Resultat 1 till 2 av 2

mne: Mitt 34L Nano med rkor och snckor

Mitt 34L Nano med rkor och snckor

Mitt frsta akvarium, drmt om ett lnge och efter att ha upptckt nanokaren inhandlades och planerades mitt Fluval Flex 34L fr rkor redan frn brjan med ProScape Shrimps Soil som bas, en knippe Redmoorrtter som sgats i flera bitar och buntats samman till ett ttt rotsystem, en dragon rock sten, en massa mossa, lite olika vxer, lite grs var det sista som planterades (Eleocharis parvula), i kanterna syns lite guppygrs (Najas guadalupensis).

Karet har varit igng i sex veckor nu och vxterna tog sig fort, satte nya blad och mossan trivs. Vattenvrdena har varit bra sedan start och verkar stabila. Soilen skulle ha 6st 50%-iga vattenbyten de tv frsta veckorna enligt psen innan den var urskljd, s det var mycket hinkande i brjan! Kpte sedan 4st endlers guppy och lite snckor, ett par elefanter, en Red Racer och en Military Helmet som ftt dra igng karet.

Nr guppysarna skulle kpas fick jag inte kpa enbart hanar fr bitrdet i zooaffren, s hon gav mig en frglad hane och tre trista gr honor. Efter en vecka hade jag nog tjugo yngel! Lste sedan att dessa guppys kallas akvarievrdens kaniner! Hmm ngra nitar ska man g p som nybrjare. Googlade runt lite och fann flera forum och akvariegare som intygade att ett gng hanar visst kunde g ensamma i ett kar, s honorna byttes raskt mot tv andra Endlers guppyhanar, allt verkar frid och frjd n s lnge.

Lrdom nr 2, gr inte jaga fisk med hv i ett litet igenvuxet akvarium! Taktikbyte och en fiskflla tillverkades av en halvliters Colaflaska - tolv timmar senare hade jag tio yngel och fyra vuxna Endlers i den!
    Kommer tnka efter noga innan jag slpper i ngot nytt igen!

34L.jpg

Funderade under tiden p vilka rkor jag ville ha, lste massa p redbee och andra sidor p ntet, krsbrsrkor skulle ju vara nybrjarvnliga men nr jag upptckte de randiga Crystal Red/Black var jag sld!
    S efter en mnad kptes 5st Crystal Red rkor frn lokala zooaffren som fick prva klimatet, de verkade trivas och var aktiva s jag letade vidare efter ngon odlare p ntet, hittade en som frra veckan skickade mig tolv Crystal Reds till.

Dessa verkade vara hungriga efter transporten och var efter inkoppning strax verallt och mumsade mossa, eklv och alkottar.

Rksamling.jpg

Upptckte vid jmfrelse att de frn zooaffren var bra mycket blekare n de "odlade". Vid nrmre granskning ser man att flten av rtt och vitt p de frn affren mest r uppbyggda av enstaka prickar, de andra r nstan heltckande i flten!

old_vs_new.jpg

Sncksllskapet;

snckor.jpg

Fastnade direkt fr de sm elefantsnckorna, mycket vackra som helgula djur i mrka skal, vill ven ha flera Red Racers med "bilspr" p skalet, men kpte den sista de hade, vntar p att de ska f en ny leverans!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Ser mycket trevligt ut

Skickat frn min G8141 via Tapatalk

Bokmrken