+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 16 till 23 av 23

Ämne: Naturligt foder ur naturen

Räkrom
    Reg.datum
    sep 2011
    Län
    Gotland

Mina räkor

amanoräkor, gula körsbär, white pearl + 1 filtrerarräka

Mina snäckor

Zebrasnäckor, elefantsnäckor, helenasnäckor

Tomat?

Hej!

Har några tomatplantor som inte riktigt ville bli som jag tänkt! Kan man likt brännässlor förvälla och torka bladen/stjälken tro eller innehåll tomatplantor något som är dåligt för räkor/fisk? Någon som prövat?

/Tobbe

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Tomatplantor är giftigt för vissa djur så det undviker jag.

Räkmaniac shrimpcoctails avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Län
    Södermanland

Mina räkor

PBL Benibachi
    PRL Nordic Star mitt eget koncept.
    PWL brilliant Bees
    King Kong
    Blue Bolt
    Bloody mary
    Sakura Red

Det finns mycket att hämta ute i naturens skafferi men allt är inte lämpligt att stoppa i ett räkkar. De små fina tallkottarna såg lockande ut och jag tog hem en näve men de är direkt olämpliga i räkmiljöer då de innehåller skadliga ämnen och enzymer som dödar räkor. Alkottar däremot är populära då de sänker pH något men blir till en samlingsplats för nyttobakterier och uppskattas av karens innevånare.
    Ingen ska behöva att köpa dåliga räkor som inte håller måttet och bli besviken över köpet!

Räkyngel Fredrik89s avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Caridina multidentata
    Neocaridina davidi

Mina snäckor

Planorbella duryi
    Melanoides tuberculatus

Hej! Jag undrar vilket det bästa sättet att frysa in nässlor är? Jag funderar på om man ska frysa in hela blad efter koknig eller om man ska mixa dem kanske tillsätta agar och blanda i spirulina eller ärtor.

Citat Ursprungligen postat av Fredrik89 Visa inlägg
    Hej! Jag undrar vilket det bästa sättet att frysa in nässlor är? Jag funderar på om man ska frysa in hela blad efter koknig eller om man ska mixa dem kanske tillsätta agar och blanda i spirulina eller ärtor.
    Varför inte torka dom istället? Så gör jag och det funkar prima och då behåller dom sin form med.

Räkrom
    Reg.datum
    sep 2011
    Län
    Gotland

Mina räkor

amanoräkor, gula körsbär, white pearl + 1 filtrerarräka

Mina snäckor

Zebrasnäckor, elefantsnäckor, helenasnäckor

har sett på tradera att det säljs maskrossticks till räkor. Om jag skall göra egna sticks, använder man då maskrosens blad, blomman eller både och?

Hur förbereds bladen? Skall de vara torkade eller färska och förvällda sen malas/mixas ner till små bitar?

Ny medlem Mr Rays avatar
    Reg.datum
    sep 2019
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärräka
    (Neocaridina Davidi var. red)

Lyfter den här tråden och frågar hur det gått för övriga forumsmedlemmar? Någon som nu med några års erfarenhet av "naturligt foder" kan säga vad som fungerar bra eller mindre bra? Efter att ha läst denna tråd och även den danska sidan (med hjälp av googleöversättning) som det länkades tidigare så tänkte jag börja med att testa körsbärsträdslöv. Detta då det är vad som finns i min trädgård. Sedan ska jag fråga grannen om denne kan avvara lite blad från dennes äppleträd.

Har samma frågor som Qvibba hade för drygt tre år sedan, nämligen hur ska/bör bladen förberedas?

FRÅGOR

- Är det bara att låta bladen torka under några veckor och sedan stoppa ner dom i akvariet?
    - Ska de helst förvällas innan de torkas?
    - Fungerar det lika bra med blad insamlade nu på hösten som på våren?
    - Läggs bladen i hela, eller smular man i dom som flingfoder?

För en vecka sedan hade jag aldrig sett en körsbärsräka, eller annan akvarieräka heller för den delen. Kände absolut inte till att det fanns så många sorters räkor eller att det fanns forum för alla dessa små spännande och trevliga kräftdjur. Nu har jag två räkor och väntar som ett barn på julafton på ett paket med fler körsbärsräkor och lite mossa.

Lite google-översatt text från den danska sidan om den skulle råka försvinna i framtiden.

Citat Ursprungligen postat av http://akvariedyr.dk/hvadkanrejerli.html
    Körsbärsträdslöv:
    Torkade körsbärsblad, som används som foder för de fyra testräkarterna under 24 veckor. Alla räkearter åt av bladen och de började snabbt äta av bladen.

Färg:
    Räkor älskar dem, och det var tydligt att de trivs. Till och med kardinalräka åt väl av dem. Färgerna var fantastiska och ingen tycktes gilla last.

Yngel:
    Alla räkarter fortplantar sig under perioden, ett blad de säkert tyckte om.

Liv: Ingen död räka under perioden, och dessutom mycket yngel.

Slutsats: Verkar vara positivt på räkor och de trivs under hela perioden. Vattnet blev dock lite gult, så lägg några blad åt gången. En liten minskning av PH-värdet.

Citat Ursprungligen postat av http://akvariedyr.dk/hvadkanrejerli.html
    Äppleträdsblad:
    Torkade äppelträdblad som används som foder för de fyra testräkarearterna under 24 veckor. Efter några dagar började räkorna äta bladen och verkade nöjda med dem. Alla de fyra räkorterna åt bra från dem. En stor fördel: vattnet blev inte så brunt som till exempel boklöv,

Färg:
    Räkfärgerna ändrades inte, de har fortsatt alla fantastiska färger.

Yngel:
    Den gula räkan och blå tigerräka uppföddes riktigt bra, inte så mycket CRS-yngel och ingen kardinalrägeryngel.

Liv: Ingen död räka.

Slutsats: Verkar ha en positiv effekt på räkor, de äter mycket av bladen och verkar verkligen njuta av dem. Bladen verkar dock sakna lite för att tillfredsställa kardinalräka. Ingen ändring av PH-värdet.

Ny medlem Mr Rays avatar
    Reg.datum
    sep 2019
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärräka
    (Neocaridina Davidi var. red)

Har nu provat med ett blad från körsbärsträd och ett blad från ek. Räkorna var lika intresserade av bladen som av Telias senaste kvartalsrapport...

Mina små ancistrusar och guppys verkar mer roade av bladen än räkorna. Tyvärr så är mina guppys även intresserade av räkorna på ett sätt som inte är så bra för räkpopulationen.

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg