Resultat 1 till 4 av 4

mne: DIY: Akvaterrarium stort nog att g in i - Hjlp att vlja rkor

Trdad visning

Lightbulb DIY: Akvaterrarium stort nog att g in i - Hjlp att vlja rkor

Hej,

Jag r helt ny till RedBee.se men jag har hrt bra om sidan och forumet, och jag har sett era bord p mssor, frmst p Tropikmssan i Malm, som jag gr p varje r.

Jag hller egentligen p mest med exotiska vxter och sm geckodlor, jag gillar att bygga stora terrarium och akvaterrarium, men jag blir mer och mer intresserad av akvatiska invertebrater - ssom krabbor, snckor och framfrallt nu, rkor!

Jag bygger just nu mitt strsta akvaterrarie hittentills, som ska bli en hybrid av mina tidigare.
    Hr r en bild p tv av mina tidigare skp. https://imgur.com/e0n0IB8
    Akvaterrariet till vnster kommer vara den stora inspirationen till detta nya - jag vill fortstta med murad bakgrund, klippsjar och vattenfall.

Hr r en skiss jag har gjort fr hur jag frestller mig det frdigbyggt
    https://imgur.com/JdAe2Iq

Skpet byggs in i vggen, in i en gammal garderob jag rivit ut.
    https://imgur.com/VFhajMf

Jag har hllt p med terraristik i ngra r men aldrig varit stor p delta i forum. Det har blivit s, efersom s fort jag brjar prata om att hlla "mixed species" i ett akvaterrarium, s blir det ett vldigt stohej om att "det gr inte, och skall aldrig gras, punkt slut!" I min erfarenhet (som utbildad biolog och terraristiknrd, gr alldelles utmrkt - om man har stort nog, och har en smula sunt frnuft.

Med det sagt, s i mitt akvaterrarium ovan bor frodas det krabbor (geosesarma thiomanicum), fiskar, grodor (bombina orientalis) och sm geckos. Alla har en egen nisch/sektion i akvatterariet, och enligt den modellen tnkte jag ocks gra mitt nya.

Nu till det viktiga - Rkor! (och andra invertebrater!)

Jag har aldrig tidigare hllt rkor, men jag r inte ny till akvaristik (har jobbat lite med akvariesktsel) och jag lr mig rtt snabbt. Jag r dock dlig erknt dlig/slarvig p att gra regelbunda vattenbyten.

Akvarievolymen kommer vara 260 liter med en 68cm hg vattenpelare.

Jag kommer ha en cirkulationspump (gissningsvis en EHEIM compact+ 2000) med ngot grundlggande inletfilter fr att pumpa upp vatten lngs stenvggen, vilket sedan kommer rinna ner i sm vattenfall tills det nr akvariet igen. Sledes kommer "filter-ytan" bli vldigt stor, och mossor (och alger) kommer (i teorin) kunna ta upp en ansenlig mngd nitrater/nring.

Jag kommer allts inte ha ngon sump, eller ens riktigt traditionell filtrering. Denna modell duger uppenbarligen fint fr att hlla fiskar/grodor/krabbor, Men jag har frsttt att rkor verkligen vill ha det fina vattnet.

Jag har inga preferenser fr vilken typ av rka jag ger mig in p, utan jag vill hitta en rka som passar in i den milj / vattenkvalit jag kan stadkomma. Jag gillar naturliga frger, enkla (trkiga) vildtyper, och mlet r att stadkomma ngot som liknar en bit vild natur. Jag vill frska f in tv arter rka som kan trivas och (teoretiskt) frka sig, tillsammans med en anscistrus-mal, och ngon liten icke-aggressiv stimfisk. Jag frstr att detta startar varningsklockorna fr mnga - men det kommer finnas rejlt med gmstllen fr unga rkor, om de fiskar jag vljer nd skulle kunna visa sig vara aggressiva mot de sm.

Om vattenparametrar:

Jag bor i en lgenhet i centrala Lund.
    Enligt VASYD ger detta mig fljande vattenvrden:
    pH: 8.5
    gH: 3.5-6
    kH 3.08* (om jag har rknat/frsttt rtt)

Bakgrunden kommer vara murad, och sledes kommer aldrig pH bli direkt "lgt" i karet.

Istllet fr att infoga bilderna hr valde jag att gra ett album ( https://imgur.com/a/3Upra ). Jag hoppas detta r okej med Moderatorer, att infoga dem in i texten blev bara tokigt.

Alla tankar och tips uppskattas!!
    Om rkor, men lika mycket om erfarenheter av rkor tillsammans med fisk, och grna ider om akvatiska sniglar

Mvh
    Johan

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Bokmrken

Behrigheter fr att posta