+ Svara på ämne
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Var är alla?!

Räka
    Reg.datum
    mar 2012
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina multidentata (Amano)

Caridina cantonensis var. Blue tiger
    Caridina cantonensis var. Crystal Red
    Caridina cantonensis var. Crystal Black

Neocaridina heteropoda var. Red
    Neocaridina heteropoda var. Yellow
    Neocaridina heteropoda var. Barbanan

Var är alla?!

Hej redbee!
    Har återvänt efter några års paus (livet, jobbyte, skaffat F1 osv).
    Men vad har hänt? Var är alla?

Några enstaka nya annonser men helt dött där det annars pratades uppstart av nya akvarier, nya räkor, frågor om problemlösning av alger/nya pumpar/stolta bildbevis på akvariernas juveler...
    På startsidan är senaste nyheten från 2016.

Har folk slutat odla räkor? Fokuserar på att sköta om räkorna istället för att prata om dem? Flyttat över till andra forum? (Jag har tom sök på FB om det skulle finnas ngn redbee-grupp där). Jag förstår att folk kommer och går (som min hiatus tex), men blir ledsen om det är så att forumet inte överlever...

/J
    Ska vi komma överrens om att kalla det för "vetenskapligt namn" (som det faktiskt är) istället för "latinskt namn"?!? Bra! Tack!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Ny medlem Mr Rays avatar
    Reg.datum
    sep 2019
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärräka
    (Neocaridina Davidi var. red)

Hej!

Nu kan jag bara svara för mig själv, men sedan jag blev medlem så har jag läst flera artiklar dagligen, läst igenom flertalet trådar per dag, skickat i medel ett PM per dag, uppdaterat mitt galleri med 1,5 bilder dagligen och slutligen skrivit svar på inlägg i trådar på forumet var tredje dag. Så jag har gjort vad jag kunnat för att hålla forumet vid liv.

Sedan har vi i och för sig den där lilla detaljen att jag bara har varit medlem på forumet sedan i förrgår. Jag har haft akvarium i många år, men inte haft en tanke på räkor tidigare. Det var först förra veckan när jag letade efter tips på hur man kan dela av ett akvarium i två delar som jag genom googlande "råkade" hitta information om dessa små trevliga varelser. Köpte mina första räkor i fredags i den lokala zoo-affären. Köpte "alla" två de hade. Sedan efter lite googlande om körsbärsräkor under helgen hittade jag denna trevliga sida med artiklar och forum som delar med sig av massor av nyttig kunskap.

I måndags registrerade jag mig på forumet för att kunna skicka "H" ett PM om att jag önskade köpa körsbärsräkor och mossa. Ser nu fram emot att få ytterligare några individer av dessa charmiga små varelser. Räkorna uppskattas både av akvariets fiskar och av mig. Bara en sådan sak som att räkorna lyckats få mig att leta fram en tretton år gammal dammig kamera med makrofotograferingsmöjligheter säger väl allt.

Har inget svar på vart övriga forumdeltagare tagit vägen, men kan konstatera att den informationen som sidan och forumet ger är guld värd för en nybörjare som mig!
    Bifogade bilder

Räkrom
    Reg.datum
    jul 2019
    Län
    stockholm

hej hej, är någorlunda aktiv, dock atm i köp/sälj forumet

Administratör
    Reg.datum
    sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Jag är fortfarande kvar. Kommer in mest för att rensa spamm och spammkonto. Många av våra veteraner som brukade posta varje dag har slutat för flera år sen.

Vi får fortfarande in ett 20-tal nya medlemmar varje månad. Men många forum har ju tappat en hel del trafik till facebook.

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Facebook förstörde alla forum jag var aktiv på. Det finns ett tiotal räkgrupper på Facebook idag och kvalitén är tyvärr lägre där än på redbee och alla andra gamla forum. Känns det som iaf, eller så har jag blivit äldre och bitter. Det känns som att den enda som postar intressanta grejer på Facebook är Chris Lukhaup när han ränner rundor i alla grupperna
    Räkor i alla akvarium - Förena er!

Räkrom
    Reg.datum
    apr 2012
    Län
    Skåne

Också varit borta ett tag och känner samma sak. Blev förvånad över hur lite aktivitet här är. Men men, vi får göra vårat bästa antar jag 🙂

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Guldräka thaifighters avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Skåne Län

Mina räkor

Amano, Neocaridina davidi: viltfärgade, Tangerine Tigers

Mina snäckor

Physa

Mina krabbor

Mina fiskar: Poecilocharax weitzmani Endler's Guppy "Red Chest", Betta rubra,
    Tror att många har tröttnat på räkor, och som sagt dom få som finns kvar håller mest till i Facebook grupper nuförtiden!

Thaifighter

Räkoholist Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Län
    Västernorrland

Mina räkor

Neocaridina red cherry, SAKURA
    Neocaridina YELLOW NEON STRIPE
    Neocaridina BLUE DREAM
    Neocaridina BROWN
    Caridina CRYSTAL RED PRL
    Caridina TIGERRÄKA OE
    Caridina multidentata, AMANO RÄKA

Jag hänger här.

Behöver man uppriktig och bra hjälp är det forum som redbee som gäller.
    fejjan är snabbt men försvinner snabbt ner i flödet, ytligt och bara bolibompa

H

Räka
    Reg.datum
    mar 2012
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Tack alla ni som svarat, skönt att få några svar på trådstarten!

@Mr Ray, LoL! Välkommen och hoppas du får fortsatt utbyte av forumet! Vilka var de två sorterna du köpte i butik? Snabba puckar när du väl kom på att du ville ha räkor. Är lite så själv. Startade om 2x 30L och tänkte införskaffa mina gamla favoriter CrystalBlack, blue tigers med orangea ögon samt ny fascination för neongula körsbärsräkor. Tänkte precis fråga om H kan tänkas ha ngra gula körsbär till salu... De enda räkor som jag behöll under min paus var CrystalRed, det var slump att just de blev kvar.

@Sockerfar ja, såg att du sålde av en hel del. Kommer du behålla ngt?

@Johnny Wong Tack för att du håller spam borta, tråkigt att du ska behöva göra det. Odlar du fortfarande ngt? Eller är administrerandet det enda du gör räkrelaterat nuförtiden?

@Dodat Det är nog du som blvit gammal... ;-) Skämt å sido. Blir det inga seriösa diskusioner på FB då? Ska erkänna att jag inte är så haj på FB. Har ett konto pga en utbildning som jag gick hade sin läroplattform på FB. Valt att inte ha ngra ”vänner” och vet inte hur/vilka funktioner som finns. Gjorde tre sökningar på ”redbee”, ”räkor” och ”caridina” men orkar ärligt inte sätta mig in i sidor/grupper/profiler osv. Hittade en remnant av platswap sant 2-3säljsidor som hade räkor i rubriken, varav en verkar vara exklusiv för västgötabor. Men alla de har mest röda/blå körsbär och endlers guppies typ. Och massor hornsärv och anubias. Hur gör man om amn vill få tag på lite frogbite nuförtiden?

@mangrove Tack för att du svarade, jag undrar om det finns ngt mer man kan göra för att locka hit/tillbaka användare...ffa lite aktiva sådana - eller om forum är ngt som levt på övertid...

@Thaifighter Hmm, även de nördigaste av oss: Barbanan, Janne, Arek m fl? Användaren Barbanan hade ett galet brett utbud OCH dessutom några av mina favoriter. Barbanan hade rillis där varje kul gav gröna/röda/blu/gula eller orangea rillis, så kul att Barbanan gick emot det där ”man får inte blanda i samma kar för då får man bara bruna naturfärgade” och bevisade det genom sina 3-5generation korsningar som alltså fortfrarande var väldigt fina! (Och min absoluta besvikelse när jag läste ngns inlägg att Barbanan lagt ned räkodlandet - de där rilisarna var unika, har aldrig sett ngn annan annonsera om dem + var de första räkorna jag tänkt skaffa mig på nytt). Hmm...om det inte strider mot forumreglerna, kan du tipsa mig om ngn av dessa FB-grupper?

@H Jag håller med om att jag historisk har fått bra hjälp och tips här, även inspiration och givande diskusioner. Men gäller det även nuförtiden om man har ngn ny fråga att ställa? Eller är det mer att redbee fortfarande är en fantastisk kunskapsbank, dvs om det man undrar över har frågats om förr så kan man få svar på sin fråga även om svaret skrevs för flera år sedan?
    Ska vi komma överrens om att kalla det för "vetenskapligt namn" (som det faktiskt är) istället för "latinskt namn"?!? Bra! Tack!

Räka
    Reg.datum
    mar 2012
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Eftersom folk nu skriver i denna tråden...finns det ngn som säljer CB? De senaste ”CB köpes”trådarna genererade 0 svar.

Är man petig om man dessutom önskar sig sådana som klarar ”vanligt kranvatten” :-P (som om kranvatten inte varierar mellan stadsdelar).

Guldräka thaifighters avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Län
    Skåne Län

Mina räkor

Amano, Neocaridina davidi: viltfärgade, Tangerine Tigers

Mina snäckor

Physa

Mina krabbor

Mina fiskar: Poecilocharax weitzmani Endler's Guppy "Red Chest", Betta rubra,
    Citat Ursprungligen postat av SilverLove Visa inlägg

@Thaifighter kan du tipsa mig om ngn av dessa FB-grupper?
    Jag har själv mer eller mindre slutat med räkor, har bara lite gamla Amano kvar som "renhållare",
    annars är väl "Räkor Sverige" den största facebook-gruppen just nu!

Thaifighter

Ny medlem
    Reg.datum
    dec 2017
    Län
    Östergötland

Tror att akvarieräkor är populärare än någonsin men all aktivitet har flyttat till FB.

Ny medlem Mr Rays avatar
    Reg.datum
    sep 2019
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärräka
    (Neocaridina Davidi var. red)

Citat Ursprungligen postat av SilverLove Visa inlägg

@Mr Ray, LoL! Välkommen och hoppas du får fortsatt utbyte av forumet! Vilka var de två sorterna du köpte i butik? Snabba puckar när du väl kom på att du ville ha räkor. Är lite så själv.
    Tack! Jag köpte Neocaridina davidi, körsbärsräka, i butiken. Det vill säga den sorts räka som enligt expertisen här på forumet är den enklaste, minst kräsna räkan. Så just nu har jag efter H’s utmärkta leverans 20-30 stycken körsbärsräkor i ”guppy-delen” av akvariet. Riktigt trevligt tillskott.

Ny medlem
    Reg.datum
    feb 2019
    Län
    örebro

Mina räkor

neocaridina blue Diamond
    amano,körsbär

Mina snäckor

2 gamla lönfeta äppelsnäckor som snart är körda för alltid(2honor) är så ledsen för detta, bara en kvar, den ena dog av ålder
    2st zebrasnäckor

Mina krabbor

mina fiskar: platy, guppy,praktbotika,pakistanbotika,kuhli,pansarmalar-julli-ablino-pepparfärgade,gula ansitrus,choklad anstrus,guldfisk,zebrafisk,sorgmanteltetra,siames-algätare, mm.
    tror att fejsbok förstörde forumena!

jag har inget fejsbok själv och vägrar att skaffa... men har tjuvkollat på min frus fejsbok ibland. tycker de är så dumt att man inte kan söka tex. på köpes annonser på fejsbok, man får sitta och rulla i en kvart för att se va som hänt. helt värdelöst!!
    hoppas att folk kommer tillbaka mera till forum.

sen tror jag att folk kanske har tröttnat lite på räkor med, själv hade jag aldrig haft det innan utan va bara fiskar och lite snäckor av modell äppel har hållit på av och till med akvarium i ungefär 30år.
    sen hitta ja amanoräkor och fick värsta begäret efter mer räkor. hoppas folk vaknar till liv och kör lite på både trynboken och på gamla hederliga forum

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg