+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20

Ämne: Nu har jag tröttnat!!!

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nu har jag tröttnat!!!

På min knäppa digitalkamera !!! Har rotat fram min gammla systemkamera av märket Pentax MZ-50, köpt nya baterier och en filmrulle Iso 400, får se om den funkar, det gjorde den förr men har legat sen dess i sin kameraväska !!
    Kruxet är att man måste lämna in rullen för framkallning och det tar ju tid, men det är ju värt att testa om bilderna blir bättre med denna nostalgikamera, tänkte beställa dem på cd !!!
    Det är väl bara jag som fotar med en sådan här antar jag !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Nu har jag tröttnat!!!

Idag var jag och tittade på en kamera och det blir en Pentax, har tittat på 2 olika och ska fundera lite och bestämma mej för vilken
    http://www.pentax.se/se/group/6/product ... meror.html
    Den andra K-x ser ut ungefär som denna men har videofunktion, ja så nu är det bara att fundera lite men en ny digital systemkamera blir det defentivt !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Kör själv med k10d men kommer att uppgradera mig till k-7 senare i år

K-M har
    ?10,2 Megapixlar
    ?ISO 100 - 3200
    ?2,7" LCD med 230.000 pixlar
    ?3,5 bilder/sek
    ?Auto Picture mode
    ?PENTAX unika skakreducering inbyggd i kamerahuset
    ?Filformat: JPEG, RAW, DCF
    ?Flera olika dammborttagningsfunktioner
    ?Vikt: 525g

Lite mer info om k-m som tydligen heter k2000 i usa
    http://www.imaging-resource.com/PRODS/K2000/K2000A.HTM

Medans k-x har

?12,4 Megapixlar
    ?Spelar in video i HD-upplösning
    ?Seriebildtagning (4.7b/sek)
    ?ISO 100 - 12800
    ?PENTAX unika skakreducering inbyggd i kamerahuset
    ?Filformat: JPEG, RAW, DCF
    ?Flera olika dammborttagningsfunktioner
    ?Vikt: 515g

Lite mer info om k-x http://www.imaging-resource.com/PRODS/KX/KXA.HTM

Och fotar man i akvarium så är ju iso talet av värde dvs ljuskänsligheten och k-x går till 12800

Här en som testat dom två kamerorna mot varandra i isotest
    http://ricehigh.blogspot.com/2010/01/my ... y-iso.html

mvh/bjorsa

Canon har iof inte "bättre" kameror men bättre gluggar.. köp en eos 1000d/500d eller liknade och ett ef-s60 så lär du inte bli besviken
    Lämnar mycket övrigt att önska
    Mvh Fredrik

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nja, jag är helt inne på en Pentax, så någon Cannon blir det inte !!! Jag är helt säker på att Pentax ger mej den kvalitet på bilderna jag vill ha, i och med att jag har min vanliga Pentax systemkamera. Ska knäppa upp rullen i morgon och lämna in den på framkallning till cd-skiva, sen är det raka vägen hem till datorn för att köra över bilderna och kolla in dem, bilderna är tagna med 400 Iso rulle och med manuell inställning utan blixt !!!!
    Tack Balder för upplysningen, det säger att jag ska och kommer att välja Pentax K-x utan tvekan, verkar vara en kannonfin kamera och jag som älskar att fota, hmm.... ni kommer kanske att bli bombarderade med mina nya bilder vad det lider !!!!

Men först tänker jag lägga in de bästa av de jag har på min rulle !!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Alltid uppskattat med fler bilder. Det var just bilder på räkor som fick mig att börja med räkor

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Mmmm, kan tro det för jag köpte en 36 bildersrulle och nya baterier till min gammla Pentax och knäppte upp alla 36 på mest räkor och då Amanoräkorna !!!! Den ska lämnas till framkallning i morgon till cd.
    Nu mixtrar jag med min nya Pentax K-z som jag köpte idag kunde inte hålla mej !!!!
    Går det att använda mina objektiv som är till min gammla på den nya, det är samma fattning för objektivet, jag tänkte att man kanske kunde använda det macroobjektiv jag har till den gammla, går det ????
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Du kan använda gamla objektiv med k-fattning och även m-42 gänga medn då behövs adapter alltså till m-42 ,har du ett objektiv med A så får du bländaröverföring utan A så får du läsa lite i maualen och se hur du gör för att få rätt tid men på min k10d så ställer jag först bländaren på den jag vill ha sen trycker jag på den gröna knappen den sitter brevid avtryckaren å då mäter kameran å man får rätt tid och givetvis skall kameran då stå i manuellt läge
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Objektivet passar på den nya kameran men det händer inget när jag trycker på avtryckaren kanske jag inte vridit helt fst ? Fattninen är eksakt den samma som på det nya objektivet som jag fick med kameran, vad kan vara orsaken ?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Vet inte hur det är med Pentax, men på min Nikon så måste jag ställe in på manuell fokus för att kunna få trycka av när jag använder äldre objektiv.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Johnny Wong
    Vet inte hur det är med Pentax, men på min Nikon så måste jag ställe in på manuell fokus för att kunna få trycka av när jag använder äldre objektiv.
    Ok, får testa i morgon, nu är det släckt i karen ! Himmla roligt med ny kamera den verkar vara rätt lätthanterlig också !!!
    Det gammla objektivet är ett Sigma 28-80 mm, finns det någonting jag kan sätta på i fram för att få objektet ännu lite närmare? Jag har för närvarande ettHoya HMC 55mm Skylight (18) på makroobjektivet fast jag kommer inte ihåg vad jag hadde det till Macroobjektivet är ett autofokusobjektiv och jag har fått det att gå på auto nu får se om det går att knäppa ett foto i morgon !!

Hmmm, är det ett uv filter????

Hittade det jag frågade om, jag menade Närbildslinser men det finns ju flera olika sådana 55 mm
    vad är bäst av dessa, det finns ju ett set med 4 olika med ???

http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/ ... _fi_se.php
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Jag har köpt en del närbildslinser och sådan där set om 4 brukar var sisådära och tar man istället raynox dcr-250 så kommer man dels riktigt nära och sen är den bra optiskt http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/ ... cle=489172

Har du uv-filter på objektivet å skall macrofota så plocka bort det den så kör jag i alla fall tycker jag får bättre skärpa då men de e vad jag tycker .

Vad för macroobjektiv har du ?

Du måste nog ändra i inställningar i kameran och det finns en inställnings meny som heter spec inställningar och där finns en rad som heter anv av bländarring där väljer du tillåten annars kan du inte exponera om du inte har bländarringen i läge A på kameran och vill man köra med äldre objektiv utan läge A eller om man vill själv vrida på bländarringen så måste man ha användning av bländarring tillåten
    Nu kanske k-x har annan meny än min men de e bara å leta :-)
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Citat Ursprungligen postat av bjorsa
    Jag har köpt en del närbildslinser och sådan där set om 4 brukar var sisådära och tar man istället raynox dcr-250 så kommer man dels riktigt nära och sen är den bra optiskt http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/ ... cle=489172
    Kul, ska nog skaffa mig en sån. Inte farligt dyrt heller.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Har du uv-filter på objektivet å skall macrofota så plocka bort det den så kör jag i alla fall tycker jag får bättre skärpa då men de e vad jag tycker .

Vad för macroobjektiv har du ?

Du måste nog ändra i inställningar i kameran och det finns en inställnings meny som heter spec inställningar och där finns en rad som heter anv av bländarring där väljer du tillåten annars kan du inte exponera om du inte har bländarringen i läge A på kameran och vill man köra med äldre objektiv utan läge A eller om man vill själv vrida på bländarringen så måste man ha användning av bländarring tillåten
    Nu kanske k-x har annan meny än min men de e bara å leta :-)
    mvh/bjorsa
    Ok,ska ta och titta på det i morgon när jag kommit hem från jobbet !!!
    Det är et Sigma 28-80m macroobjektiv !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Citat Ursprungligen postat av Johnny Wong
    Kul, ska nog skaffa mig en sån. Inte farligt dyrt heller.
    Jag köpte min för några år sedan å har inte använt den så mkt då jag mestadels kör med omvänt objektiv påskruvat men nu när man skall plåta räkor som inte sitter still eller sitter still men då längre än 30 mm in i akvariet så funkar ju inte omvänt så då rotade jag fram raynoxen och han ger bra bilder flera av mina objektiv tex 18-55 100 mm macro 135 mm och 300 mm å ju större brännvidd desto större förstoring givetvis men som sagt begränsingen ligger ju i att man har ett kort arbetsavstånd på ca 10-12 cm men man använder ju den bara vid macro och den är enkel att sätta på inge skruvande utan har fjädrande "klor" har man däremot för stor filterringsgänga över ca 65-67 mm så fäster den inte utan då får man skaffa stepdownringar för att minska ner öppningen så att den kan fästa fast den .

Man behöver dock blända ner för att få till skärpedjupet men så är det alltid ju närmre man kommer desto mindre skärpedjup får man här en bra sida att ha för att se hur stort skärpedjup man får teoretiskt http://www.dofmaster.com/dofjs.html och med mitt 300 mm med raynoxen påsatt och bl 22 då hamnar jag på ca 10 cm från räkan och får då 2 mm skärpedjup och det stämmer ju ganska bra med bilden i första inlägget i bild-film/koersbaer-t1648.html

mvh/bjorsa

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Jag har röda posthorn- Vad har du?
    Av christin persson i forum Bytes/Skänkes
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 12:55
  2. Jag har till min stora förvåning lyckats få ett näst intill
    Av christin persson i forum DIY - Projekt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 13:22
  3. KOLLA! vad jag har hittat :)