Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 16 till 30 av 75

Ämne: Amano? räkor med rom.

Re: Amano? räkor med rom.

Jättetack för era svar med tips

Har ingen erfarenhet av odling alls men är rätt enivs av mig så har inte kastat in handskarna än.

Ska svänga förbi butiken där ja köpte räkorna idag & även se om de kan sälja lite vatten åt mig.

Återkommer med bild om ja fått tag i vatten & ev en liten levande sten.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Nu har ja vart förbi en butik här i Sthlm där vi hyr ett kar till kontoret & de skulle "sponsra" mig med lite vatten för att se om ja lyckas fö dessa små gynnare att överleva.

Kommer nu ha en burk på 5-10 l med lite lufttillförsel & en liten levande sten i & se om ja lyckas.

Tror ni man måste vara så noga att man tittar på värdena i vattnet flera gr på dag ?

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Vad härligt, du kommer snart starta upp ett saltkar! Eller, du har startat upp ett

Du kan ha på ganska bra cirkulation nu medan du inte har några larver i det iaf. Fyll på med avdunstat vatten när det dunstar och se till att få byta ut lite av vattnet någon gång i veckan om du kan.

Ja risken är ju stor man kommer ta steget till salt nu efter mååånga år med vanliga kar...

Men först nu ska ja se om ja lyckas med detta projekt & folket i butiken sa mina räkor va vildfångade & att de inte visste nån som lyckats odla dessa än & de som kan håller tyst.

Jag kommer iaf inte vara hemlig utan dela med mig av vad ja lär mig som alla snälla själar gjort här på forumet

Guldräka skreakalles avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlöss har jag haft en gång (Crabs) inte roligt..

-"Thats the spirit"- Härligt att du vågar! Det e juh inte den lättaste arten du väljer direkt ! Håll oss uppdaterade........

Reg.datum
    dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Hade varit roligt om du lyckades, då köper jag ett gäng av dig bara för att stödja odlingen

Guldräka
    Reg.datum
    jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Du behöver inte mäta eller kolla ett smack på vattenvärdena, skulle jag säga (om du är noga från start). Jag lyckades alldeles utan sådant. Mät bara upp salthalten noga från start och se till att ha bra täckglas på så det inte dunstar något. Gör det det, så är Sultanens råd bra, men jag tror han menar att fylla på med typ osmosvatten (eller vilket annat helt rent vatten som helst).

Jag är otroligt skeptisk till att dina räkor är VF, de har sjunkit så lågt i pris att det helt enkelt måste vara ett bra gäng folk som odlar dem. Du får lära upp butikspersonalen med alla handledningar i att odla dem som finns på nätet. Bara att kopiera, rakt av. De som odlar professionellt kniper dock käft, det är sant. Det finns en hel del info att tillägga om man ska göra det. Då har man rört sig en bra bit från att "klara att odla" mot att "klara att optimera odlingen". Fullt möjligt, det finns ett verkligt stort gäng sanslöst duktigt folk runtom i världen.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Reg.datum
    dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Sorry, denna meningen vart lite fel:
    "Fyll på med avdunstat vatten när det dunstar"
    Fyll på med vatten när det dunstar, osmosvatten är väl det optimala men som patrik säger är det garanterat ingen fara med att köra på vanligt kranvatten heller

Nu har de hänt lite saker,

Har fyllt "flaskan" på ca 5l med saltvatten ifrån ett kar i en butik plus stoppat i två små levande stenar.

Tempen ligger på ca 25gr & jag har dragit ner en luftslang så de kommer några bubblor per sekund.

Mina räkhonor har haft rom minst en vecka så "flaskan" får stå & mogna 2-3v tills larverna kommer.

Vad tror ni mina odds är ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Jag hoppas att du lyckas första gången...

men tror att du verkligen LYCKAS på ditt tredje försök..

att du försöker och lägger energi på detta..

all heder till dig...
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Reg.datum
    dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Hur skall du få upp larverna?

Guldräka
    Reg.datum
    jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Oddsen är nog hyfsade om du fixar det med fodret. Det är "hela" grejen. Se till att belysningen kommer rakt ovanifrån, larverna kan bli förvirrade om ljus kommer från "fel" håll. Ev. kan du skärma av nästan hela burken med svart papper/tyg så att ljuset verkligen kommer in ovanifrån.

Med nattlampa på kläckningskaret så samlas larverna under lampan. Rätt lätta att suga upp med pipett (enkel variant är en medicinspruta från Apoteket med en bit luftslang på). Tänk på att filtrering/cirkulation i kläckningskaret inte får vara för stark, då sitter alla larverna i filtret rätt snabbt. Jag körde med samma setup i kläckningskaret som i larv-burken.

Hilsen,

/P

Citat Ursprungligen postat av CatsWhisker
    Jag hoppas att du lyckas första gången...

men tror att du verkligen LYCKAS på ditt tredje försök..

att du försöker och lägger energi på detta..

all heder till dig...
    Tack tack

Tackar för all feeedback Patrick.

Kan frusen räkmix räcka som foder sen när/om man får några larver ?

Ska tänka på dedär med ljuset sen när ja ska fånga dem men är lite orolig nu att pumpen kommer ta död på dem..
    Räkorna går i ett väggkar där cirkulationen blir rätt stor även med svag pump & funderar nu på om man kanske bara ska ha pumpen på ett par tim på kvällen när man har koll..

Kan man se på romen på nått sätt när den börjar mogna ?

Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Oddsen är nog hyfsade om du fixar det med fodret. Det är "hela" grejen. Se till att belysningen kommer rakt ovanifrån, larverna kan bli förvirrade om ljus kommer från "fel" håll. Ev. kan du skärma av nästan hela burken med svart papper/tyg så att ljuset verkligen kommer in ovanifrån.

Med nattlampa på kläckningskaret så samlas larverna under lampan. Rätt lätta att suga upp med pipett (enkel variant är en medicinspruta från Apoteket med en bit luftslang på). Tänk på att filtrering/cirkulation i kläckningskaret inte får vara för stark, då sitter alla larverna i filtret rätt snabbt. Jag körde med samma setup i kläckningskaret som i larv-burken.

Hilsen,

/P

Guldräka
    Reg.datum
    jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Frusen räkmix tror jag inte de får i sig alls, om jag ska vara ärlig. Det måste vara smått foder som svävar omkring i vattnet. Du kan prova en svag lösning med vatten, jäst, Sera micron och JBL:s Novo fluid. Rör runt försiktigt i karet vid matning, peta lite i sanden och se till att småpartiklar virvlar upp. Är det lätt disigt är du på rätt väg. Efter några veckor kan du prova med minsta storleken Golden pearls och köra Sera micron direkt i burken.

Cirkulationen/filtret i väggakvariet tar garanterat död på dem. Det med att ha koll är inte så lätt som man tror. Ynglen är verkligt små, får säkert plats 5-10 st på ett knappnålshuvud. De ser ut som små upp och nedvända kommatecken, och flyter alltså runt fritt i vattnet. Lätt att tro att det bara är "lite skit i vattnet".

Du kan se på rommen när den börjar mogna, sant. Nylagd rom är lite mörkare, åt det olivgröna hållet. Med tiden ljusnar den mot begie. Några dagar innan kläckning kan man se ögon i rommen (med lupp, annars är det för smått). Honorna kånkar den i ca fem veckor och släpper nästan alltid ynglen nattetid.

Hilsen,

/P

Liknande ämnen

1. Räka med rom
    Av Anna.H i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 05:16
  2. körbär med rom
    Av my1 i forum Odling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 21:11
  3. Körsbär med rom?
    Av bjornsson i forum Odling
    Svar: 15