+ Svara p mne
Resultat 1 till 7 av 7

mne: Frgor infr uppstart av rkkar?

Superrka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ln
    Stockholmsln
    Inlgg
    426

Mina rkor

Inga frnrvarande

Mina snckor

Inga frnrvarande

Frgor infr uppstart av rkkar?

Hej!

Jag och tjejen har sedan ngon mnad haft akvarium och s har jag blivit mer intresserad av att testa p ngot nytt i akvarievg som man inte gjort sedan man vart liten. S intresset fll p rkor d det va litet och smidigt, d tjejen inte r s frtjust i att man har en massa kar hemma. Samtidigt som jag aldrig sysslat med det eller knner ngon som gjort det s ska bli mycket intressant.

Hittar tyvrr ingen typ guide med bra att tnka p infr uppstart och har lst hr p forumet i 3 dagar (dygnet runt nstan till min tjejs stora frtret).

Tnkte kpa ett Aquatic Nature Cocoon p runt 18 liter fr dr ingr pump och allt samtidigt som jag tycker dem r stilrena och snygga. sen utifrn vad jag har frsttt lmpar de sig bra till rkor. Hur stort tycker nu man behver ha. samt ska man satsa p bred eller hjd fr finns ju de tv olika valen nr man ska ha dem?

Sedan har lst om shrimp soil och snt och r det ett mste och isfall vart fr man tag i det. Funderade annars p svart grus som jag har i mitt ordinarie kar, som jag nd mste kpa mer till.

Angende vxter vad rekommenderas, kan ju sga att jag vill ha lttsktta och billiga, d jag r student. Samtidigt om ni har tips p ngra redigt fina vill jag veta, samt ven mossor som jag frsttt r bra fr rkor?

Nr det kommer till rtter med mera s r det samma som fr vanliga akvarium eller?

Sen nr det kommer till kemikalier och mat till dem, har ni speciella tips.
    tnkte kra samma som till mitt akvarievatten att starta upp den med vilket r Aquatic Nature Bio&Bacter 2in1. Samt frsttt att det r viktigare med ph och snt med rkor n med fiskar s undrar hur viktigt dropptest r enligt er, d jag tidigare krt utan detta i mina kar, vilket funkar smrt fritt =)

Samt d vilka rkor rekommenderar ni, krsbrs har jag frsttt r lttast. tycker tyvrr det r lite trkiga. skulle vara mer inne p typ gula eller CR, CB.
    Bl vore ju nice men vad jag frsttt r de dyra och ovanliga. Vart brukar priser ligga p ungefr fr de olika sorterna? i butik verkar de brja p 40kr styck typ.

Sen lite nyfiken p fr det verkar som man kan f mnga rkor ganska s enkelt, tminstende p de lttare sorterna. Hur blir man av med dem. kan man slja till butiker eller enbart privatpersoner som gller?

Tar grna andra generella tips och tricks fr att det hela ska fungera.

Blivande rknerd!
    //Nedro

PS: Blev lite mer text och frgor n vad jag frst trodde. hoppas ni hnger med och det inte r allt fr rrigt S
    80L sllskapsakvarium
    18,5L rk akvarium
    15,5L rk akvarium

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Superrka
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    407

Mina rkor

Crystal Red
    Crystal Black

Re: Frgor infr uppstart av rkkar?

Hej,

Jag har sjlv ett Coocon kar p 31 liter och tycker att det fungerar utmrkt. jag r skeptisk till mindre akvarier d balansen lttare rubbas ju mindre vattenvolym du har.
    Sedan r det upp till dig om du vill ha ett lgt eller hgt akvarie. Ett lgt medfr strre bottenyta/betesmark fr rkorna s det gillar dem. Ett hgt gr det lttare fr dig att ertta befintligt pump med ett ett billiefilter eftersom hngpumpen frn aquatic ltt stt igen.

Lycka till !

Guldrka skreakalles avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    966

Mina rkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlss har jag haft en gng (Crabs) inte roligt..

Hej ! Och vlkommen hit !

Hller nog med "Raeker",ju mindre kar desto mer jobb ! Men andra sidan skitar inte rkor ner s mycket som fisk....Vattenparametrar kan vara bra att hlla lite koll p s ngra dropp-tester r vl investerade pengar,soil r inget mste men det funkar fr mej;har hgt ph ur kranen och svrt att f ner det till rimlig grns....

Viktigt med frgat grus,kolla s det inte innehller ngot giftigt eller tillsatt ngot.
    Koppar r direkt ddligt har jag hrt,rkor r mer knsliga n firrar.
    Tex. kalk r ju inte s bra om man vill ha ner ph vrdet,om du kan s testa gruset innan.

Mangrove rtter r ocks en bra ph-snkare ver sikt,rkor gillar att "knapra" p dem !

Vxtfrgan sger jag nog "pass" p.......

Rkrom
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Vsterbotten
    Inlgg
    36

Dropptesterna jag sjlv anvnder r Nitrit, pH, gH och kH. Mina enda vxter i rkkaret r java- och flame-mossa. Och jag har en hink vatten stende i badrummet med en mangroverot i som jag anvnder vid vattenbyte. D vdras kloret ut samtidigt som roten mjukar upp det lite.

Lite vrden som jag rttar mig efter:
    15-26 grader C
    pH 6-7.5
    gH 4-6
    kH 1-2

Nitrit ska man hlla p 0.0
    /Mats

Superrka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ln
    Stockholmsln
    Inlgg
    426

Mina rkor

Inga frnrvarande

Mina snckor

Inga frnrvarande

Ah okey, tror jag frsttt det ganska bra n s lnge. tack s mycket fr svaren! =)

Kar inhandlat med rkor i s i vrsta fall kommer det panikfrgor om mina CR brja d. vilket jag hoppas jag slipper =P men de har ju klarat 3-4 dagar nu utan problem s br vl vara lite lugnare snart
    80L sllskapsakvarium
    18,5L rk akvarium
    15,5L rk akvarium

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Du fr hlla koll p nitrithalten, det r vl det nda som skulle kunna stla till det fr dej, den kan sticka ivg vldigt fort !!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Superrka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ln
    Stockholmsln
    Inlgg
    426

Mina rkor

Inga frnrvarande

Mina snckor

Inga frnrvarande

okey, definera vldigt fort snackar vi timmar, eller dagar?
    Sen kan man mrka det p ngot stt p rkorna?! S man kanske hinner stta in motmedel i frvg.
    80L sllskapsakvarium
    18,5L rk akvarium
    15,5L rk akvarium

+ Svara p mne

Liknande mnen

1. kostiga frgor
    Av Carina_ i forum Allmnt
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2010-08-13, 07:44
  2. Nybrjar frgor
    Av J.milton i forum Allmnt
    Svar: 63