+ Svara på ämne
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Kamerastativ

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Kamerastativ

Tänkte köpa ett stativ till min kamera på Tradera och funderar på ett bordsstativ,
    då är frågan, är det något att ha? Kameran blir väldigt tung med objektiv och macroconverter på så jag behöver någon slags hjälp !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkyngel Muckass avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Red Cherry, Amano

Mina snäckor

Sandsnäckor, lila äpplen

Vad är det du tänker på?
    Om bordsstativet klarar tyngden?

De allra flesta stativ är ju byggda för att klara kamerornas tyngd. Vissa objektiv, som stora dyra teleobjektiv till exempel är så stora och tunga att dom ändrar tyngdpunkten för kameran så mycket att man valt att sätta en lite arm på dem så att man kan fästa objektivet istället för kamerahuset på stativet, då blir det stadigt och bra. Men "vanliga" objektiv behöver man inte göra så med.

De bordsstativ som jag har har tre ben som är olika långa, det gör att jag kan se till att det längsta benet är under objektivet när jag fotar och då står det mycket stabilt. Däremot om jag gör tvärt om så ramlar den.

Manfrotto tycker jag är ett utmärkt märke för stativ och de ska ha de flesta olika storlekarna.
    Om du vill ha någonting riktigt snyggt, bra och exklusivt så kan du leta efter ett stativ i trä. Trä är kanske det bästa materialet vad gäller att få maximal absorbtion av de små rörelser som kameran själv åstadkommer när slutaren öppnar och stänger. Men jag har ingen aning om ifall det finns små bordsstativ i trä, om de i så fall finns på tradera eller vad det skulle kosta.

Å andra sidan så kommer du troligen inte utsätta ditt bordsstativ för så mycket strapatser så vilket som helst som är helt och fungerande borde fylla alla tänkbara önskningar.

Jag har själv ett bordsstativ som sagt och använder det flitigt när jag just macrofotar, oftast på blommor och svampar ute i skogen, men även produktfoto hemma. Det är väldigt smidigt, man sätter på kameran och sen kan man flytta runt den, men ändå alltid ha kameran i den vinkel man valt så snart man ställt ner den, och man behöver inte böja, och anstränga ryggen lika mycket som om man själv skulle hålla i kameran.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg