar (balanserat) och har egentligen bara problem med att räkorna inte har nog med alger att tugga på. Växter och mossor frodas istället.

Jag har doserat 30ppm NO3 och 2ppm PO4 och det var inte skadligt för mina PRL crystals. Den som misslyckats med växtnäring har gjort andra saker fel, hävdar jag.

H.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg