+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bark i akvariet

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Bark i akvariet

Funderar lite på om man kan testa bark i akvariet ,har en del gamla döda/fällda grenar från plommon och körsbärsträd som nu efter x antal år ruttnat ner dvs veden är halrutten men den tjocka barken är intakt men tung och formar ju ett fint halvrör/grotta och som skulle se intressant ut i akvariet å säkert bli ett omtyckt tillhåll för räkorna men frågan är ju hur mkt av olika ämnen kan den nu läcka ut efter säkert 8 år ute i regn å rusk ?

Vet att vanlig täckbark läcker en del bor men den är väl från barrträd men kanske även körsbär och plommonbark läcker bor nån som har testat lövträdsbark i vattnet ?

Såg att man säljer ekbarkextrakt för att sänka ph värdet och ek inehåller ju mkt garvämnen http://www.dogman.se/akvaristik/vattenp ... 000ml.html

mvh/bjorsa

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Bark i akvariet

Du får testa så vi får veta om det fungerar på Körsbärsräkor eller annan billigare variant av räka !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Jo kommer nog att göra sånt expriment och då ha i ordentligt mkt av barkbitar så att man provocerar fram eventuell "biverkningar" å då skulle dom gå där från nykläckta tills dom dör men tar ju tid ifall dom nu lever ett helt liv de var därför jag tänkte att kanske någon redan testa detta .

Har fått för mig att dom lever i mindre vattendrag/floder/bäckar dvs crystal och på dom bilder jag sett så ser det ut att finnas stockar odyl i vattnet fast då får man ju ha i åtanke att vattnet hela tiden rinner ut mot havet så ständigt nytt regn/smält vatten kommer ju så eventuell urlakningar färdas ju vidare .

Finns det någon bra länk till vart tex körsbär och crystal kommer ifrån för vatten
    tex sjö,damm,flod,bäck ?
    mvh/bjorsa

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Vet ej, bara att dom kommer från Japan och det står ju på dem i artbeskrivningen, borde fråga Johnny om han vet mer precis var dom finns och skriva in det på dem.
    Skulle tro att det bara finns röda med lite vitt på i naturen och kanske helröda för de höggraderade är ju framavlat. Möjligt att dom till och med är helt framkorsade med olika räkor i samma familj, men jag vet inget säkert !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Just stenfrukter (plommon, körsbär, bl.a.) kanske inte är de bästa träslagen att välja då de är mer eller mindre giftiga (mer eller mindre alla delar förutom just fruktköttet). Till diverse gnagare/fåglar rekommenderas att man undviker just barrträd och stenfruksgrenar. Säkrast vore väl att välja något säkrare träslag.
    54 l - pansarmalar, Black Crystal, äppelsnäckor
    260 l - Trachemys Scripta

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Citat Ursprungligen postat av Saga
    Just stenfrukter (plommon, körsbär, bl.a.) kanske inte är de bästa träslagen att välja då de är mer eller mindre giftiga (mer eller mindre alla delar förutom just fruktköttet). Till diverse gnagare/fåglar rekommenderas att man undviker just barrträd och stenfruksgrenar. Säkrast vore väl att välja något säkrare träslag.
    Ok då får det bli andra trädslag eller så får jag behandla barken får fundera lite
    mvh/bjorsa

Hur har du gjort? Har du hunnit prova?
    Annars kanske korkbarksrör kan passa - har det i mitt räkakvarium.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Hur får du korkbark att stanna kvar på botten ??? Korkbark flyter ju otroligt bra
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Jo, korkbark flyter ju hur mycket som helst. Jag har satt sugkoppar på bitarna. Kolla bilden (ursäkta oskärpan) - det är en fästplatta för något innerfilter. Jag har kokat korkbarken innan jag bundit fast plattan med fiskelina kors och tvärs. Detta för att korken skulle mjukna. Om man inte gör det utan arbetar med torr kork så är jag rätt säker på att den lossnar efter en tid när korken mjuknat av akvarievistelsen och kanske också ändrat form. Det går inte heller att fästa plattan med lina lite fint i kanten på korkbarken. Flytkraften är för stor och linorna skär in och barken rivs sönder. Man måste dra linorna runt hela biten. Räkorna gillar krypinet och går och plockar lite på barken. ...men mangrove verkar roligare att plocka på; kanske det inte bor lika mycket alger och småkryp på korkbark... tror inte det.
    [attachment=0:1jupdz7k]fastakorkbark.jpg[/attachment:1jupdz7k]
    Bifogade bilder

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det var ju ett smart sätt att lösa problemet med att få korkbark att stanna på botten, men hur sätter du den på rutan så att sugpropparna inte syns då ?
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Citat Ursprungligen postat av Nooon
    Hur har du gjort? Har du hunnit prova?
    Annars kanske korkbarksrör kan passa - har det i mitt räkakvarium.
    Nä jag skippade barktestet
    mvh/bjorsa

Pecoltia: Njaa.nä.. de där har jag smäckat fast på bottenglaset under sanden... sen är det så att malajerna envisas med att jämna till sanden så att den ligger slätt som ett salsgolv så att plastplattan kryper fram... men det går ju att dölja med antingen med mer sand eller lite mossa. Andra sugkoppar har varit lätta att dölja bakom saker.

bjorsa: aha, ok... hade vart intressant att höra om men kanske för vågat att experimentera med.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Malajer vad är det för räkor - fiskar ??? Fyll på mera sand då vet ja, eller flytta på de där Malajerna vad det nu är !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Malajer= malaysisk sandsnäcka Nja, jag vill inte riktigt fylla på mer sand. Det är rätt fin sand och jag vill inte riskera att det blir syrelöst i botten. Det är också därför jag har satt malajerna att röra om i sanden. Malajerna ska vara där. Jag har lite mossa som ska bindas fast på stenar och ska dölja den där plattan.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har också sandsnäckor, men dom är lite över allt, mina är Indiska sandsnäckor, jag hadde bruna förut men dessa är gråblåliknande i färgen. Jag har massor av sand och har aldig haft något problem med att det skulle bli syrefattigt, har haft akvarium sedan jag fylde 7 år och nu är jag 53 !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Filmar i akvariet.
    Av wotan i forum Bild & Film
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 15:32
  2. en gäst i akvariet
    Av Carina_ i forum Snäckor
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 14:15
  3. Placering av akvariet
    Av mollsan i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 20:35
  4. Pelare utav något material i akvariet?
    Av Boki i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-07, 21:15

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg