+ Svara på ämne
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Funderingar

Funderingar

Hejsan. Är relativt ny på räkor och har haft Körsbär och CR i ca 2 månader. Har en 45 liters akvarium och från början så hade jag ett innerfilter av märket fluval och allt funkade bra. Såg senare annons här på forumet på ett Eden 501 mini-ytterfilter som jag tyckte verkade spännande. Jag fick hem filtret tidigare i veckan och installerade det direkt. När jag följande dag kom hem ifrån jobbet så såg jag inte en enda räka först. Det visade sig senare att alla räkorna satt i en tjock klunga uppe vid ytan. Vad beror detta på? Är det syretillförseln som är för dålig och att filtret inte räcker till?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Re: Funderingar

Did you leave the old filter running as well? What filtermaterial do you use in the new filter ? Did you add some liquid filter bacteria ? Are they still sitting up there ? Have you done a waterchange since then ?

Det är nog som JenL insinuerar att du har fått nitrit, vilket är typ inte så najs..
    i det gamla filtret satt massa goa nytto bakterier, när du tog bort det gamla filtret så skulle du ha lagt material utav det gamla filtret i det nya eller helt enkelt kört de båda parallellt i 1-2 veckor..

Det du kan göra nu är som JenL nämner att köpa "easy life" eller liknande.

PS
    är det så att det är nitrit i vattnet så råder det delade meningar om hur man skall göra för att få ner det fortast möjligt..
    Men jag gör så här, ett 50% vattenbyte, sedan tillför jag nyttobakterier på burk (easy life tex) sedan väntar jag..
    Lämnar mycket övrigt att önska
    Mvh Fredrik

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Helt korekt, det är så du ska göra och använd Easy Life, det är ett mirakelmedel som verkligen är kannonbra, jag använder det också alltid och vid varje vattenbyte. Har råkat ut för samma sak som du i mitt 16 L kar och 50% vattenbyte + Easy Life gjorde susen, jag testade vattnet varje dag tills jag såg att nitrithalten gått ner till aseptabel nivå och det gick aldrig upp igen, har hållt sej nere på 0,01% !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Ok har testat med easy life nu. Satte tillbaka det gammla filtret direkt, tyvärr så dog ca 40 räkor dagarna som följde .Och dom som är kvar är slöa som tusan. Hoppas att resterande räkor klarar sig nu.

Oj säger jag bara! Du satte alltså i det gamla filtret där bakterierna hade dött, eller har du haft pump o media igång i annat kar?
    Så stort VB du bara vågar rekommenderar jag dig nu.

Vattenbyte gjordes direkt. Det gammla filtret hade jag bara lyft ur och låg i en hink från förra vattenbytet, spar alltid vatten .Easylife är tillsatt

Fast hur länge hade det legat i hink utan cirkulation?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du fick en regäl nitritshock i ditt kar, men det borde börja ordna sej nu, kolla nitrithalten varje dag och gör eventuellt ett till vattenbyte om det fortfarande är för högt, men jag tror det ska ha sjunkit endel !
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Ett dygn. Men frågan är vad var det som orsakade nitratchocken iså fall. Filtret var noga rengjort och det pumpade ju runt vatten som redan var i karet.
    Nu är det full fart på räkorna igen så faran är säkert över nu.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Lite mat funderingar.
    Av Marie_hbg i forum Odling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 23:45
  2. Tankar och funderingar
    Av Marie_hbg i forum Akvarium, teknik och tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 21:01

Taggar för det här ämnet

Bokmärken