Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 23 av 23

Ämne: Amanoräkor

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Re: Amanoräkor

Du har inte kört igång den burken som 100% räkkar ännu vad jag förstått, kör några barber där i ett par veckor så är du av med algerna, sen kan du lämna tillbaka fiskarna till någon affär eller vän som vill ha dem, brukar vara rätt lätt. Trådalger är hemska så jag hade gjort vad jag kunnat för att bli av med dem.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Sultanen
    Du har inte kört igång den burken som 100% räkkar ännu vad jag förstått, kör några barber där i ett par veckor så är du av med algerna, sen kan du lämna tillbaka fiskarna till någon affär eller vän som vill ha dem, brukar vara rätt lätt. Trådalger är hemska så jag hade gjort vad jag kunnat för att bli av med dem.
    Det är 1 av mina 250 L kar och det har varit i gång i 10 år redan där har några få CR låggrad. Guppy och Smycketetra så jag vill defentivt inte ha några barber i det och få problem med att få upp dessa fenätande marodörer. Det är inte 100% räkkar och kommer aldrig att bli det heller, för jag gör mej inte av med guppyna !
    Jag ska ha en mindre burk sen där jag kan stoppa ner några Amano för att leka och ett litet burk med saltvatten för larverna !
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nu har mina Amonoräkor ökat i antal från 7 - 30, är det fortfatande en piss i mississippi i ett 250 L kar med trådalgsproblem ????
    Var och hämtade fler i dag som jag beställt på samma ooaffär som jag köpte de första 7 räkorna. Kan ske jag behöver ännu fler räkor för att få bukt med trådalgerna?
    För övrigt envisas grossisten som dom kommer i från med att det är Spökräkor, han säger att Amonoräkan och Spökräkan är samma räka, om han bara viste hur fel han har !!!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka
    Reg.datum
    jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

30 amanos borde göra processen rätt kort med trådalger. Rensa bort det värsta för hand och låt dem hållas. Övertygad om att du ser resultat inom ett par veckor.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Thanks Patrik, då ska det fejas bland trådalgerna, endel tog jag bort i går redan !
    Det är vansinnigt fult med en massa trådalger i karet, urrrrk !!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det händer saker i karet med dessa pigga krabater, dom har redan rensat bort en hel del trådalger och städningen fortgår hela tiden utan 'fikapauser' !!!
    Denna pigga räka är klart min nuvarande favorit då det är full fart hela tiden och de gör så stor nytta !!!!
    Nu gäller bara att hitta en lämplig burk att göra till saltvatenskar, tror de hadde en lagom sådan hos en av mina brukare i källaren till ingen nyta där, den ska jag lägga beslag på nu i helgen, storlek vet ej, men det hör till de mindre karen !!!
    Annars får jag skifta kar till mina CR som går i ett 16 L så får de en lite större bostad !
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka Christerds avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

inga då jag ska flytta

Nu har mina 15 renhållningsarbetare jobbat i 2 dar och det syns verkligen. missade att skymma solljuset och vips var det fullt med trådalger. skördade först med pinne sen till Hornbach och skaffade 15 Amano a' 19:- st VÄL värd investering

Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja dom är kanonbra på alger ingen tvekan om att de nog är bäst på det av alla räkor med
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Liknande ämnen

1. Amanoräkor köpes
    Av kajjan i forum Djur köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 20:56
  2. Mina Amanoräkor käkar upp mossan!!!
    Av Peckoltia i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 08:11
  3. Amanoräkor
    Av Krickan i forum Odling
    Svar: 3