+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 27

Ämne: Fisksällskap till räkor

Fisksällskap till räkor

Jag ska snart starta upp två 54L räkakvarier.. I det ena karet ska jag ha White Pearl och i det andra har jag tänkt ha Crystal Red Jag vill gärna ha lite fiskar som passar ihop med räkorna, och jag har redan 5 st Galaxyrasboror som ska få flytta in i ena karet. Jag har även tänkt köpa lite fler Galaxy att utöka stimmet med. Men jag har kollat på lite andra fiskar med, som Boraras Maculatus, Boraras Brigittae och Microrasbora Erythromicron. Vad kräver dessa tre fiskarter? Skulle det funka att ha två arter i varje kar? Ge mig gärna lite fakta om dessa arter då jag har svårt att hitta info om dem
    Skriv och säg vad ni tycker

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Re: Fisksällskap till räkor

Galaxy är enligt mig en rätt stor fisk, kika på microrasboror som du snackar om, jag har ett bra gäng med
    http://www.fishbase.se/Summary/speciesS ... thalmoides
    Ser inte så intressanta ut på den bilden men googla på namnet eller kika på mina bilder i:
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136579
    Riktigt charmig sak som inte ens blir 2cm lång enligt mina erfarenhter Kallas även "exclamation mark" rasbora då den svarta teckningen ser ut som ett "!"

Dessa småfiskar är lätta att hålla med räkor, likaså alla mindre microrasboror, om du har en del mossa och kan räkna med lite svinn på räklingarna. De kräver egentligen inget speciellt och trivs bra där räkorna trivs.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Tyvärr, det finns inga fiskar som passar i hop med räkor. Möjligen en del malar (pansarmal,Ancistrus) Även den minsta fisk kommer att hitta den nyfödda räklingen. Ska du bara ha fullvuxna räkor och inte vill få fram yngel kan det funka med mindre fisk.
    Personligen tycker jag att man tappar all spänningen med att få se räkynglen växa upp ihop med de vuxna.
    There be shrimp!

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Citat Ursprungligen postat av Räkmackan
    Tyvärr, det finns inga fiskar som passar i hop med räkor. Möjligen en del malar (pansarmal,Ancistrus) Även den minsta fisk kommer att hitta den nyfödda räklingen. Ska du bara ha fullvuxna räkor och inte vill få fram yngel kan det funka med mindre fisk.
    Personligen tycker jag att man tappar all spänningen med att få se räkynglen växa upp ihop med de vuxna.
    Jo, där får jag hålla med, men vill man absolut ha fisk med räkorna så är det små microrasboras som gäller, de riktigt små varianterna.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är ju vackra små fiskar dessa Microrasboras !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Okey:/ Jag vet om att dessa fiskar tar små räkbebisar men det får jag väl offra.. Förhoppningsvis kommer det bli några bebisar ändå med mycket mossa och växtlighet Jag undrar med hur många fiskar jag kan ha? är det max ett stim på 10 fiskar som gäller eller hur många kan jag ha?

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Ju fler desto färre räklingar. Ett tips är att köra fiskfritt i karet med CR

Hmm tråkigt jag som nästan hade räknat med att jag kunde ha någon liten firre.. Men som sagt är det ju inte uppstartat ännu så jag får väl börja med räkorna och fundera Jag har tidigare haft White Pearl med Galaxyn och det har fungerat men sedan dog räkorna av någon anledning..

Tänkte också passa på att höra vad det är för speciellt bottensubstrat alla räkfantaster använder?

Guldräka skreakalles avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlöss har jag haft en gång (Crabs) inte roligt..

Som ovanstående påstår är det nog (tyvärr)svårt med fisk tillsammans med räkor eftersom räkor oftast är en stapelföda för de flesta fiskar.
    Men.....prova kan man ju alltid ! Tänk på att ha de minsta firrarna du kan hitta.

Har själv ett gäng svärdbäraryngel tillsammans med ngr.Cr.Ynglen är ju på och "terrar" räkorna mest hela tiden !Men än går det bra.......

Bra bottensubstrat är -"Shrimp-soil"- som förhoppningsvis snart går att beställa genom "Ebi-shop".Annars är det andra typer utav soil som tydligen gäller,kolla runt lite i forumet,finns hur mycket info som helst ! Lycka till !

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Man kan ha vanlig fin akvariesand också faktiskt, fungerar också mycket bra, men här på forumet tycks man ha glömt att den existerar !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka skreakalles avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlöss har jag haft en gång (Crabs) inte roligt..

Om du läser frågan Ninni_ ställde så var det om -"speciellt bottensubstrat"-

Sand funkar säkert,men inte för min del pga för högt ph värde i kranen.Soilen sänker det till optimalt värde,under 7. :wink:

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja på så vis är ju soilen att föredra, jag menar bara att sand faktiskt också är ett bottensubstrat !
    Apropå fiskar så finns ju Dvärgtandkarpen med sina 2 cm, ynglena måste ju vara mycket små men de vuxna kanske trots sin ringa storlek käkar räkbebbar ?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Egentligen kanske jag inte behöver soilen för jag har ett ph på ca 6.5 men det känns som att det skulle vara bra att ha till Red Crystalräkorna.. Tänkte köra vanligt grus till Wp räkorna Jag har varit inne och kollat massa på detta forumet idag och hittat många olika soils men frågan är vilken som är bäst, och vilken som är lättast att få tag på... Just nu är jag inne på att skaffa Akadama för att det verkar hyfsat lätt att få tag på och för att det är en billigare variant, men jag vet inte?

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har vanlig fin sand till mina CR,har inte sett något problem med det, men har man väldigt högt Ph kan man ju använda soilen då den tar ner Ph.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Svart rådasand till räkor?
    Av forint i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 00:32
  2. Räkor till grått grus
    Av AnetteJ.T i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 22:28
  3. akvastabil haley till räkor?
    Av minireknare i forum Akvarium, teknik och tillbehör