+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20

Ämne: Dödsfall.

Dödsfall.

Jag undrar hur vanligt det är att någon enstaka räka dör?
    Inte stora så att typ alla stryker med.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Re: Dödsfall.

Jag tror nog aldrig att en räka har dött för mig (som jag sett). Uppätna RC, ja. En amano hoppade ur akvariet när jag introducerade några i ett nytt kar, men de övriga har jag haft i 4 år ngnting och verkar fortfarande trivas trots en 2-3 kar/back-byten.

Men så ovanligt är det nog inte.

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

4år? Det var som tusan, trodde medellivslängden låg på bara några år.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Charlie_73
    4år? Det var som tusan, trodde medellivslängden låg på bara några år.
    Amanoräkor lever länge, jag tror de i enstaka fall kan leva ännu längre !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Hejsan,

Att enstaka räkor dör är inte direkt ovanligt. Det svåra är att hinna upptäcka det innan de andra i "stimmet???" har gjort processen kort med liket.........

Det vanligaste är att rombärande honor eller de som just har släppt sin rom går åt, men även bland de allra minsta är dödstalet ganska stort. Tänk vilken "överbefolkning" som det annars skulle bli i karen!!!!!!! //Eva

ok, undrar därför en utav mina CR tog och kilade vidare men de andra se ut att må bra och värdet på vattnet visade inget. Fick iofs testa med en sticka då jag inte har något dropptest hemma just nu.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina CR kilade vidare när jag hadde en temp på 24 grader i karet, men nu när jag har sänkt till 19 -20 grader mår de överlevande bra. I alla fall CR och CB har kortare liv i vatten som är varmare än det jag har nu, även alla mina 30 Amanoräkor verkar trivas !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Fan jag råkade ut för total kollaps ibland mina kanonsnygga högt graderade cr och cb räkor för några veckor sen som resulterade i att jag stängde mina småkar och flyttade dom 5 överlevande röda o svarta till ett väl inkört 72 liters med körsbärsräkor.
    Nu har inga fler dött där sen flytten men jag vetifan vad som döda alla.
    Det dog ibland 10 räkor om dagen tills det bara var 5 yngel kvar.
    Ibland dom överlevande ett cr yngel med väldigt mycket red ruby liknelser som jag hoppas överlever fast jag inte sett det sen flytten till grannkaret.
    Skittrist bara.
    Det hela började med att jag köpte mig ett tetrakar ju och skulle flytta dit alla räkor från mitt gamla 17 liters aquakubkar och sen efter flytten så gick det åt helvete
    Tog ett väl inkört filter och sanden var inte helt ren sen förra karet och i med lite stenar och växter men sen sket det sig efter ett par veckor.
    Bytte vatten och så flera ggr i veckan för att få bukt med ev. nitrit men det gick fan inte ändå.
    Fattar fortfarande inte vad som döda räkorna, har några albino ancistrusyngel i samma kar och dom mådde prima.
    Ph 6.7 och temp 24 grader , nitrit 0, ms 300.
    //drd

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

24 grader är väl högt då de dör vid 25 grader, så det hadde med all sannorlighet med temperaturen att göra. Som jag skrev ovan så dog en massa CR för mej vid 24 grader i mitt 250L kar, jag hadde 30 st fast låggraderade och av dem så överlevde en 5 - 6 st av dem och just som du skrev så var det just efter ett par veckor ungefär.
    Nu har jag en temperatur som ligger på ca 19 - 20 grader även om Amanoräkorna kanske inte behöver ha det, men de få CR som går i samma kar behöver ha den låga temperaturen !!!!
    Mitt 16L kar fungerar utmärkt med mina 14 - 15 räkor, det är höggraderade CR, CB och så har jag några Golden bee i det karet förutom en rosa Posthornsodling. Det var också detta kar jag fick en nitritchock i för inte så länge sedan, men nu har jag fått det at fungera kannon så jag tror inte att det gör något om karen är små !!!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av drd
    Fan jag råkade ut för total kollaps ibland mina kanonsnygga högt graderade cr och cb räkor för några veckor sen som resulterade i att jag stängde mina småkar och flyttade dom 5 överlevande röda o svarta till ett väl inkört 72 liters med körsbärsräkor.
    Nu har inga fler dött där sen flytten men jag vetifan vad som döda alla.
    Det dog ibland 10 räkor om dagen tills det bara var 5 yngel kvar.
    Ibland dom överlevande ett cr yngel med väldigt mycket red ruby liknelser som jag hoppas överlever fast jag inte sett det sen flytten till grannkaret.
    Skittrist bara.
    Det hela började med att jag köpte mig ett tetrakar ju och skulle flytta dit alla räkor från mitt gamla 17 liters aquakubkar och sen efter flytten så gick det åt helvete
    Tog ett väl inkört filter och sanden var inte helt ren sen förra karet och i med lite stenar och växter men sen sket det sig efter ett par veckor.
    Bytte vatten och så flera ggr i veckan för att få bukt med ev. nitrit men det gick fan inte ändå.
    Fattar fortfarande inte vad som döda räkorna, har några albino ancistrusyngel i samma kar och dom mådde prima.
    Ph 6.7 och temp 24 grader , nitrit 0, ms 300.
    I bland är det lurigt, har de börjat dö är det oftast inte lönt att byta mycket vatten. Det bästa är att flytta alla överlevande så fort det går till ett inkört kar.

Dina värden ser bra ut.
    Ang tempen är 24 grader lugnt, det är vad alla mina kar håller.
    There be shrimp!

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Mitt 250L kar var väl inkört och hadde varit igång i 5 år och här i Göteborg har vi ett bra vatten desutom, så jag kan knappast påstå att mina räkor skulle ha dött pga nitrit eller något sådant för då skulle även mina guppys trillat av pinnen. Sen råder det tydligen skilda meningar om temperaturen här i forumet när det gäller CR och CB, jag blev rekommenderad att ta bort doppvärmaren ur karet, men sänkte den till minimum i stället pga av att jag kan ha väldigt kallt på vintern inne.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

kolla termometern!

Nu har två till trillat av pinn. Tempen ligger från 19 på natten till 22 på dagen. Ph strax under 7, byter ca 15L var fjärde dag i ett 110L kar, byta mera vatten? Misstänker att fler har dött för jag ser kanske 3 crystal utav 30 däri, men alla körsbär är frame och syns, men dom ska få flytta så då kanske de kommer fram igen, crystal räkorna syns inte ens då det är mat dax heller.
    Men jag hoppas de bara gömmer sig bra.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av clas
    kolla termometern!
    Det är inget fel på min termometer, den visar faktiskt korekt temperatur !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Citat Ursprungligen postat av clas
    kolla termometern!
    Det är inget fel på min termometer, den visar faktiskt korekt temperatur, har kollat den mot en baktermometer jag har !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg