+ Svara på ämne
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: vattentester

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

vattentester

Hej!

Nu har det tyvärr dött ett flertal fiskar i mitt sällskapsakvarium den senaste veckan.
    Kör för närvarande utan tester och det har fungerat bra i någon månad. men nu så börjar jag undra om det är slump att fiskarna dött eller om det är något värde som är fel.

Vilka värden ska man ha till fiskar, Sedan vill jag även veta vad för värden man ska kolla för sina räkor om det är samma eller ej?

Samt vart kan man köpa det billigt? billigaste seten jag verkar hittar kostar typ 500-700kr och då innan man köper det undrar jag vilka värden man vill veta så man inte köpper i onödan.

Vore mycket tacksam med snabba svar =)
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Re: vattentester

FYY Nedro.. innan man köper levande varelser så har man en skyldighet att kolla upp hur man skall sköta dem. Man skaffar ju inte inte barn utan att först veta hur man tar hand om det..
    Helt oansvarslöst beteende.

Först måste man veta vad man har för fiskar, när du vet det så googlar du eller tittar i tex zoopets art register där står vad de skall ha för vatten.
    Likaså för räkor fast dem kan du kolla upp här.. under "RÄKSORTER".
    No2(Nitrit) och pH tester de testerna måste du ha

Beskriv exakt hur du gjorde ifrån att du köpte akvariet till att du slängde i fiskarna.

Lycka till
    Lämnar mycket övrigt att önska
    Mvh Fredrik

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

Jo man ska kolla upp hur man sköter om levande varelse, det kan jag hålla med om. samt att det tycker jag att jag gjort. läst på Zoopet & redbee innan köp av räkor/fiskar samt frågat i 3-4 akvariebutiker där ibland Akvarielagret där 75% av mina fiskar och alla mina räkor är köpta. utan att någon ens har nämt dropptester.

Där emot så har jag köpt biobacter som jag haft i vattnet i uppstart som jag fick råd att göra. Det fick stå med växter, pump, grus och vatten i en vecka, sedan därefter sakta introducerat nya fiskar. börjat med ett litet antal och lite mat sedan i omgångar köpt nya fiskar och lugnt startat upp karet. Som stått igång i över 2 månader utan några som helst problem. Har under mina tidigare år då jag varit yngre, eller min pappa aldrig använt dropptester så har inte sätt det som nödvändigt utan snarare som bra att ha. Vilket jag då inte prioriterat pga att jag är student och inte kan lägga pengar på precis allt man vill ha hur som helst.

Dock så har det dött 3 guppy för mig den senaste veckan och då är det klart man börjar fundera på att det kanske kan vara något fel, även om jag tycker att vattenvärderna bör vara okey då alla andra fiskar är pigga och krya.

Sen att jag väljer att ställa en fråga här tycker jag bevisar att jag faktiskt bryr mig om mina fiskar?

Men då jag inte haft akvarium på några år och så, tyckte jag att det vore lika bra att ställa en fråga här. Då det kanske sitter någon som kan mer som kan ge ett svar på vad man borde undersöka kan vara fel? Då jag ställer frågan för att få hjälp/tips inte en uppläxning...
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Är det sådana där sönderavlade Guppy du köpt med slöjstjärtar???? Dom brukar dö någon gång under dom första månaderna, inget konstigt med det alls, det händer att dom dör nästan på en gång också.
    Om du vill ha Guppy så vill jag rekommendera dej att skaffa Vildguppy eller Endlers Guppy i stället, de är inte så sönderavlade som dessa stackars krakar som knappt kan simma nu för tiden. Både den vilda och Endlers är mycket tåligare och går bra att hålla i lägre temperaturer !!!
    Det behöver alltså inte vara något fel på ditt kar, men jag rekommenderar dej också att införskaffa de 2 ovanstående testerna, JBL har sådana till ett överkommligt pris, du kan också behöva ett Kh test för att kunna kolla hårdheten på vattnet
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

ja 2 slöjguppy som dött och det förvånar mig inte, är sönderavlade precis som du säger. men tjejen ville så gärna ha det. däremot har även kobra dött och de brukar vara tåligare.
    Därför jag började bli lite fundersam.
    Men får väl ta en tripp till akvariebutiken imorgon kanske och inkassera ph,co2 och kh då om det inte är alltför dyrt.
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

När jag var barn så var Guppy en av de lättaste fiskarna man kunde ha, men sen har det bara gått utför med Guppyn pga av denna extremavel , så nu gäller bara de vilda eller Endlers, det är bara dessa som det inte är något problem med nu för tiden.
    Visste du att för att en sån här sönderavlad Guppyhanne ska kunna para sej så måste stjärten klippas kort, detta förfarande är extremt vanligt där de föder upp dessa stackars bedrövliga Guppyn !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Ursäkta om jag verkade vresig men jag står för det jag skrev, men nu verkar du ha gjort vad du kunnat, förutom köpa de här testerna, de kostar 70-80kr styck.

Även om guppyn nu mera är sönderavlad och kanske bara dör utan anledning så kan det ju lika väl vara så att du fått nitrit i akvariet kanske och då kan det vara den känsliga guppyn som dör först.

Jag testar inte alla mina kar vid varje vattenbyte men har man en snigel i karet så brukar det alltid vara dem man ser tendenser på dåligt vatten direkt, de försöker rymma direkt och sitter uppe vid vattenkanten
    Lämnar mycket övrigt att önska
    Mvh Fredrik

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Dom är bra indikationer ja på att något är galet så snäckor är bra att ha i karen !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

ah får se om man kan få fatt i ph,kh och co2 test idag då kanske, sedan vilka sniglar skulle ni rekommendera då jag vill att de ska fungera i båda mina akvarium. ett med räkor och yngel, och ett med guppy, neontetror och fjärilsciklider. kan vara olika i de karen. men undrar vilka som skulle fungera.
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Posthornssnäckor och Äppelsnäckor går bra i båda skulle jag tro, men jag vet att Postisarna funkar i de flästa kar !
    Jag har rosa Posthornsbebbar men dom behöver växa till sej innan jag kan plocka av dem, dom största är ca 3mm nu !!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

Okey har införskaffat lite tester för PH, KH, GH samt NO2
    Och de värden jag fick fram var:

PH: 7,6 (samma värde direkt ur kranen med) (mitt mått går ifrån 6,0 - 7,6)
    CO2: 0
    KH: 1
    GH: 7

Så PH verkar ligga lite högt, Tips på att sänka det?
    Nitriten verkar ju ligga bra som den ska,
    Sedan förstår jag inte redigt skillnaden på KH och GH, Läste på en annan sida att man vill ha KH lågt och GH över 5 men det verkar ju inte stämma med eran räksorts guide?!

Citat:
    "Among those values are the water hardness (KH) and the pH-value. For breeding, a water hardness (KH) of 0-2 and a pH-value of less than 7 are desired in order to avoid the formation of ammonium is wished for. If the overall hardness (dGH) of these values is less than 5, it should be increased by adding » Liquid Mineral Ca+. Otherwise the shrimps may have problems with
    skinning."
    Källa: http://www.shirakura-shop.de/en/shiraku ... bstrat.htm

så skulle gärna vilja få lite kommentarer och åsikter om detta och vad man ska göra för att antar att JBL ph minus inte är så bra för räkorna?

Testen är ifrån Aquarium Pharmaceutials
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

bump;
    Vill fortfarande ha tips och åsikter om mina vattenvärden
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Räka Caenas avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

GH e knappt att man behöver titta på, har man hört vad tex grundaren till Zoopet (kjell) säger det så är det mer eller mindre;
    - NÅGON har sagt att det är viktigt, men ingen kan berätta varför.
    Kh däremot har med stabiliteten på ph't att göra.

Försök höja kh! helst mellan 3-5 om jag kopplat helt rätt för att ph't ska ligga stabilt..
    Kalkgrus (faxekalkgrus) brukar hjälpa att höja kh, men kan max få en höjning av ph till ca 7,5 så ingen risk för FÖR högt ph.. (om JAG fått rätt info- nån annan som har nått att säga?)
    Torv är väl de som brukar hjälpa till att sänka ph, alt co2 anläggning för riktigt stabilt värde...
    (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=63584)

(nu är jag och tittar i gamla trådar igen, troligen har du redan fått kontroll på detta.. )

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg