+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22

Ämne: A katastrophe has struck

A katastrophe has struck

My new räkor are dying --- all of them !!!! And I don't know why. No NO2 or NO3, no Ammoniak, no Copper, Ph 6,8, KH 1, GH 8, Temp 23°C. (Droptests)

And still.... all was well yesterday. I got them used to the new water over 5 hours (water dripping into theirs slowly from a bottle). They didn't react then. Once in the new tank, they swam around, and then they started gathering on the background by the watersurface. Big warning sign for me. But I was still hoping. Put some extra syre in the tank, just in case.

This morning, they were all laying on the bottom, still moving, twitching a little. Just one fresh skin. I now took out as many as I could find and put them in an extra bowl with added syresten.

Wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!! I am really upset now.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Re: A katastrophe has struck

Har du nyligen köpt nån ny växt från butiken som ligger i det akvariet?

No. All the plants I have had for at least 10 days and I have been watering them seperately with daily water changes.

And I found the problem - nitrate.

Yesterday, there was NOTHING.
    Today, there was it was at 25 !!!!!!!!!
    How is that possible ????? I did a very large waterchange now. Is there any hope for the räkor ? Or is it impossible for them to recover from this poisoning ?

Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Förmodligen kommer det från soilen. Man får se till att akvariet är väl inkörd innan introducering av räkor.

Svårt att säga om räkorna kan återhämta sig. Men låt de gå i ett annat akvarium så länge.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

När du flyttat räkorna tycker jag du ska sätta till Easy Life till det vattnet som en säkerhet, jag råkade ut för samma sak i mitt 16 L kar, nitritshock, så jag lärde mej läxan !Efter ett regält vattenbyte hadde jag i Easy Life och de resterande räkorna överlevde, så nu använder jag alltid Easy Life i alla kar !!
    Jag bytte ju sanden mot kattsand i mitt ena 250L kar och hälde i Easy Life när jag var klar och har inte fått någon nitritshock i det fast det var helt omstartat !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Visst var det nitrat du menade?

Ingen mästare på soil men de substrat med växtgödning är väl de som kan göra detta? Har själv bara använt shrimpsoilen utan problem till 2 kar. Fast jag har kört in bägge med uppstartsfiskar 1,5 - 2 månader innan räkor. Jag lyckades döda 10 räkor för några år sen med ett kar som bara gått i 3 veckor (nitrit).
    Tror att det kan följa med saker i vattnet med nya fiskar/räkor (även om sändaren inte har problem kan det bli problem hos dig alt. blivit dålig under transport) Numera efter inkoppning så häller jag alltid bort vattnet och flyttar bara fisk/räka till akvariet för säkerhetsskull.

Om det är nitrat borde vattenbyten kunna lösa detta men om det är soilen som gör det kanske det kommer tillbaka. Jag skulle testa byta - mäta vänta ett dygn sen mäta igen. Om det är soilen som lakar ur massa nitrat kan det nog ta ett bra tag att späda bort detta. Som Pektolia är inne på kanske Easy life kan vara bra, tror de påstår att de tar bort även höga nivåer av nitrat. Lite klurigt är det allt. Hoppas du får ordning på det.

Nitrit is still 0. It was Nitrat that was at 25. And my shrimp soil is without any växtnäring, it is the one from Aquamoos. I have been using that soil in 2 other tanks as well and nothing ever happened to the räkor in there.

This tank has been running for over 2 months now, with snails and I added food now and then as well plus regular water tests and water changes. And I put in Easy Life as well.

And I didn't use any of the water the räkor came in, I caught the räkor and put them in the new tank one by one without water.

This really really sucks. Gah!!!

Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Då är det nog en tillfällig nitritspik du fick och när bakterierna gjort sitt jobb så är nitrat det enda spåret de lämnat efter sig.

Förövrigt så är Shrimp soil i stort sett samma soil man använder för växtakvarier. Bara att Shrimp soil innehåller mindre gödning än växtsubstratet.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Mycket trist....
    Vad var det för räkor du hade i karet?
    There be shrimp!

Jag sörjer med dig. Alltid trist när man förlorar så soetnewsar. Tråkigt som fasen. Hoppas att du kan rädda några.
    In Aqua Veritas

Hur går det?!
    Lämnar mycket övrigt att önska
    Mvh Fredrik

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Jag lider verkligen med dig
    Hoppas det blir bättre.

Update:

All in all 11 räkor have so far died. (Taibeemix F1)
    10 are still alive, all but one on their feet again. They are still not quite steady on their feet, but much better than yesterday. 3 have disappeared.

I did another 10l waterchange this morning, with Blackwater Aquatan. The bamboosticks with the javamoss and the mossball I removed from the tank.

Now I'll wait and see what happens.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Hoppas dessa klarar sej nu Jen, dom borde göra det tycker jag för det gjorde 4 av mina när de råkade ut för nitritshock, hadde 10 från början !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Guldräka skreakalles avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlöss har jag haft en gång (Crabs) inte roligt..

Usch ! Men "Thats life", på det igen bara ! Vi är här för dej ! Hoppas det ordnar sig !

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg