+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: PLANARIA

Räka
    Reg.datum
    aug 2011
    Län
    Halland

Mina räkor

Caridina Dennerli

Mina snäckor

Tylomelania Gul fot, Orange fot

Mina krabbor

Geosesarma Bicolor

PLANARIA

Hej.
    Jag har fått ett preparat av en fiskveterinär som är utvecklat för att ta planaria men som skonar räkor+sniglar.
    Jag söker efter någon som har problem med planaria och vill prova en gratis dos. Kräver dock lite feedback tillbaka.
    Först till kvarn.
    Mvh/Chrille

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Vad heter preparatet?
    Är det dokumenterat och godkänt i Sverige?

Det här med Planaria och preparat som ska ta bort planaria men inte räkor är lurigt. Många gånger funkar dem men ibland dör många planarier
    samtidigt och vattnet blir dåligt. Till följd av detta dör räkorna. Då är det lätt att dra slutsatsen att räkorna dog av medlet.
    There be shrimp!

Räka
    Reg.datum
    aug 2011
    Län
    Halland

Mina räkor

Caridina Dennerli

Mina snäckor

Tylomelania Gul fot, Orange fot

Mina krabbor

Geosesarma Bicolor
    Det finns, vad jag vet inget namn ännu och det är vad jag vet inte godkänt i Sverige men jag vet att en del stora räkodlingar i bl.a Turkiet använder sig av preparatet. Går man på vad som är tillåtet poch inte så är det väldigt luddigt.

Många större tillverkare använder förbjudna ämnen i sina preparat men eftersom att de inte är skyldiga att visa vad dom har i pga plagiering så finns det rätt mycket skräp som vi slänger i våra kar och i vår natur över lag.
    Det finns en hel hög med kemikalier som är/bör vara förbjudna men som ändå används.

Jag hade problem hos mina Kardinaler för några år sen, köpte nåt "planaria-jox" på ebi (tror jag) som inte funkade på annat sätt än att det blev en hinna över hela karet, syret försvann, växterna dog och planarian klarade sig fint!

Aja, tänkte väl kanske om det var nån som har problem hos "vanliga" räkor och vill testa. Jag har fått flera andra preparat som funkat utmärkt till nyimporterad fisk såsom L-malar och Corys. Och hade jag haft planaria i någon tank hade jag utan tvekan använt detta.

Ny medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Län
    västernorrland

Jag har använt axilur avmaskningsmedel för hund och katt med framgång i fler akvarier med körsbärsräkor och posthornssnäckor. 0,2 ml /10 liter

Räkrom
    Reg.datum
    jul 2013
    Län
    Uppland

Mina räkor

PRL
    Neocaridina davidii var orange
    Taiwanbee
    White pearl

Mina snäckor

Äppelsnäckor