+ Svara p mne
Resultat 1 till 13 av 13

mne: Ny amanorka - 100% Stvatten

Rka
    Reg.datum
    aug 2011
    Ln
    Halland
    Inlgg
    163

Mina rkor

Caridina Dennerli

Mina snckor

Tylomelania Gul fot, Orange fot

Mina krabbor

Geosesarma Bicolor

Ny amanorka - 100% Stvatten

Tjena.
    I min senaste import frn Indonesian fick jag erbjudande om att kpa en ny sort rka, som han kallade "Indonesian Amano" Den ska tydligen vara ganska nyupptckt s jag slog givetvis till =)
    Den r/ska vara 100% stvatten.
    De saknar prickarna p sidorna som vanliga amano oftast har och har ven en rd/rosa linje som gr lngsmed hela bakkroppen.
    De r annars i storlek som vanliga amano, vissa skimrar lite i orange, den p bilden r ca 5cm lng.
    Sg att en gick med rom idag s om ngra veckor fr jag reda p om de har en annan fortplantning n de vanliga
    Riktigt vassa p algbekmpning med sklart.
    Sorry fr rtt skitkassa bilder.
    Om nn hr knner sig manad och har kunskap och/eller vettig kamera s stter jag grna p kaffe =)

Mvh/Chrille

DSC_20152.jpgDSC_19801.jpgDSC_20263.jpgDSC_20345.jpgDSC_20397.jpgDSC_20479.jpg

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Det hr var intressant. Jag r vldigt frlst i vildrkor s jag stller mig grna p k p dessa om du fr det att fungera. Lycka till !!!
    Shrimply the best hobby in the world

Rka
    Reg.datum
    mar 2013
    Ln
    kronoberg
    Inlgg
    136

Mina rkor

Amano
    Krsbr extra rda

Mina snckor

Posthron
    Helena
    pplen/gula

Gtt vad bra med en alg bekmpare som kan frka sig d amonorkan r dyr att fylla p med🖒

Rka
    Reg.datum
    mar 2013
    Ln
    kronoberg
    Inlgg
    136

Mina rkor

Amano
    Krsbr extra rda

Mina snckor

Posthron
    Helena
    pplen/gula

Googlade lite och hittade en butik som skriver att dom sljer indonesisk amano fr 39 kr st men om det r samma sort vet jag ej?

Rka
    Reg.datum
    aug 2011
    Ln
    Halland
    Inlgg
    163

Mina rkor

Caridina Dennerli

Mina snckor

Mina krabbor

Geosesarma Bicolor
    Ja jag hller verkligen tummarna. Man vill ju ha naturlig algbekmpning och som sagt, dyrt att fylla p med amano.
    Om butiken ligger i Gbg, s r det hgst troligt samma rkor eftersom att vi delade en lda
    Ja, och ter igen. Finns det nn med vettig kamerautrustning fr rkor som vill gra en insats s r ni vlkomna =)

Hur gr det med rkorna ? Nyfiken sklart om det r ngot p gng

Rka
    Reg.datum
    aug 2011
    Ln
    Halland
    Inlgg
    163

Mina rkor

Caridina Dennerli

Mina snckor

Mina krabbor

Geosesarma Bicolor
    Citat Ursprungligen postat av multe Visa inlgg
    Hur gr det med rkorna ? Nyfiken sklart om det r ngot p gng
    Tjena, de r nog 10 st som gr med rom, men n s lnge verkar det inte som att ngon slppt. Vet inte riktigt hur lnge de br rommen?

Citat Ursprungligen postat av crillert Visa inlgg
    Tjena, de r nog 10 st som gr med rom, men n s lnge verkar det inte som att ngon slppt. Vet inte riktigt hur lnge de br rommen?
    Gtt d r det bara till att vnta och se. Hur ser romen ut ?

Rka
    Reg.datum
    aug 2011
    Ln
    Halland
    Inlgg
    163

Mina rkor

Caridina Dennerli

Mina snckor

Mina krabbor

Geosesarma Bicolor
    Gtt d r det bara till att vnta och se. Hur ser romen ut ?
    Ja de borde vl inte ta mer n nn vecka till kan man tycka. De ser ut som vanligt hos Amano, massa sm gr.

Fr en mnad sedan plus minus, dk det upp en rka hos imazo som jag blev nyfiken p men den hade inte rtt artnamn. Fick hjlp av Christian Ghia med korrekt namn. Caridina thambipillai tidigare caridina Propinqua. Exporten frn indonesian har tydligen kommit igng igen d den var populr fr ngra r sedan. Beroende p uppvxt kan utseendet skilja sig frn en rka vldigt lik Amano till en vldigt Orange rka. Om du sker med google efter artnamn s kommer du se likheten med dina. Jag hoppas innerligt att jag har fel. Arten har ett larvstadie men krver inte s hg salinitet. Den hr rkan har dykt upp under olika namn senaste tiden.

Rka
    Reg.datum
    aug 2011
    Ln
    Halland
    Inlgg
    163

Mina rkor

Caridina Dennerli

Mina snckor

Mina krabbor

Geosesarma Bicolor
    Fr en mnad sedan plus minus, dk det upp en rka hos imazo som jag blev nyfiken p men den hade inte rtt artnamn. Fick hjlp av Christian Ghia med korrekt namn. Caridina thambipillai tidigare caridina Propinqua. Exporten frn indonesian har tydligen kommit igng igen d den var populr fr ngra r sedan. Beroende p uppvxt kan utseendet skilja sig frn en rka vldigt lik Amano till en vldigt Orange rka. Om du sker med google efter artnamn s kommer du se likheten med dina. Jag hoppas innerligt att jag har fel. Arten har ett larvstadie men krver inte s hg salinitet. Den hr rkan har dykt upp under olika namn senaste tiden.

Ja den har jag sett, men den r vl i normal Neocaridina/Caridina storlek? Mina r runt 5-6 cm och inte lika frgglada samt mer "buffiga" om man jmfr. Vi fr vl se igen om ett tag om jag ftt rklingar eller ej =)

Ja det stmmer att dom blir 3cm ca. Det var ju goda nyheter

Rka
    Reg.datum
    aug 2011
    Ln
    Halland
    Inlgg
    163

Mina rkor

Caridina Dennerli

Mina snckor

Mina krabbor

Geosesarma Bicolor
    Ja vi ser om ngra veckor om jag har smttingar s att det NTLIGEN gr att odla p trdalgsmrdare =)

+ Svara p mne

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg