+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17

Ämne: Blue Pearl barn

Yippeee har sett mina första blue pearl bebisar!! Redan turkosa små underverk på 3-4mm.

Egentligen känner jag mig smått orolig över hastigheten på de här räkorna. Jag fick dem i slutet av november då var de flesta under 1 cm i storlek. Bara för lite sedan konstaterade jag första rommen på fullvuxen hona...och bara dagar senare har jag 6 fullvuxna honor med rom. Nu är de första bebisarna redan kläckta...
    Känns som att de lever på fast forward. De andra räksorterna jag har är inte alls så här snabba. Är inte heller parningsklara direkt de släppt rommen, som de här är. Men jag har ifos inte haft WP. Är de också så här snabba?? Vill ju liksom inte att de ska hinna leva klart hela sina liv på ett halvår.
    Räkinnehav: Körsbär, Blå, Humlor, Blue Pearl, Gröna, White Pearl

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Cherry och WP ynglar ju snabbt och mina gula är ju nära besläktad med Cherrys och de växer och könsmognar otroligt snabbt. Fick mina när de var 1-3mm stora och nu efter en månad har jag redan flera honor med äggfläck och de är ju högst 1.5 månad gamla.

Cherry har jag och tycker inte alls jag sett denna super speed på dem. Fast det är klart de får rom tidigt, men är inte fullvuxna då...

Jo, Neocardinas växer och utvecklas fortare än Caridina tycker jag!!

WP är rena racerräkorna när det gäller förökning. Dom är betydligt snabbare än körsbär tom. Honor som fått ner rommen börjar direkt bilda ny under nackskölden. Sen hinner dom knappt släppa den kläckta innan de parar sig och en ny omgång rom vandrar ner. Man ser det här så tydligt iom de är så genomskinliga i skalet.
    Island é coolt

Tack Sonja. Då behöver jag inte oroa mig alltså :-)

Jag försökte Leonard....men bara att hitta dem genom objektvet...sen innan man hinner zooma är de någon annanstans. Men snart är de väl liiite större och då borde det ju gå att få med dem på bild. Men så länge kan du ju tänka dig en WP fast turkos/blå och väldigt liten

Jag lyckas inte få till någon bild där man ser vad de mikroskopiska, suddiga prickarna föreställer.
    Men eftersom några hört av sig och undrat hur de ser ut så kan jag i alla fall bidra med en länk till en bra sida om Blue Pearl. Visst är de fina?
    http://www.garnelen-online.de/galerie.html

Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Jag har svårt å bestämma mig faktist om de är snygga eller inte. Hoppas nån i sthlm skaffar såna så man kan komma och kika. De flesta räkor ser ju mycket snyggare ut i verkligheten.

Ja visst är det så! Kan vara stoor skillnad. Men som tur är har jag än så länge bara upplevt att de sorter jag skaffat varit snyggare i verkligheten än på bild. Sen har man ju förstås olika smak också...
    Jag har svart bakgrund i karet de går och sen massor med trollhassel som de gärna klättrar i. De är väldigt snygga med sitt lite genomskinliga turkosblå, mot den svarta bakgrunden måste jag säga

Har för mig Evus skrev att hon hade beställs sådana. Hon bor väl där i trakten?

Jepp på båda frågorna Tyvärr så har de fortfarande inte dykt upp, men vilken dag som helst nu....

Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Vad bra....!
    Om det går bra nu under eftermiddag som planerat *blink* *blink* så kommer jag nog kika förbi hemma hos Evus under månaden.

Fast problemet är att även om de hinner fram innan jag kommer så är de nog för små för att bedöma. :/ För det är från Ryan du köper ifrån?

Nu har de blivit tillräckligt stora för att fastna på bild. Tyvärr inte det bästa ljuset så man ser inte färgen så bra. Men ändå ett räkyngel
    Bifogade bilder

Räkrom
    Reg.datum
    Jan 2008
    Län
    Kalmar

Mina räkor

Just nu Körsbärsräkor

Citat Ursprungligen postat av Johnny Wong
    Vad bra....!
    Om det går bra nu under eftermiddag som planerat *blink* *blink* så kommer jag nog kika förbi hemma hos Evus under månaden.

Fast problemet är att även om de hinner fram innan jag kommer så är de nog för små för att bedöma. :/ För det är från Ryan du köper ifrån?
    Ja hon köper från Ryan, men det verkar vara problem med USPS.
    54 l Asien, 105 l Asien, 105 l Asien, 222 l Tangaynika, 720 l Sydamerika

En av mina vuxna blue pearl med en liten unge...tyvärr är inte ungen så skarp....
    Bifogade bilder

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Blue Pearl
    Av Anna.H i forum Djur köpes
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 20:01
  2. Blue Pearl
    Av mollsan i forum Djur köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 20:08