+ Svara på ämne
Sidan 1 av 6 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 76

Ämne: VITT VIN OCH REEKOR - Projekt nr I

VITT VIN OCH REEKOR - Projekt nr I

Hej hej

Jag jag har funderat ett tag på att starta minst 1 till akvarium till för räkor och det slutade med 2st efter lite fundering.

Akvariumen kommer bli med måtten 60*40*30, där 60 är längden, 40 djupet och 30 höjden 72liter.Glastypen kommer att vara optiwhite, ett floatglas som är fritt från den svaga gröntonen som finns hos de flesta andra klara standardglas.

Akvarierna kommer stå på en Bestå hylla ifrån Ikea, som jag kommer att förstärka då den bara klarar 100kg belastning i orginalutförande, den ska ju minst klara det dubbla om jag ska ha 2st 72 liters akvarier på den
    Bänken har måtten 120*40, dvs samma som mina akvarium.
    Där Mathmos lampan står kommer akvarie 1 stå. Där min dator står, (den snäckskals formade saken) kommer akvarie 2 stå.
    Belysningen sker via en t5 Glo ramp på 2*54w!
    [attachment=0:34t9fmmz]1.jpg[/attachment:34t9fmmz]
    Då jag kommer ha två olika biotoper så måste jag ha två stycken separata filter, detta är det jag har tänkt mest på hur jag ska lösa det på bästa sätt, sumpar, luftfilter och filterkammare har alla vart kandidater men vinnaren blev ytterfilter. Anledningen till just ytterfilter blev främst för att jag vill ha så lite "elektronik" som möjligt i karen samt att jag ville ha en stor filter yta och hyfsat lite underhåll.
    Jag hade ett Eheim 2222 liggande hemma kom jag på som jag först inte trodde skulle få platts i hyllan men det gjorde det med hela 3cm tillgodo.
    Med andra ord så har jag har beställt ett extra Eheim 2222 som ska komma i veckan.

I akvarie 1
    dvs Caridina cf. cantonensis red/black karet kommer jag ha Shrimpsoil som bottensubstrat och mkt mossa och växter, då de här karen står ganska så utsatt så kommer jag försöka få dem snygga också.

I akvarie 2
    Kommer jag endast att ha sten och fåtal växter och mossa, jag mottager gärna tipps på stensorter och grus som kan passa bra då jag just nu inte har forskat i det hela riktigt ännu jag vet bara att jag vill ha gruset grovt och mörkt.

I dagsläget har jag inte kommit längre än så som ni ser på bilderna, akvarierna får jag i slutet på veckan, den övriga tekniken kommer tidigast på fredag eller i mitten på nästa vecka.

Vore extremt tacksam om jag fick idéer och förslag samt konstruktiv kritik på allt!
    Kommer att posta bilder på allt samt uppdatera när jag kommit på nåt nytt eller så.
    Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg ramp.jpg (32.6 KB, 281 visningar)
    • Filtyp: jpg pump.jpg (53.8 KB, 256 visningar)
    • Filtyp: jpg 2.jpg (86.1 KB, 260 visningar)
    • Filtyp: jpg 1.jpg (94.6 KB, 257 visningar)
    Lämnar mycket övrigt att önska
    Mvh Fredrik

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Re: VITT VIN OCH REEKOR - Projekt nr I

Det ska bli spännande att följa ditt projekt , jag ska själv beställa 6 framrutor i optiwhiteglas nu i vår så jag vill gärna ha omdöme på om de är värt pengarna.
    There be shrimp!

Citat Ursprungligen postat av Räkmackan
    Det ska bli spännande att följa ditt projekt , jag ska själv beställa 6 framrutor i optiwhiteglas nu i vår så jag vill gärna ha omdöme på om de är värt pengarna.
    Om det är så som man har läst om optiwhite så ska det ju vara som en skillnad mellan natt och dag.

6st framrutor säger du? det låter som att du borde lägga upp en projekt tråd du med då det lär bli ganska mkt jobb
    Mvh Fredrik

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

ja dom säger det, och skillnaden kommer bli än större med tanke på mina repiga/kalkiga glas.Problemet är var jag skall ha alla räkorna under tiden
    känns som dom kommer få gå trångt några veckor
    There be shrimp!

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Toppenprojekt! Håll oss uppdaterade

IKEA backar är billigt och bra för tillfällig "lagring"

Citat Ursprungligen postat av Sultanen
    Toppenprojekt! Håll oss uppdaterade

IKEA backar är billigt och bra för tillfällig "lagring"
    Det sämsta med IKEA´s backar är att det ite står öl i dem.
    Mvh Fredrik

Fick veta idag att min order ifrån pwss kommer att komma tidigast på onsdag nästa vecka.
    Någon som har synpunkter kring rören och armaturen nu när det går att justera ordern?

Eheim 2222 Professional
    Ramp Glo T5 122 cm. 2x54w
    Aquarelle T5-rör 115cm
    Power-Glo T5 115 cm
    Mvh Fredrik

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag vet inte, men jag tycker själv att Power-Glo har väl kort livstid bara
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Tycker mina Power-Glo funkat bra även efter något år, men ser inte anledningen till att inte köra endast Aquarelle, de är bättre för växterna men har iprincip samma visuella färg, jag för min del skulle kört på bara Aquarelle, har erfarenhet av bägge rören.

Power-Glo lyser inte de lite kraftigare? vill åt mh känslan utav det starka ljuset om ni förstår..
    Mvh Fredrik

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Nja, skulle villja säga att det är likvärdigt om inte Aquarelle lyser starkare till och med, dock är Aquarelle rören bättre än Powerglo i egentligen alla avseenden så har du valet mellan de två är Aquarelle tveklöst att föredra.

Tack sultanen! ändrade ordern förut faktiskt och fick svar utav pwss efter bara ngn minut.
    Det var nämligen så att Power-Glo röret vart det som de inte hade i lager, så allt är betalat nu och de ska skicka imorgon.

Karen skall vara klara imorgon men jag kommer inte kunna hämta dem då jag ska få dambesök hela dagen/kvällen och natten .. så i mitten av nästa vecka så ska allt vara 95% klart!

Sulawesi akvariet har jag dock inte lyckats planera riktigt ännu
    ngn med bra tipps eller lite bilder?
    Mvh Fredrik

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Härligt! Skönt att det gick att övertyga dig

Dambesök är mycket trevligare än att få hem ett kar, eller ibland är det trevligare iaf

Citat Ursprungligen postat av Sultanen
    Härligt! Skönt att det gick att övertyga dig

Dambesök är mycket trevligare än att få hem ett kar, eller ibland är det trevligare iaf
    ahh har aldrig kört P-G så jag var lite sugen, det är ju omöjligt att få bra recessioner på rör då alla oftast talar för sina rör, och de där diagrammen kan man ju stirra sig dum på.. men i ditt fall då du kört och testat båda och att jag efter att ha läst mkt som du skrivit här så går jag på vad du säger.

Dambesök efter mina erfarenheter, kan inte likställas med massa nyköpta prylar som måste pillas och meckas med!
    Mvh Fredrik

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Citat Ursprungligen postat av Vitt Vin Och Reekor
    Sulawesi akvariet har jag dock inte lyckats planera riktigt ännu
    ngn med bra tipps eller lite bilder?

Råkade stöta på den här bilden som ska vara från lake matano.

Där är det ju ändå lite växter och lite grenar. Du kanske dock vill ha mer stenigt, och då har jag nog inga bra tips egentligen mer än att kolla malawi-setups.

Ska bli grymt kul att följa dina kar Skulle gärna ha sulawesi, men eftersom jag tänkte köra filterlöst, gissar jag att jag skulle få syrebrist med den värmen om jag inte körde med pump som vispade ner lite syre.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Projekt räkkar
    Av Miliimli i forum DIY - Projekt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 07:59
  2. Kardinal projekt!
    Av Majki01 i forum DIY - Projekt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 11:38
  3. Vitt Vin Och Reekor
    Av Vitt Vin Och Reekor i forum Presentera dig