+ Svara p mne
Resultat 1 till 3 av 3

mne: Lite frgor frn en nybrjare

Lite frgor frn en nybrjare

Har sedan ngon mnad haft ett litet kar med Crystal Red (Kpte 10st som jag misstnker skulle kunna graderas till B-C). Detta r f. de frsta rkorna jag haft. Drfr blev jag lite extra glad nr jag upptckte att det hade kommit tillkning i karet.
    (Storleken p rklingarna r i dagslget 5-10mm).

Nr jag nyligen var nere en tripp i Skne hittade jag ett litet kar p ca 18l som jag kpte i syfte flytta ver rkorna till och lta det gamla karet (som r ngot mindre) stllas undan.

I samband med att jag fixade till det nya karet lyckades jag f tag p 5 nya CR (skulle tro att dessa kan graderas till att vara A-B).
    Och det var nu jag brjade fundera lite p om jag inte skulle kra tv kar iaf och hr kommer d lite frgor:

1)Borde jag frska att dela upp dom efter gradering? r som sagt inte sker p i vilka "fack" resp rka hr till, men jag har ju en personlig uppfattning och graderingsbilderna hr p forumet att tillg.

2)Hur tidigt kan jag se till vilken gradering som rklingarna kommer tillhra? Som de ser ut nu s ser alla superfina ut med fina, starka vita band mella de rda flten.
    Borde jag frska flytta ver de till det nya karet nu, eller br jag vnta till det blivit strre.

3)om jag ska flytta ver rklingarna, vilken r d den bsta metoden? Har haft en teori om att suga upp dom en liten bit i en slang och sedan rent sonika lyfta ur de frn karet och vidare till det nya. Givetvis fr de d mellanlanda i en ksa eller liknande.

Tacksam fr alla svar jag kan f!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Inlgg
    Mnga

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 741

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsncka

Medaljer

Re: Lite frgor frn en nybrjare

vlkommen hit!
    Kul med mnga frgor, jag har dock dligt med tid att svara just nu s hoppas ngon annan trder fram.
    There be shrimp!

Rkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ln
    Blekinge
    Inlgg
    1 337

Mina rkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula rkor.

Mina snckor

Bl Posthorn
    Rosa Posthorn.

Re: Lite frgor frn en nybrjare

Citat Ursprungligen postat av bnke
    Har sedan ngon mnad haft ett litet kar med Crystal Red (Kpte 10st som jag misstnker skulle kunna graderas till B-C). Detta r f. de frsta rkorna jag haft. Drfr blev jag lite extra glad nr jag upptckte att det hade kommit tillkning i karet.
    (Storleken p rklingarna r i dagslget 5-10mm).

Nr jag nyligen var nere en tripp i Skne hittade jag ett litet kar p ca 18l som jag kpte i syfte flytta ver rkorna till och lta det gamla karet (som r ngot mindre) stllas undan.

I samband med att jag fixade till det nya karet lyckades jag f tag p 5 nya CR (skulle tro att dessa kan graderas till att vara A-B).
    Och det var nu jag brjade fundera lite p om jag inte skulle kra tv kar iaf och hr kommer d lite frgor:

1)Borde jag frska att dela upp dom efter gradering? r som sagt inte sker p i vilka "fack" resp rka hr till, men jag har ju en personlig uppfattning och graderingsbilderna hr p forumet att tillg.Jag tycker att dr kan du vl hittills kra p dem tillsammans om du inte har ett exakt ml p att avla fram bttre graderade rkor. Vissa av dem kan ju korsa sig och ge bttre av kommor trots sina nuvarande frger. Sen kan du ju se trden angende hur alla tnker olika inom detta..?!

2)Hur tidigt kan jag se till vilken gradering som rklingarna kommer tillhra? Som de ser ut nu s ser alla superfina ut med fina, starka vita band mella de rda flten.
    Borde jag frska flytta ver de till det nya karet nu, eller br jag vnta till det blivit strre. Detta kan jag inte svara p..kan fr lite n s lnge..

3)om jag ska flytta ver rklingarna, vilken r d den bsta metoden? Har haft en teori om att suga upp dom en liten bit i en slang och sedan rent sonika lyfta ur de frn karet och vidare till det nya. Givetvis fr de d mellanlanda i en ksa eller liknande. I detta lget hade jag behllt de sm i detta inkrda karet och startat det andra till de stora. Starta det och ha det igng s du hittar rtt med temp,Ph osv. Sedan flytta de vuxna..s slipper du oroa dig om massdd.
    Tror att de sm r knsligare fr inkoppning n de stora och det r ju dumt att chansa om du nu lyckats..

Tacksam fr alla svar jag kan f!
    Vlkommen hit och lycka till.
    Detta r bara mina tankar s jag hoppas att andra "rknrdar" hr fyller p din trd med sina tankar och svar.
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utkar mina kar med Galaxy....

+ Svara p mne

Liknande mnen

1. Ny hr och har lite frgor
    Av Loppan3 i forum Allmnt
    Svar: 46
    Senaste inlgg: 2010-08-10, 12:57
  2. lite frgor om crystal red
    Av wotan i forum Allmnt
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2010-07-15, 15:52
  3. Frga frn en nybrjare.