+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22

Ämne: CRS dør

CRS dør

Ville lige høre om andre har oplevet problemer med CRS der går til. Har nu prøvet og sætte CRS op hos mig 2 gange, men hver gang dør der stille og roligt en reje om dagen efter lidt tid. Denne gang har jeg testet inden, og vandkvalitet er ok, balancen i akvariet har været ok i 3 måneder op til. Størrelsen på akvariet er 70 liter.

Eneste jeg kan forestille mig, er at der er for meget varme i akvariet, eller at de ikke kan tåle vandskift med koldt vand. Er der nogle der har en mening om dette?
    Vandet har været ca. 23-24 grader. Når jeg skifter vand er det med koldt vand.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Superräka
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal Red
    Crystal Black

Re: CRS dør

23-24 grader är Ok med runt 20-22 är bättre.
    Jag brukar byta runt 10 % nytt vatten, som stått i rummet och fått ungefär samma temperatur som i akvariet. Det blir mindre chockande för rejerna

Har bytt ca 30% med 12 gradigt vatten när jag har bytt nu under vintern utan problem så det verkar som crs tål kall vatten...jag skulle gissa på att övermatning eller dålig filtring är dom vanligaste orsakerna till att folk misslyckas med sina crs....

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Håller med er, mina får också kallt vatten vid vatten byten utan problem. Däremot tror jag Ph svängningarna är värre. Har man lyckats få ner ph värdet till tex 6,5 och sen fyller på med kranvatten som håller runt 8 är det inte alls bra för dem. Vad håller ditt ph "Silent Hill"?
    There be shrimp!

PH er ca. 7,2.

Filteret har kørt i 3måneder + lidt mere, og ikke været nogle problemer. Bedste akvarium jeg har haft kørende, derfor jeg valgte at bruge dette til at have CRS i.

Akvariet har haft RCS og 5 guppyer (2 hanner og 3 hunner, blond filigran variant). Aldrig været problemer, de spytter unger ud og har det godt.

Overfodring tvivler jeg på, de får hvad guppyerne og de sidste rcs ikke når at tage, og de fik 2-3 JBL novo prawn kugler om dagen, og det er altså til 30 rejer +.
    Hvis det er foderet, så er det nok nærmere at de får for lidt

Var nede og kigge på temperaturen, den er ca. 22-23 i dag, så det er tæt på "optimal" temperatur.

Jeg skifter 30% vand en gang om ugen, nogle gange kan jeg skifte 2 gange om ugen hvis jeg aligevel er nede for at rode i akvarierne (plejer at skifte vand hver onsdag eller søndag). Vandet kommer fra den kolde hane, da jeg ikke har mulighed for varmt vand dernede (desværre).

Har ikke testet for kobber, men tvivler på det er her problemet ligger...

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag tycker du ska prova och sänka temperaturen i karet till 20 - 22 grader, för mina CR dog också 1 efter 1 med en temperatur på 24 grader, detta slutade efter att jag sänkt temperaturen, nu har jag knappt 20 grader i vattnet och dom mår kannon och guppyna tål också den temperaturen !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

ja, det kan være det skulle prøves, men desværre er mit rum for varmt, varmelegmet er sat til 19 grader (safety), så den kommer ikke længere ned end det, og rummet kan jeg ikke gøre noget ved da det er naturligt varmt (fyr ved siden af rummet). jeg vil forsøge at få fat i nogle nye rejer når jeg får gang i min nye reol oppe i stuen, skal dog nok nøjes med en 5-10 stykker for at se hvordan det går ;-)

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du behöver inte doppvärmaren, den kan du ta bort helt om du vill, det räcker med rumstemperaturen faktiskt, CR är känsliga de dör defentivt vid 25 grader och det gör de också vid 24. De lever också längre vid låg temperatur så det är ett pluss !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

ok, ja det er nok varmen der er problemet...

jeg må prøve igen når jeg kan få det op i stuen, her er kun ca. 21 grader i rummet

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

21 grader går ju bra !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Ja, det må vi da håbe ;-)

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Jag hade oxå problemet att dom dog men det var temeperaturen och min låg från 24-27 grader pga belysningen men sen när jag fick reda på att dom kunde dö pga för varmt vatten så satte jag en datafläkt 12 v ovanpå akvariet så att den blåser på vattenytan och nu har jag två akvarier på de viset och temperaturen blir samma som i rummet men utan fläkt så stiger den hela dagen å kan vara flera grader varmare på kvällen än på morgonen och då har jag ett med 18 w lysrör och ett med 28 w lysrör och 56 resp 40 liter .
    mvh/bjorsa

Tænker lidt at jeg måske kan opsætte et akvarium nær gulvet og fjerne varmelegmet, så kan det være jeg kan få det ned okring de 22 grader. Varmen går jo gerne til toppen

Guldräka skreakalles avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlöss har jag haft en gång (Crabs) inte roligt..

Inte trodde jag att "Danskerne" var sånna fryslortar ! +22 inomhus ! När det vart som kallast hade jag +12 i köket när man kom upp på morron....

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av skreakalle
    Inte trodde jag att "Danskerne" var sånna fryslortar ! +22 inomhus ! När det vart som kallast hade jag +12 i köket när man kom upp på morron....
    Låter som om du bor i ett vedeldat torp på landet om du vaknar med den temperaturen !!!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Taiwan CRS Center
    Av Johnny Wong i forum Webbutiker/Odlare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 23:15
  2. En burk Mosura CRS Specialty Food
    Av cloudberry i forum Övrigt säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 13:20
  3. Taiwan CRS Center gradering
    Av i forum Allmänt