+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 31

Ämne: Vattenvärden....?

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Vattenvärden....?

Har lite jobb att kunna få ner mitt ph till en rimlig gräns..om jag mäter just nu så har jag lite blandat mellan 7,5-8,0 enligt färgskalorna.
    Har grus som bottenmaterial blandat med kattsand, växter såsom mossor och jawaormbunke samt vattenpest. Rötter finns i båda karen. Har lagt dit ekblad.
    Nu funderar jag på varför jaginte lyckas sänka ph med detta.
    Skall jag behöva tillsätta saker som torv, alkottar mm som färgar vattnet för att hitta rätt?
    Vill i nuläget inte investera i annat bottenmaterial. Skulle vilja lösa detta naturligt.
    Så nu läser jag en massa....och letar på nätet. Har förstått att felet eventuellt kan vara en kombination av KH och PH. Men då till nästa fråga. Ska jag sänka KH eller höja(något med buffring). tex bikarbonat? Och hur påverkar detta PH? eller ska jag jobba vidare med att sänka PH och inte fokusera på KH??
    För mig är detta rena grekiskan....

Hjälp mig gärna på ett enkelt sätt om det finns något.

Utdraget från min Kommuns hemsida.
    Vattnet i ledningarna håller ett pH-värde på 8,3-8,6 och hårdheten är 4,0-4,5 tyska grader (dH). Detta innebär att vattnet betecknas som mjukt.

Fattar inte heller hur de kan säga att vattnet betecknas som mjukt?
    Högt PH är väl hårt vatten eller?
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Re: Vattenvärden....?

Du löser det billigt med Akadama, känns för mig det mest "naturliga" du kan göra istället för att få svajigt PH med en massa andra metoder. Alternativet som dock är dyrare än Akadama är att skaffa dig ett Osmosfilter och blanda till vattnet du vill ha själv, osmosvatten har KH-0, PH-7. Bara att blanda upp till det du vill ha.

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

pH och KH hänger ihop. Vatten kallas hårt eller mjukt i relation till KH (karbonathårdhet) och GH (totalhårdhet). Vid fiskodling är GH av större betydelse än KH, för växter gäller det omvända. Med ett KH på 4-4,5 är vattnet mjukt, pH handlar om ifall vattnet är surt, neutralt eller basiskt. En annan parameter. Du har, liksom vi i Malmö, ett onaturligt vatten - mjukt men med högt pH.

Kruxet med kranvatten är att vattenleverantörerna ofta trixar med vattnet så att det blir bra för oss människor, men dåligt/märkligt för akvarier. Jag vet inte vilka processer din kommun använder, men du kan prova att tappa upp kranvatten i en hink och bara lufta igenom det ordentligt under något dygn. Kan göra att pH sjunker från över åtta till ca 7,5. Testa det först.

För att få ned pH behöver du sänka KH _eller_ använda koldioxid, CO2. pH går inte under en viss gräns utan att KH sjunker. Löv, torv, alkottar, mm förbrukar KH, därmed sänks pH. Hur det är med soil är jag fortfarande nyfiken på. Om soilen äter KH får man svajiga vattenvärden med den också, när man byter vatten.

Ytterligare en grej med pH är att det kan variera under dygnet, beroende på växtmassan i akvariet. Mät innan ljuset slås på samt innan ljuset slås av. Kan vara så att du hittar en skillnad där - handlar om växternas fotosyntes.

Spontant hade jag faktiskt inte trixat mer med ditt vatten, tycker det låter helt ok. Har man ett KH som inte går att mäta så riskerar man en pH-dipp av Guds nåde - då stryker ofta en del djur med. Rekommenderar ett KH på minst 3. Har även betydelse för filterbakterierna, de trivs inte i surt vatten (pH 6,5 och lägre).

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Förstår att du vill sänka pH! det blir svårt att odla CR/CB med så högt pH och hur man än gör det med soil eller löv eller torv i karet så kommer ju pH att svaja vid vb det enda sättet är ju att sänka pH innan vattnet hälls i karet tex RO eller torvfiltrering
    mvh Clas

Ett tips är ju att inte göra gigant vb utan se till att göra små portioner med väl "luftat" vatten. Att byta bottenmaterial och slänga ner mera mangrove / redmoor rötter funkar ju med, men det är ju inget som sätter pH i sten. Ska det vara helt sejf så är det som clas säger RO(reverserad osmos) alt torvfiltrering som gäller.
    In Aqua Veritas

Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Tack för alla svar..

Var hittar jag bra länkar angående osmos? Och är det värt jobbet? med 3* 20 liters kar?
    Och finns även diksussioner angående svartvatten som varit uppe här innnan?

Filtrering med torv? ja men då behöver jag ett ytterfilter och då får jag även vatten som ser ut som Mörrumssån...allltså humusfärgat.

Jag kan ta färgningen om det ger mig bättre värden...men helst så klart som möjligt..vilket många strävar efter...
    Vad tycker räkorna då..målet på ph 7 eller?
    Och hur mycket kan det "svaja" innan det blir problem på något håll?

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Personligen säger jag ändå att du inte behöver trixa mer med vattnet. Kör det som du har. Janne här har ju redan överbevisat folk om att pH inte är så viktigt för dem som många tror. Enkelt är bra. Ju svårare det är att göra i ordning vattnet, desto mer drar man sig för att göra det. Är det enkelt så blir det också mindre pH-svängningar.

Osmos är nog inte värt pengarna (1-2000 beroende på filter, membranet ska dessutom bytas någon gång per år). Men visst, vill du trixa så kör!!

Hilsen,

/P

Guldräka skreakalles avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlöss har jag haft en gång (Crabs) inte roligt..

Hmmm...skulle nog ta å komma med ett inlägg här känns det som Har ju haft en del probs med ph,ur kranen har jag 8-8,5 enl.vattenverket,själv sänker jag det till 6,2-6,5 med soil.Tror faktiskt att det har en del betydelse för fortplantningen,men räkorna klarar helt säkert ett högre ph-värde.

Utan soil fick jag aldrig ner det under 7,5 ,av olika anledningar.Enklast att få ner det något är väl ändå med mangrove rötter,ek,eller bok löv.Egen personliga åsikt,eller en vild gissning ! - Kattsanden.......Antingen det eller har du något i karet som innehåller kalk.....

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

med torvfiltrering menar jag att du ska köra vattnet genom torv till önskat pH innan du använder det vid vb! då kanske man kan köra någon form av silning av vattnet för att ta bort humusfärgen!?
    mvh clas

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av clas
    med torvfiltrering menar jag att du ska köra vattnet genom torv till önskat pH innan du använder det vid vb! då kanske man kan köra någon form av silning av vattnet för att ta bort humusfärgen!?
    mvh clas

Det där hade jag velat veta om någon kan.
    Kan man ta bort brunfärgen på något enkelt, billigt sätt efter torvgenomgång?
    There be shrimp!

Guldräka skreakalles avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlöss har jag haft en gång (Crabs) inte roligt..

......Klorin.... Näää den nöten blir nog svår,jobbar faktiskt med en hel del filtrering på bryggeri,men just färgning;eller missfärgning är väldigt svårt.Patrik har det säkert på G....

Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Citat Ursprungligen postat av skreakalle
    ......Klorin.... Näää den nöten blir nog svår,jobbar faktiskt med en hel del filtrering på bryggeri,men just färgning;eller missfärgning är väldigt svårt.Patrik har det säkert på G....
    Finns kanske någon variant med äggvita då Kalle..om du jobbar på bryggeri?
    Nej skojar bara det plockar bara upp partiklar om vad jag vet...

Vad jag vet är det inte kalk i kattsanden..och jag har inget annat förutom lite lite sjösten.. jag är mer inne på det Patrik pratade om innan att KH kanske påverkar att jag inte kan komma lägre utan att sänka KH då det inte tillåter PH att gå ner.

Hur högt har du Räkmackan haft i PH och lyckats?
    Och jag kommer inte köra osmos....inte nu..

Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Citat Ursprungligen postat av skreakalle
    Hmmm...skulle nog ta å komma med ett inlägg här känns det som Har ju haft en del probs med ph,ur kranen har jag 8-8,5 enl.vattenverket,själv sänker jag det till 6,2-6,5 med soil.Tror faktiskt att det har en del betydelse för fortplantningen,men räkorna klarar helt säkert ett högre ph-värde.

Utan soil fick jag aldrig ner det under 7,5 ,av olika anledningar.Enklast att få ner det något är väl ändå med mangrove rötter,ek,eller bok löv.Egen personliga åsikt,eller en vild gissning ! - Kattsanden.......Antingen det eller har du något i karet som innehåller kalk.....
    Vad har du i KH då? det kan tydligen påverka att du inte kan sänka pH

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Färgat vatten brukar kunna botas med stark filtrering över aktivt kol. Det klipper oftast missfärgningen men en hel del annat också. T ex ämnen som är nyttiga för växterna. Vill man trixa och har liten plats kan man avhärda vattnet med oxalsyra eller fosforsyra. Det förbrukar KH och man får vatten utan karbonater. Det tar dock lite tid och är bökigt.

Hilsen,

/P

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Som jag trodde, ingen lätt metod
    jag har odlat i 7.9-8.2 och lyckats, ska tillägga att jag hade Fertisoil som bottenmaterial då.
    There be shrimp!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg