+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: akvarieflytt

jerker_s
    Guest

akvarieflytt

Jag är på väg att flytta ett 220 liters ramakvarium med ramstålstativ/bänk mellan två rum (jag skall få halva varmgaraget till mitt nörderi). Akvariet är fullt med räkor växter osv. Tror ni att det är säkert att flytta akvariet med lite grus och några liter vatten i för att slippa fiska upp allt. Jag har endast ca 3 cm grus i och om man spar ca 10 liter kvar. Tänkte att man skall bära akvariet på bänken för att minimera spänningarna...

Vad tror ni? Hur skulle ni göra? Det är ju mkt jobbbesparing men man vill ju inte riskera något...

2. #1.5

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Re: akvarieflytt

Hur lugnt som helst, jag gjorde likadant med 8 kar utan underbänkar, de fick åka bil genom halva stan, värsta orkanen för dem. Resultat inga döda bara väldigt aktiva när allt grums lagt sej och de fick ett riktigt smörgåsbord att äta ifrån.
    There be shrimp!

Jag flyttade så mitt 420l akvarium en gång, när jag skulle renovera.
    Glömm inte bara att lyfta sammtidigt med stativet.

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Jag har oxå flyttat akvarie på det viset...

Man aldrig så stort..

Och jag har hört folk som har gjort det...tror att det inte har blivit spänningar i glaset..för att senare ha en härlig spricka och 300 liter vatten på golvet..
    (man vet ju aldrig om det skulle hänt ändå)

Men jag skulle vara väldig försiktig då det gäller de stora vattenmassorna..
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

jerker_s
    Guest

Då får det bli så, får vara försiktig bara.. Då blir helgprojektet att börja inreda räkhörnan

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Man kan lyfta upp karet med underredet ochså lägger man en filt eller en matta under benen, då är det bara att dra i filten så följer karet snällt efter, i alla fall om det inte är trappor. Trösklar lyfter man bara över en sida i taget, jag har flyttat ett 340 L kar så här och man slipper kånka och få ryggskott !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

jerker_s
    Guest

Citat Ursprungligen postat av Peckolltia
    Man kan lyfta upp karet med underredet ochså lägger man en filt eller en matta under benen, då är det bara att dra i filten så följer karet snällt efter, i alla fall om det inte är trappor. Trösklar lyfter man bara över en sida i taget, jag har flyttat ett 340 L kar så här och man slipper kånka och få ryggskott !!!!
    Det lät läskigt, men det kanske funkar bra... Jag har bara några meter att flytta, (det står ute i förådet bredvid varmgaraget). Tack för tipsen!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg