+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: nitrivec

nitrivec

när man har haft i nitrivec i ett nystartat kar hur länge ska man då vänta innan man släpper i räkor? alltså.. kan nitrivec vara giftigt för räkor om man inte väntar tillräckligt länge?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Re: nitrivec

Citat Ursprungligen postat av cloudberry
    när man har haft i nitrivec i ett nystartat kar hur länge ska man då vänta innan man släpper i räkor? alltså.. kan nitrivec vara giftigt för räkor om man inte väntar tillräckligt länge?
    ingen som vet?

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nitrivec är kemikalisk och däför bör man inte använda det i samband m ed räkor.
    För att slippa dessa nitrittoppar rekommenderar jag EASY LIFE som är ett biologiskt filter och helt ofarligt för räkorna !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

råder det inte lite delade meningar om det där? jag har hört folk som säger att easylife inte fungerar och det är ju faktiskt en crystal red räka på nitrivec-förpackningen men okej.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag personligen skulle inte använda preparatet i kar med räkor även om
    det är en räka på förpackningen, det är detsamma som att ge unulater
    saltsten som är farlig för dem fast det är en undulat på förpackningen.
    Jag använder själv EASY LIFE i mina kar med gott resultat, dessutom
    är EASY LIFE helt ofarligt för räkorna !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

självklart köper man inte något bara för att det är en räka på men jag har hört flera säga att nitrivec är bra och att räkor tål det. fyller verkligen easylife samma funktion som nitrivec? easylife är väl ett vattenberedningsmedel?

Nitrivec är väl emot nitrit? om man har nitrit i karet så kan man fylla på det..
    Easy life är mer ett vattenberedningsmedel som motverkar metaller och clor osv?
    Lämnar mycket övrigt att önska
    Mvh Fredrik

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är bra på att hålla undan nitritshockar också faktiskt, det är ett flytande filtermedium och som håller även djuren friska !!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Citat Ursprungligen postat av Vitt Vin Och Reekor
    Nitrivec är väl emot nitrit? om man har nitrit i karet så kan man fylla på det..
    Easy life är mer ett vattenberedningsmedel som motverkar metaller och clor osv?
    någon tipsade om att ha i nitrivec från början, är ju bakteriekultur också. fast jag vill ju inte ha i det om det är skadligt. :/

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Det är bra på att hålla undan nitritshockar också faktiskt, det är ett flytande filtermedium och som håller även djuren friska !!!
    hur länge ska man vänta med att släppa i räkorna efter att man använt easy life då?

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Från seras hemsida:

sera bio nitrivec®, a sera biotechnology product, breaks down ammonium and nitrite due to the purification bacteria it contains.

The included mineralic volcanic rock removes pollutants, effectively binds turbidities and provides settling space for the purification bacteria. The volcanic rock contains calcium, potassium and magnesium - indispensable minerals that are constantly consumed in an aquarium.

For healthy, clear and biologically active water. Allows adding fish after only 24 hours!

Om du har crystalräkor skulle jag ha igång akvariet minst en månad innan med fisk. Du kan använda detta medel också men bara för att skynda på processen lite. I med medlet efter ett dygn i med nån fisk, ha tålamod, sen räkor. Så skulle jag göra i alla fall.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Sera Nitrivec säkert för CR?
    Av Charlie_73 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 17:12

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer