+ Svara p mne
Resultat 1 till 4 av 4

mne: Krsbrs rkor, hur snabbt vxer de?

Ny medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    5

Mina rkor

Krsbrsrkor

Krsbrs rkor, hur snabbt vxer de?

Hej.

Eftersom jag inte kan s mycket om rkor tnkte jag stlla ngra frgor hr och hoppas ngon kan hjlpa mig.
    Efter att jag kpte mina Krsbrsrkor s sg jag att ingen av dem hade ngra gg. I brjan blev det lite fel och jag frlorade flera. Tror det berodde p att han jag kpte dem av sa att de t all verbliven fiskmat etc. S man behvde inte mata dem.
    Eftersom jag ofta tittar i mitt akvarium s drog jag slutsatsen att frlusten troligtvis berodde p maten. S jag kpte lite rkmat och matade dem regelbundet. Ganska snart s blev s gott som alla mogna honor fulla med gg.
    Sjlvklart blev jag glad eftersom det tyder p att de trivs nu.
    I alla fall......Eftersom jag har fiskar i mitt akvarium s tnkte jag att det troligtvis inte skulle bli s mycket mer med detta. Men nr jag tittade fr ca 2 veckor sedan sg jag en liten rka p ca 2-3mm. Det tyckte jag var vldigt roligt, men eftersom den fortfarande var mycket liten s gav jag den inte s stora chanser pga fiskarna. Den var trots allt vldigt liten.
    Men nr jag letade rtt p den igen fr ngon dag sedan s var den ca 4-5mm.

S frgan jag har r....Hur snabbt vxer Krsbrsrkor i brjan efter att de klckts?
    Hur stora mste rklingarna vara fr att vara skra frn att bli upptna av fiskar (r det nr de inte lngre fr plats i munnen p fiskarna)?

Hoppas ni har en bra dag.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Ny medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    5

Mina rkor

Krsbrsrkor

Hej igen.

Eftersom ingen svarade s tnkte jag att det kanske inte finns s mycket info om detta d det handlar om levande djur och det r mnga faktorer som spelar in. S det kanske vore bra om jag skrev ytterligare ngra rader s kanske ngon annan har nytta av detta.

Idag terfanns nytillskottet igen. Till min stora gldje har den tit och vuxit rejlt. Nu r den ungefr hlften s lng som en vuxen hane. Jag tror ocks att detta r en hane eftersom den r helt genomskinlig. Inte ngot rtt pigment som syntes (inte som jag sg i alla fall). Men detta ska man inte ta som ett skert tecken p att det faktiskt r en hane eftersom jag inte vet nr den rda frgen framtrder p honorna.
    Men den verkar trivas eftersom den vxer och sitter i mngden av de andra rkorna.

Tycker man drfr kan faststlla att rkor kan frka sig i ett akvarium tillsammans med fisk s lnge de har ngonstans att skydda sig. Sjlvklart s blir de flesta rklingar fiskmat, s verpopulation kommer frhoppningsvis inte bli ett problem. Men jag tycker det r kul att ngon klarar sig eftersom de vuxna rkorna kommer ha ett naturligt bortfall.

Eftersom flera av honorna br runt p gg s kommer det komma fler rklingar snart. Ganska mnga ocks eftersom jag har flera honor. S kommer skriva lite mer nr jag fr tid och det hnder ngot vrt att skriva om.

Rka
    Reg.datum
    mar 2013
    Ln
    kronoberg
    Inlgg
    136

Mina rkor

Amano
    Krsbr extra rda

Mina snckor

Posthron
    Helena
    pplen/gula

Citat Ursprungligen postat av Pelle Visa inlgg
    Hej igen.

Eftersom ingen svarade s tnkte jag att det kanske inte finns s mycket info om detta d det handlar om levande djur och det r mnga faktorer som spelar in. S det kanske vore bra om jag skrev ytterligare ngra rader s kanske ngon annan har nytta av detta.

Idag terfanns nytillskottet igen. Till min stora gldje har den tit och vuxit rejlt. Nu r den ungefr hlften s lng som en vuxen hane. Jag tror ocks att detta r en hane eftersom den r helt genomskinlig. Inte ngot rtt pigment som syntes (inte som jag sg i alla fall). Men detta ska man inte ta som ett skert tecken p att det faktiskt r en hane eftersom jag inte vet nr den rda frgen framtrder p honorna.
    Men den verkar trivas eftersom den vxer och sitter i mngden av de andra rkorna.

Tycker man drfr kan faststlla att rkor kan frka sig i ett akvarium tillsammans med fisk s lnge de har ngonstans att skydda sig. Sjlvklart s blir de flesta rklingar fiskmat, s verpopulation kommer frhoppningsvis inte bli ett problem. Men jag tycker det r kul att ngon klarar sig eftersom de vuxna rkorna kommer ha ett naturligt bortfall.

Eftersom flera av honorna br runt p gg s kommer det komma fler rklingar snart. Ganska mnga ocks eftersom jag har flera honor. S kommer skriva lite mer nr jag fr tid och det hnder ngot vrt att skriva om.
    Hej det r inte s mycket folk hr inne lngre och tittar och svarar p frgor tror dom flesta har grupper p FB men ngra underhller sidan och det finns mycket gammalt att lsa.
    Till din frga s kan rkor klara sig ganska bra med fisk, beroende p vilka arter man har i mitt nano har jag krsbr och guppy rkorna kar i antal pga mycket stvatten tng.
    ven i mitt 240l kar som rkorna frst gick i som jag trodde att jag fngat alla innan jag skaffade scalarer och paletter s har jag sett rkor d och d ven nu tv r efter men man ser dom bara presis nr ljuset tnds.
    Mvh wide

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 764

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsncka

Medaljer

Sorry att ingen svarat, tyvrr r forumet inte s aktivt just nu. Mnga gr in och kikar men inte mnga orkar/vill/vgar skriva.

Rkorna vxer snabbt efter att de klckts. P ca 3 mnader r de knsmogna och runt 1,5-2 cm stora. Redan p en vecka har de dubblat sin storlek frn fdseln.

Som du sger har de gott om gmstllen klarar sig mnga yngel frn att bli fiskmat. Beroeende p hur stora fiskar du har ihop med dem
    s r det svrt att avgra nr de r skra. Gr de in i munnen p firren blir den uppten. s enkelt r det
    There be shrimp!

+ Svara p mne

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg