+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: elefantsnäckor

Ny medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Län
    västragötaland

elefantsnäckor

Hej!

Nybliven elefansnäcksägare. Kom hem med ett par stycken efter ett besök i en akvariebutik idag. Nu vill jag veta mer om dem. Han i affären sa att de är hermafroditer, men det verkar inte stämma med det jag kunnat läsa mig till?? I någon tråd har jag läst att de inte äter växter och i någon att de gärna äter växter. Vad är era erfarenheter? Jag har tidigare haft äppelsnäckor, men efter förbudet har de dött ut för mig och jag har saknat stora snäckort i karet. Hoppas att dessa ska trivas bra. För övrigt tar jag gärna emot tips och råd om någon med mer erfarenhet vill dela med sig.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkrom
    Reg.datum
    aug 2012
    Län
    västra götalands

Mina räkor

Crystal Red
    Crystal Black
    Gula räkor
    Körsbärs räkor
    Blåa Tigrar

Mina snäckor

äppelsnäckor

Dom är snälla och kommer troligen inte äta dina växter, ifall inte levande växter. Dom föredrar döda växter, så har du t.ex ekblad eller andra blad i karet, så kommer dom att äta det istället för dina växter. Dom är inte den ultimata algätaren när de gäller hålla dina rutor rena..så dom mumsar hellre i sig rester ifrån botten än städar rutor. Så en algtablett extra till dom ibland skadar inte även om dom har blad att äta! :-) Annars så är dom snälla och otroligt söta!

Dom funkar bäst i lite varmare kar, men går bra att hålla i runt 20 grader också. Du kommer märka att de förökar sig fortare ifall de är varmare än kallare och gällande hur det är 1-2 könade..så vet jag inte! Vet att du kommer inte få nån explosion av elefanter i ditt kar och då dom inte är några storstädare eller lika buffliga som äppelsnäckor så kan du ha flera ihop utan de gör nån skada på din inredning. Gällande inredning för elefanternas skull, så gillar dom lite dämpad belysning och gärna nått ställe att kunna gömma sig på mellan åt. Annars så är dom kravlösa gällande de andra tycker jag! Lycka till med dom! :-)

Ny medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Län
    västragötaland

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av calle Visa inlägg
    Dom är snälla och kommer troligen inte äta dina växter, ifall inte levande växter. Dom föredrar döda växter, så har du t.ex ekblad eller andra blad i karet, så kommer dom att äta det istället för dina växter. Dom är inte den ultimata algätaren när de gäller hålla dina rutor rena..så dom mumsar hellre i sig rester ifrån botten än städar rutor. Så en algtablett extra till dom ibland skadar inte även om dom har blad att äta! :-) Annars så är dom snälla och otroligt söta!

Dom funkar bäst i lite varmare kar, men går bra att hålla i runt 20 grader också. Du kommer märka att de förökar sig fortare ifall de är varmare än kallare och gällande hur det är 1-2 könade..så vet jag inte! Vet att du kommer inte få nån explosion av elefanter i ditt kar och då dom inte är några storstädare eller lika buffliga som äppelsnäckor så kan du ha flera ihop utan de gör nån skada på din inredning. Gällande inredning för elefanternas skull, så gillar dom lite dämpad belysning och gärna nått ställe att kunna gömma sig på mellan åt. Annars så är dom kravlösa gällande de andra tycker jag! Lycka till med dom! :-)
    Tack för svaret!

Ny medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Län
    Halland

Håll dock uppsikt på dom och dina växter.

Jag släppte i 6st i mitt 600 liters kar och dom decimerade mina anubias(moderplantor) på mindre än 1 vecka.
    Då gav jag dom allt möjligt annat att tugga på för att låta anubiasen vara kvar. Men dom hade bestämt sig.

Sedan har jag läst hur många rapporter som helst där det funkar klockrent och dom rör inte växterna alls.
    Så det kan nog skilja en hel del från individ till individ.

Räka
    Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Jämtland

Mina räkor

Snowwhite, Körsbärsräkor, Redwine/Red Ruby, Bluebolt och Crystal Red grade SS, SSS.

Mina snäckor

Elefantsnäckor, zebrasnäckor

Men mina snäckor är precis som "calle" beskrevs ovan att dom föredrar döda växter. Jag köpte 6-8 st för ca ett par år sedan och nu är dom ca 20 st, lite seg tillökning i familjen tycker jag.

Räkrom
    Reg.datum
    mar 2010
    Län
    Fanø

Mina räkor

Red cherry
    Blue tiger OE
    Kardinaler
    Topaz blue (neocaridina)
    Blue Jelly
    Blue leg poso
    Black Tiger OE
    Caridina sp. Raccoon Tiger
    Yellow fire
    Yellow fire neonstripe
    Green Jade (mid quality)
    Green Jade High End
    Blue Jelly
    White pearl

Mina snäckor

Sulawesi: Orange Poso, Yellow rabbit, Patriarchalis, Yellow spot, Yellow Poso, Towutensis
    Blå og rosa posthorn
    Spixi
    malay
    Brotia Pagodula

Dom behöver min. 25 grader for at formere seg.
    Dom har bra appetit. Om man inte ger ærtor, moroter, squasch, kanin pellets el. malle tabs, kommer dom at forsöka äta plantor. Dom er enkeltkönade. Man behöver hana och hona om man skal få bebisar. Der finns ingen yttre skilnad på haner och honer, men vid snecker i samme storlek er dom med det vidaste huset oftast honer enligt min erfaring.

Der fins en del sortor, men många er svära at skillna från verandra och endast någor fåtal er vanliga i handlen. Har selv pt. 7 sorter.
    Senast redigerad av d9ha den 2015-11-16 klockan 13:31.
    mvh
    Henrik

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Dom är galna i levande växter mina får inte bo i kar med växter i
    Dom är inte hemafroditer utan hannar och honor
    Jag ger mina rå broccoli och råa morötter, det håller längre och skitar inte ner vattnet som kokta gör
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Ny medlem Snäckans avatar
    Reg.datum
    jan 2017
    Län
    Södermanland

Mina räkor

1-5 körsbärsräkor.

Mina snäckor

20+ äppelsnäckor, 6 elefantsnäckor, 3 spixisnäckor och posthornssnäckor.

De äter vissa växter men låter cryptocoryne wendtii vara.
    Behöver varmt, mellan 25-30 grader.
    Förökar sig segt, en unge i taget och ungarna växer väldigt, väldigt långsamt.
    Bifogade bilder

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg