+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Räkbäbisar...

Räkbäbisar...

Är det svårt att få Crystal Red att föröka sig?

Jag köpte 4 st. "fulräkor" på Akvarielagret för att mina snäckor skulle få lite sällskap...
    Tyvärr så var det obalans i det lilla 16 L akvariet..
    Så en nitrit-topp tog livet av 2 st. Men jag hade ju blivit helt kär i de små liven!
    En massiv räddningsaktion med plundring av filtret i det stora 360L akvariet fick snabbt ordning på vatten värdena-

Jag behövde några fler räkor och hittade en kille på Blocket som sålde billiga Crystal Red, jag köpte 7st...

Nu ca. 6-7 veckor senare har den första kullen kläckts!
    3 till är "på smällen"!!
    Är detta normalt?? De är ju i samma klass som snäckorna när det gäller att yngla av sig!!

Måste jag göra nått speciellt med de små? Mat? utrymme? vattenvärden?

Detta är mitt första inlägg, så håll i er.. det kommer säkert mer dumma rookie frågor närsomhelst!!
    //Niklas

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Guldräka skreakalles avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlöss har jag haft en gång (Crabs) inte roligt..

Re: Räkbäbisar...

Grattis ! Och välkommen i räkträsket....Du kommer aldrig härifrån.....

Angående din "bekymmer" behöver du kanske lite yngelmat i form av "Aminovita" eller "Biozyme" som tillskott till dina yngel,men ett bra inkört kar innehåller för det mesta en del micro-organismer som ynglen knaprar i sig !

Ingen större fara på "taket" alltså ! Lycka till,frågar man inget får man inget veta !

Tackar!!

Kommer det att bli överbefolkat?? Jag räknar lätt upp till +25 st. nu å då är det 3 kullar till påväg i ett 16L... Hur snart kan/ska man flytta dom??

Gör de alltid såhär?? eller lungnar de ner sig??

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är bara att grattulera till tillökningen !!!
    Jag har ju själv ett 16 L kar till mina CR bla, dom är 14 -15 st + en massa snäcklingar,
    tänker flytta mina till ett 60 L kar bara jag blir färdig med det, det måste nämligen
    limmas om då det stått tomt i väldigt många år.
    Jag tror inte du ska börja flytta räkorna nu på en gång, men flytta gärna räklingarna
    när de växt till sej lite, tror det annars kan bli överbefolkat !!!

Föresten, välkommen till oss men du glömmde presentationstråden !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Tack!! Det kommer en presentation snart...

Nu kom jag på en fråga till....

Hur håller man nere temperaturen? Nu sitter det en "ugnslampa" som belysning, den blir ju varm. Kan man ha led-lampor? Eller behöver räkorna annat ljus?

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Bra fråga

Led är väldigt nytt, men det är helt klart framtiden för räkodlare som vill hålla nere tempen i sina kar.
    Jag vet både Arek och Johnny Wong håller på och trixar med Led just nu.

Ett sätt att hålla nere tempen är annars datafläktar som är riktade mot vattenytan.
    Normalt i Sverige är det kanske en månad under sommaren det är riktigt varmt och fläktarna behöver gå.

Nackdelen är att man måste köra utan täckglas på en del av akvariet och att det dunstar mycket vatten.

Välkommen hit förresten
    There be shrimp!

Nu när jag ser hur det sprutar fram King Kong å Snow White å allt vad de heter...
    Så blir jag lite nyfiken på hur ofta det blir någon mutation på räkbäbisarna?

Jag har ju ca 30 nykläckta å minst lika många påväg vilken dag somhelst... Alla kommer från lågadliga Crystal Red (minst två olika stammar)
    Alla ser rödvit randiga ut..

Hur gör man nu? Väntar till de växt lite, så man ser hur de ser ut och sparar de finaste, å matar Praktbotiorna med resten??

Vad gör man nu??

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Räkbäbisar?!
    Av jessicautanqz i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 18:13
  2. räkbäbisar???
    Av Tenkare i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 19:07

Taggar för det här ämnet