+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 38

Ämne: Sorting out räkor

Sorting out räkor

I was wondering... if you are breeding räkor and only keep the good ones (especially if you try to breed in a special direction), well... what do you do with the ones you sort out ?

Räksallad ? The toilet-method ? Selling them ? :wink:

What do you do with all the räkor that you do not need for your breeding program?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka skreakalles avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlöss har jag haft en gång (Crabs) inte roligt..

Re: Sorting out räkor

Mångaaaaaaa akvarium..

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

De allra flesta säljer nog iväg dem, de har ju ändå en gradering(om det handlar om A-C varianter), är det däremot helt värdelöst utfärgade S-uppåt varianter så vetetusan vad man bör göra med dem, det är ju synd att sälja dem och riskera att någon blandar upp dem med vanliga höggraderade, det bidrar ju inte direkt till en positivt förstärkt stam här i sverige... Någon som har tankar på det?

Sälj "skräpet" till mig
    In Aqua Veritas

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Att sälja dem tycker jag är helt fel, det gör att vi kommer få en uppsjö med dåliga gener i den svenska stammen som Sultanen nämner. Själv har jag ett kar där alla som inte håller måttet går ihop.
    Därifrån säljs inga räkor,
    inte ens som B/C grades. Faktum är att en B/C räka är betydligt bättre än en exempelvis SS utan vitt.

En metod jag vet en del använder är att mata ciklider/större fisk med räkorna som inte håller måttet
    There be shrimp!

Håller med räkmackan.

där har ni en poäng
    jag var i lördes i Helsingborg på http://www.bldiscus.com/ oj vad dom hade fina diskusar men dom hade ganska många rc med men NEJ så fruktans värt dåliga dom var bytte lite rött i och sen var dom genomskinliga och såg riktigt kassa ut dom var sämre än vår sämsta gradering..

så det bästa med dom sämsta måste vara att dom får bli mat till andra

Elitist-tänket har sina fördelar oja. Men jag måste ändå tillstå att jag anser att om man vill köpa lägre graderade räkor så måste man väl få göra det? Alla kanske inte strävar efter den supersnyggaste räkan utan mer strävar efter kristaller som är levnadsdugliga?

Mitt mål med mitt räkinnehav är definitivt inte att odla fram den galnast färgade räkan (detta lämnar jag åt er proffs) utan mer att ha räkor som tål lite skit i hörnen och inte tvärdör bara för att vattenvärdena är något off cue. Jag har samlat på mig fyra olika stammar nu så jag hoppas att de inte ligger med sina syskon utan tar chansen att mysa med räkor från andra delar av landet ^^

Därför räddar jag gärna räkor från att bli nedspolade i porslinexpressen alt levererade till hungriga ciklider.
    In Aqua Veritas

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Citat Ursprungligen postat av Räkmackan
    Att sälja dem tycker jag är helt fel, det gör att vi kommer få en uppsjö med dåliga gener i den svenska stammen som Sultanen nämner. Själv har jag ett kar där alla som inte håller måttet går ihop.
    inte ens som B/C grades. Faktum är att en B/C räka är betydligt bättre än en exempelvis SS utan vitt.

En metod jag vet en del använder är att mata ciklider/större fisk med räkorna som inte håller måttet
    Var går gränsen för mängden vitt som är okey? Har en hona som går med som inte känns vit ens då, mer disig i färgen, funderar på hur man borde göra med de räklingarna? Ut i ett annat kar och dra upp för att se resultatet på dem eller låta alla gå till "storfisk" pga att i alla fall hälften av deras gener inte är någe vidare? Hanen är en fin SS graderad sak med starka färger.

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Scalare/Apisto/ormhuvudfisk löser enkelt problemet.

Sedan vet jag inte det med stammarna... det är lätt att säga att de inte ska säljas när man är proffs. Samtidigt, Jannes "kassa" räkor är hur mycket bättre som helst än vad som finns i butikerna. Att sälja dem torde snarast vara en välgärning för de svenska. Kunde kanske locka in fler i räkträsket? Det är skillnad på att höra en kund säga "Oj, kolla - räkor!! De var lite coola!!" och höra "De där MÅSTE jag ha!!"

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Räkrom
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    mitt i Sverige

Mina räkor

Neocaridina: Körsbär, Sakura, Gula, palmata(Marmor), Blå neocaridina, White Pearl, Blue pear.
    Caridina: Deep blue tiger, Blue tiger, Tiger, Babaulti green, Baubalti Blue, Rainbow,
    Crystal Red, Crystal Black, Golden/Snowwhite, (Olika graderingar).

Mina snäckor

Helena (Snigelätande sniglar), Äppelsnäckor

Tycker Balder skriver väldigt bra här ovan!

Sen så måste jag väl påstå att av rent etiska skäl är det väl rimligare att sälja de räkor man inte själv vill ha kvar (av vilken anledning som helst) än att låta dem bli fiskmat eller dumpade i holken! Om det ändå finns intressenter ändå!

Givetvis ligger det i allas vårt intresse att inte tunna ut våra kära CR's genstamm här i Sverige men jag tycker ändå att om man ska hålla på med odling av denna typen har man ett visst ansvar gentemot djuren man ändå har att göra med.
    Låta dem gå för sig i ett eget kar (oavsett om man vill sälja dem eller ej) är väl en jättebra lösning! (Så gör vi också i alla fall)

I övrigt så lovar jag att ni kommer snart få se mängder med bilder och annat gott från alla mina kar och alla mina fina räkor =)
    Mvh
    RäkTobbe

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Sultanen
    Citat Ursprungligen postat av Räkmackan

Var går gränsen för mängden vitt som är okey? Har en hona som går med som inte känns vit ens då, mer disig i färgen, funderar på hur man borde göra med de räklingarna? Ut i ett annat kar och dra upp för att se resultatet på dem eller låta alla gå till "storfisk" pga att i alla fall hälften av deras gener inte är någe vidare? Hanen är en fin SS graderad sak med starka färger.
    Är den hyfsad i färgen och du vet hanen är bra låter jag definitivt ynglen växa upp för att ge dem en chans. Ser du att de tappar färg när de blir runt 1,5-2 cm hade jag däremot plockat dem åt sidan.
    There be shrimp!

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

[quote=Räkmackan]
    Citat Ursprungligen postat av Sultanen
    Citat Ursprungligen postat av "Räkmackan":12eos98t

Är den hyfsad i färgen och du vet hanen är bra låter jag definitivt ynglen växa upp för att ge dem en chans. Ser du att de tappar färg när de blir runt 1,5-2 cm hade jag däremot plockat dem åt sidan.[/quote:12eos98t]
    Då kör vi på det!

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Citat Ursprungligen postat av Balder
    Elitist-tänket har sina fördelar oja. Men jag måste ändå tillstå att jag anser att om man vill köpa lägre graderade räkor så måste man väl få göra det? Alla kanske inte strävar efter den supersnyggaste räkan utan mer strävar efter kristaller som är levnadsdugliga?

Mitt mål med mitt räkinnehav är definitivt inte att odla fram den galnast färgade räkan (detta lämnar jag åt er proffs) utan mer att ha räkor som tål lite skit i hörnen och inte tvärdör bara för att vattenvärdena är något off cue. Jag har samlat på mig fyra olika stammar nu så jag hoppas att de inte ligger med sina syskon utan tar chansen att mysa med räkor från andra delar av landet ^^

Därför räddar jag gärna räkor från att bli nedspolade i porslinexpressen alt levererade till hungriga ciklider.
    Jag kan tyvärr inte hålla med dig, fastnar du för hobbyn och kanske efter ett tag börjar sälja dina små för att gå runt på hobbyn eller för att du helt enkelt inte har plats så kommer du att sprida vidare dessa dåliga räkor runtom i Sverige. Iom att du börjar med säg väldigt dåligt vitfärgade SS räkor så kommer grunden till din population hemma vara dessa, alltså avlar du i rak motsats till vad andra kämpar för. Det är bättre att lägga pengarna på tre fina S räkor än på 15 riktigt dåliga SS räkor. I längden kommer alla (inkl. du) att tjäna på det.

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av räktobbe
    Tycker Balder skriver väldigt bra här ovan!

Sen så måste jag väl påstå att av rent etiska skäl är det väl rimligare att sälja de räkor man inte själv vill ha kvar (av vilken anledning som helst) än att låta dem bli fiskmat eller dumpade i holken! Om det ändå finns intressenter ändå!

Givetvis ligger det i allas vårt intresse att inte tunna ut våra kära CR's genstamm här i Sverige men jag tycker ändå att om man ska hålla på med odling av denna typen har man ett visst ansvar gentemot djuren man ändå har att göra med.
    Låta dem gå för sig i ett eget kar (oavsett om man vill sälja dem eller ej) är väl en jättebra lösning! (Så gör vi också i alla fall)

I övrigt så lovar jag att ni kommer snart få se mängder med bilder och annat gott från alla mina kar och alla mina fina räkor =)
    Mvh
    RäkTobbe
    Håller med dej till viss del, helt klart är det fel att spola ner räkor för att de har fel/för lite färg i sej. Jag behåller alla mina räkor som inte håller måttet färgmässigt.
    Visst det kräver något kar extra men som du säger det är levande djur vi håller på med.
    Däremot tycker jag det är fel att sälja räkor som ser ut som bilden nedan, även om de inte skall användas för avel.
    Risken är annars att de kommer ut på den svenska marknaden och försämrar allt arbete som andra kämpat för.
    [attachment=0:1mueitm1]Mer än hög tid för nytt blod.jpg[/attachment:1mueitm1]

Undantaget räkan till höger på bilden som faktist är en grade B/C räka och en annan längre bak i bilden
    Bifogade bilder
    There be shrimp!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg