+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 44

Ämne: 2 x low-tech

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

2 x low-tech

Då var första steget till att bli räknörd på riktigt taget; 2 kar och lite shrimp soil beställt.

Jag brukar mest läsa i olika fora och köra mina projekt själv, men eftersom jag oftast glömmer bort när och vad jag stoppade i karet, så tänkte jag att jag för en gångs skull ska skriva lite om det också; så kan jag alltid gå tillbaka hit. Dessutom kommer jag säkert stöta på problem som ni nog kan hjälpa mig med. :wink:

Har tröttnat på filterljud i sovrummet, och tänkte ha de där, så planen är att köra de två karen filterlöst, typ semi-Walstad. Shrimp soil är väl mer lera än Walstad-jord, men det ska väl gå ändå hoppas jag. Har kört akadama med körsbärsräkor en månad utan filter när jag satte igång mitt dvärgciklid-kar, så jag har goda förhoppningar att shrimp-soilen utan filter ska funka.

Jag är "lätt bekväm" av mig, och gillar att fundera och planera, så jag gissar att det kommer ta sin lilla tid det här, men jag ska leta reda på min kamera och fixa bilder under tidens gång.

Vilka räkor jag ska köra har jag inte bestämt ännu. Vill inte ha extra värmare i karen, så sulawesi går väl således bort gissar jag. Vill ha yngel, så multidentata går bort (har dessutom ett gäng redan). Jag gillar CR och CB, men vill gärna ha någon annan variant och har inte helt förstått hur bra det är att blanda CR och CB. Och jag vill inte bara ha CR och CB, tror jag. Gissningsvis kommer jag nog åka på några blunders i början, så jag vill nog inte sälja bilen och köpa räkor för pengarna nu i början iaf. Tycker Blue tiger verkar nice, gula o gröna räkor ser lite kul ut också och jag gillar utseendet på ruby panda. Vad tycker ni jag ska ha? Vad är lämpligt innan jag får häng på hur ett rent räkkar funkar?

Växter jag inte heller bestämt, men jag gissar att jag tar lite split narrow, rotala + något mer från mitt andra kar och köper till lite mossa o något annat kul. Vi får se

Brukar ni köra sniglar/ottos i era kar också? Eller kör ni bara räkor?

Karen är på 24L, 320x300x250, vardera.
    Ljus blir en 65cm ramp över båda, med ett enkelt 60cm t8-rör på 18w, (därav det lite lustiga måttet på 32cm på karen). Hoppas ljuset räcker...

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Re: 2 x low-tech

Riktigt roligt! Tiger röstar jag på!
    Lämnar mycket övrigt att önska
    Mvh Fredrik

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Du skulle ha tiger i ett av dina kar också väl? Har för mig jag såg det. Kul att vi startar upp i stort sett samma set-up samtidigt, men skillnaden att dina är mkt större och mer high-tech. Funderade faktiskt på ditt ljusalternativ innan, men är lite rädd för att få co2-brist med så mkt ljus.

Kan ju faktiskt vara lite spännande och se om jag kan få lika bra tillväxt av tiger som du kommer få.

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Har funderat och kikat runt lite till. Tiger blir det absolut i ena karet!

Kan man ha CR och CB i samma kar? Eller förstör de färgerna för varandra? Fördelar/nackdelar?

hmm. mkt att fundera på = kul!

Nästan alltid roligast att få planera, men riktigt jobbigt att behöva vänta på karen. Vill köra igång nu!!

Kommer väl sluta med att jag får karen, men måste vänta en vecka extra på att få mitt substrat...

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

vad blir det för kar?

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Förhoppningsvis optiwhite, men det beror lite på om glasmästaren hade tillräckligt med glas inne, vilket inte var säkert. Hade han inte det, så behövde han beställa = dyrare, och då blir det vanligt glas.

edit: jag gissar att det var glaset du menade, annars är det 2st 24-literskar.

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

var bor du? gbg majornas glas?

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Flyttat från Gårda i gbg till Aspudden i Sthlm, så nu är det lite långt till majorna

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Yes! Då var mina 2 optiwhite klara, och René ska skicka 2 paket soil (tack Vitt vin o Reekor! ) + lite mossa mm. på måndag. 8)

Har fortfarande inte bestämt hur det ska se ut i karen. Har lite vanliga rötter liggandes, men funderar på att testa redmoore. Har sett, tror jag, att vissa stenar höjer ph:t. Gäller det alla sorter, eller är det vissa man ska akta sig för? Är ingen hejare på geologi direkt..

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

man tar lite syra och droppar på stenen! om det "fräser" innehåller den kalk

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Ah. Såklart. Funkar det på grus funkar det ju på stenar. Tackar!

Hur går de?!
    Mvh Fredrik

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Var i Bryssel hela förra veckan, så jag har inte hunnit hämta mina kar ännu. Har precis fått mail från Tyskland att mina varor är på väg och jag ska hämta mina kar imorgon (han som har mina kar har stängt idag). Så idag blir det väl upp på vinden och leta rötter, och börja rensa ut lite växter från mitt andra (nu överväxta) kar för att ha till räkorna.

Ang. mossor så tänkte jag ha Fissidens i det ena, men i det andra har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Jag tror jag gillar Taiwan, men jag får se vad det blir när jag väl står där och ska köpa

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Nu står det två kar här hemma 8)

Fick ingen soil idag, så jag hoppas att den dyker upp imorn. Man kan ju inte riktigt göra så mkt utan bottenmaterial..

Grymt klart glas i opti-white måste jag säga, även om jag är tveksam till nyttan och den högre kostnaden i så här små glas. Jag får hoppas att jag inte repar de för mkt också..

Så här ser de ut iaf. kartongen under ska bytas ut mot tunt svart liggunderlag.
    Bifogade bilder

Ganska, ganska så najs! riktigt shysst!
    Du kan absolut köra CB och CR det kommer jag göra i mitt projekt..
    OpiWhite kör jag på mina 60*40*30 och fick betala 1500:- st, vad fick du ge för dina?
    köp lite olika mossor och testa dig fram, det är ju inga astronomiska summor utan snarare en pizza hit eller dit.. Jag själv tycker ju att redmore är sjukt snyggt speciellt när man fäster mossa på dem + att räkorna gillar det..
    Vad ska du ha för bakrund? måla eller plansch?`

Till sist hur kan man flytta ifrån majjorna till förmån för sthlm? hehe
    Mvh Fredrik

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg