+ Svara p mne
Resultat 1 till 12 av 12

mne: Rda gon p crystal red?

Rda gon p crystal red?

Hej p er. Jag kanske ska presentera mig innan jag frgar, eftersom det r frsta inlgget jag skriver hr. Jag heter allts Hanna, bor i Linkping och r en ciklidakvarist som ftt upp gonen fr det intressanta med rkor. Sedan kanske ett r har jag nu ett gng crystal red, och jag har smugit omkring p det hr forumet ett tag fr att lra mig mer om de sm djuren.

Nu till min frga. Urskta om den r dum eller om svaret finns mitt framfr nsan p mig och jag nd har missat det. Fr ett tag sedan sg jag att ett par stycken av mina crystal red har rda gon. Innan har jag bara sett svarta gon p dem, s nu undrar jag vad frgskillnaden beror p. r det en frgvariation som jag bara missat frut eller en frndring av gonen hos de rkor som har rda gon?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Inlgg
    Mnga

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 743

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsncka

Medaljer

Re: Rda gon p crystal red?

Din frga r inte alls dum, det r precis sdana frgor vi behver hr inne fr att hlla sidan mer intressant

En del av mina hgre graderade Crystalred har ocks rda gon men jag har inte riktigt koll p varfr, ngon annan som vet bttre ?
    There be shrimp!

Re: Rda gon p crystal red?

Spnnande att du sger att det r dina hgre graderade crystal red som oftast fr rda gon. S r det inte hos mig. Nu har jag iofs bara lggraderade CR, men de jag har sett med rda gon har ofta varit sdana med riktigt dlig frg.

Rkyngel Renees avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    66
    Blogginlgg
    5

Mina rkor

fr tillfllet bara rainbow och krsbr
    (red + black crystal, krsbrsrkor (gr inte hos mig, alla borta :( ), bl tigerrkor (alla dog i sommarvrmen :( ), WP)

Mina snckor

ppelsnckor guld, posthorn, physa, kanelbulle, damhttesncka (vilka algtare),

Hej!
    r ny hr p sidan och det r frsta gngen jag r hr, s jag hoppas att jag fr det hr att funka nu.
    Egentligen har jag samma frga som ovan, men sg att sista svaret var ganska gammalt s jag tnkte se om ngon kommit p svaret nu. Jag har funderat p om de har rda gon i samband med skalmsningen kanske? Ngon som vet ngot nytt???

Rkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    1 949

Mina rkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

tror med betoning p tror att de rda gonen r som hos alla andra djurarter en albino gen. Fr jag har en hel balandning av graderingar och det r lika mycket blandning p gonfrgen, ,men jag har mrkt att de lggraderade med rda gon ger avkomma med mer vitt n de med svarta gon som har lg gradering. S det r ju mjligt att de med rda gon har en albino gen dvs det som ger den vita frgen.
    Men som sagt detta r ju bara vad jag TROR

Vlkommen till forumet Renee ( du missade presentationtrden )
    Personliga barnklder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Rkyngel Renees avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    66
    Blogginlgg
    5

Mina rkor

(red + black crystal, krsbrsrkor (gr inte hos mig, alla borta :( ), bl tigerrkor (alla dog i sommarvrmen :( ), WP)

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av AMDAdesign Visa inlgg
    tror med betoning p tror att de rda gonen r som hos alla andra djurarter en albino gen. Fr jag har en hel balandning av graderingar och det r lika mycket blandning p gonfrgen, ,men jag har mrkt att de lggraderade med rda gon ger avkomma med mer vitt n de med svarta gon som har lg gradering. S det r ju mjligt att de med rda gon har en albino gen dvs det som ger den vita frgen.
    Men som sagt detta r ju bara vad jag TROR

Vlkommen till forumet Renee ( du missade presentationtrden )
    Finns det en sdan ocks? Ska leta efter den sen, nu mste jag till tandhygienisten. Usch!

Rkrom
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    24

Mina rkor

Crystal Red, Crystal Black, Krsbr

Mina snckor

pplen

albinism br det inte rra sig om eftersom albinism innebr total avsaknad av pigment, drav de rda gonen. ett djur med albinism kan inte ha ngon frg eftersom den saknar alla pigment. djur som r vita eller delvis vita, exempelvis vitflck r inte albino utan har ngot som heter leucism.
    rkor med rtt pigment har ngon form av pigment och kan inte vara albino.

i rkors fall br det vl rra sig om ett recessivt anlag som ger rdgdhet. baserar det p att det r vanligare med svarta gon. hos marsvin t.ex. r rdgdhet ett anlag som inte har ngot med albinism att gra, ngot liknande br glla fr rkor.

om det r vanligare bland hgre graderade rkor br ju det bero p att det r vanligare med linjeavel och medveten inavel dr n hos lgre graderade rkor. det borde d ocks visa sig genom att det blir vanligare ju hgre graderade rkorna r (just p grund av att avelsbasen br bli mindre och mindre ju "ovanligare" de r) men det r bara en teori. r man nyfiken kan man ju alltid hlla ett par separata avelspar med blandat svarta gon, rda gon och bde svarta och rda gon. rr det sig om ett recessivt anlag br det ju finnas en verhngande majoritet (uteslutande) rdgda rklingar i en burk dr frldrarna r rdgda, i burken med svartgda frldrar br f, eller inga rklingar bli rdgda, och i burken med svartgda och rdgda frldrar br det ocks finnas enbart svartgda rklingar stillvida att en av frldrarna inte r brare. blir en majoritet av ungarna hr svartgda br de ju vara brare, och rklingar med tv syskon frn denna burk som frldrar br bli rdgda i runt 25% av fallen. hela mitt inlgg bygger helt och hllet p spekulationer, s det r bara att brja exprimentera

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

rtt bra spekulationer
    att bara ga ETT akvarium r omjligt

Rkrom
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    24

Mina rkor

Mina snckor

pplen

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlgg
    rtt bra spekulationer
    framfr allt ett helt lysande bevis p att jag har absolut nada att gra p jobbet

11. Thanks icefudge tackade fr inlgget.
    Like icefudge gillade inlgget.
    Rkyngel Renees avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    66
    Blogginlgg
    5

Mina rkor

Mina snckor

framfr allt ett helt lysande bevis p att jag har absolut nada att gra p jobbet
    Man fr vl skylla p att det r fredag d?

Jag tycker faktiskt att nr jag sitter om kollar riktigt noga, s ser det p mina rkor egentligen ut som ngot mer ytligt. Och ingen av mina r av ngon som helst hgre grad, de har faktiskt bara ngra smala vita rnder om ens det. Se min avatar... De r heller inte inavlade (tror jag, lite svrt att bedma) eftersom jag r noga med att utavla och kpa mig ngra frn privatpersoner eller djurbutiker ngra gnger om ret. Tycker hlsan r viktigare n utseendet/graderna - ska nd inte stlla ut dem. Nu har jag tom skaffat ett helt nytt gng som fr g i annan burk, som jag tnkt ska f donera gener lite d och d...
    Oj, som jag flnger ivg i mnet! Jo, frskte fota detta men rkgon r helt enkelt fr sm fr att jag ska kunna f ngon bra bild. Denna bild fick bli min avatar istllet...
    mvh Renee

Rkrom
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    24

Mina rkor

Mina snckor

pplen

man vet ju dock inte vad dina rkor br i bagaget, och jag antar, eftersom det r fler som har rdgda rkor, att redbee har tv typer av gonfrg, rd och svart. om du bland dina har brare av rdgdhet kommer ju det sjlvklart att fras vidare s lnge som de vriga rkorna du har ocks br p genen. ven om du blandar ner svartgda kommer du ju frr eller senare ha ett antal rkor som r rdgda eller br p rdgdhet. till p kpet har f spass mnga rkor att man fr en riktigt bra genetisk variation i burkarna efter ett tag, s antagligen br ganska mnga av rkorna p rdgdhet.

min teori om att det r vanligare bland hggradare har helt och hllet att gra med antagandet att samma gener gr runt mer i dessa burkar eftersom det krvs mer planerad avel fr att f fram fina rkor. till p kpet r ju inte rkhobbyn s stor i Sverige att man kan byta frldradjur i tid och otid. det r ju dock i sig inget som talar fr att dina rkor skulle vara mer inavlade, utan snarare att du har flera rkor som r eller br p gener fr rdgdhet dremot ska man vara medveten om att det hinner g runt mycket samma gener i en burk under ett r och jag antar att du inte separerar de rkor du har efter ett r utan bara fyller p med nya? d gr det runt mycket samma gener och det r antagligen drfr du har flera rkor med rdgdhet.

hur som, jag skulle satsa p att rdgdhet r ett recessivt anlag och en av tv gonfrger p redbee.

Rkyngel Renees avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    66
    Blogginlgg
    5

Mina rkor

Mina snckor

Skulle vara roligt att kunna lgga ngra rdgda i en egen burk och ngra svartgda i en annan och se vad som hnder... Men snt kunde jag hlla p med mer frr. Nu har jag bara inte plats, tid, ork eller fr den delen ekonomi.

Med aveln har det varit s hr: burken har bara varit i gng i ngot r faktiskt. Vad jag har gjort r att jag slt ut ganska mnga och sen fyllt p med ett par st nya frn lite olika stllen d och d, s frhoppningsvis har de blandat sig sjlva. Men de kan ju ha parat sig sinsemellan ocks, det gr ju inte att sga. Skulle vara roligt att styra aveln lite, men det knns inte som ngon id eftersom jag d skulle behva mer plats, och dels fr att som du (oh-la) sger s r det svrt att f tag i tillrckligt stor bas. Och p djuraffrer vet man faktiskt inte alls vad man fr. De flesta ser man ju att de inte har ngon direkt "grad" eller s, men ibland s finns det ngon finare - fast d vet personalen nd inte vad det faktiskt finns bakt... Hller mig till mina vanliga - de r riktigt fina de ocks!
    mvh Renee

+ Svara p mne

Liknande mnen

1. Red crystal, crystal red?
    Av Miliimli i forum Allmnt
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2010-06-04, 20:13
  2. crystal red
    Av sigges i forum Djur kpes
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2010-04-29, 20:45
  3. Crystal red och Black crystal