+ Svara p mne
Resultat 1 till 13 av 13

mne: Rkvnlig vxtnring?

Rkvnlig vxtnring?

Vad finns det fr vxtnring som inte r skadligt fr smrkor eller stora rkors amorsa liv? Har hrt att pmdd ska skada rkorna s att dom inte kan frka sig

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Inlgg
    Mnga

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Re: Rkvnlig vxtnring?

Man br inte anvnda ngon vxtgdning d de inehller jrn som rkor inte tl.
    Man kan anvnda sej av annan bottensubstrat i stllet tex kattsand, rksoil eller dyligt. Kattsanden innehler mycket nring till vxterna och r ocks oskadligt fr rkorna, kolla trden om kattsand !!!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Guldrka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ln
    Skne
    Inlgg
    778

Mina rkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Vxtnring innehller samma mnen men i olika relationer beroende p produkt. Vilken man anvnder spelar allts ingen strre roll fr rkornas del, finns ingen "extra rkvnlig gdning" i flytande form.

Enligt mig r PMDD inte skadligt fr rkorna om man anvnder lgre dos. Rkor kombineras ofta med mossa och ormbunkar. Dessa r lngsamt vxande plantor, och krver rtt lite gdning fr att bli fina. Bra kombo.

Det rkor inte trivs med r snabba frndringar. r du osker men nd vill testa gdning i kar med rkor, s brja med att rkna ut vad ca en fjrdedels normaldos r. Dela upp den i sju och tillstt lite varje dag i veckan. Minskar svngningarna i olika vrden.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Excellent thread. The last days I have been reading a lot about rkor and gdning, especially in german forums since the ormbunkar in one of my tanks are starting to turn yellow and I also have an algae invasion in that tank.

First of all, I think Patrik is right, if you try gdning then do your gdning-tests the way he described.

I also have noticed that a lot of people actually do use gdning in their rk tanks even if they have high grade bees. I give no guarantees, but here is what I found out the last few days:

The Easy-life products (Pro-fito/ Easycarbo) seem to be relatively "rk-friendly". Several users have contacted the company directly and it recommends that for rk tanks you use their gdning at half the dosage that stands on the bottles.

Then there is the FERKA gdning line (Aquamoos sells them). The company also states quite clearly that FERKA gdning is safe for rkor and I have found a lot of users who use it in rk tanks without any problems.

And then there are the DRAKON gdning products (Ferrdrakon) that also seem to be very popular with rk breeders in Germany.

Superrka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    uppsala
    Inlgg
    283

Mina rkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    krsbr gula rda
    rainbow

Mina snckor

posthorn

Hej !
    Peckoltia vart kan man hitta din info att rkor inte tl jrn i vattnet och vilka niver r det som gller ?

Lellel2 funder ox i dom banorna att gdsla lite med PMDD och hitta denna sidan p Peter haacks sidan http://www.haack.se/pmdd/index.php?opti ... &Itemid=81 och dr str det
    "r PMDD farligt fr mina rkor!?
    Med standard dosering s r PMDD inte farligt fr rkorna OBS iaf inte fr cherrys som verkar tla rtt mycket PMDD.
    EN stor varning dock fr Crystal Red rkor dessa r riktigt knsliga fr Nitrater och drfr rekommenderar jag inte att dessa fr PMDD
    ."

Sen hittade jag denna av Takashi Amano http://www.zpet.se/index.php?option=com ... rticle=287

Och han har ju Amanorkor i karet och anvnder Brighty K "En konstant tillfrsel av kalium, vilket ofta visat sig vara otillrckliga vatten, r det viktigt att uppn en balans i nring av vattenvxter.
    De andra tv, inklusive de tre vsentliga delarna r kvve och fosfor, ofta i verfld i ett akvarium anlggning. Regelbunden dosering av Brighty K vid vattenbyte r mycket effektiv fr neutralisering av
    klor i kranvatten som kan frgifta fisken."

Och Green Brighty STEG 2
    "Efter ungefr 3 mnader av frberedelser och rtter plantering och blad av vattenvxter r mogna och har brjat deras normala utveckling.
    Utver sprmnen under denna fas, vxter behver ocks jrn.
    Brist p den kan orsaka gulfrgning av blad och skott.
    Green Brighty STEG 2 r rik p jrn.
    Formel av sprmnen och jrn. Frnvarande kvve, fosfor och kalium
    "

Sen har han ECA
    "ECA 50ml Beskrivning: Frlusten av frgen i vxter r en gemensam faktor i akvariet. I de flesta fall beror p en brist p jrn i vatten. Revisionsrtten, rik p jrn i form inte ltt att kombinera med andra joner, frhindrar frlust av frg och frbttrar villkoren fr vxter.Den innehller ocks andra naturliga organiska syror. Ls instruktionerna. Frvaras otkomligt fr barn. "

info om dessa finns hr versatt av google http://translate.google.se/translate?hl ... am%3DLIFER

Mvh/bjorsa

Guldrka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ln
    Skne
    Inlgg
    778

Mina rkor

Tja, jag upprepar vad jag sagt ovan. Teorin r klar som korvspad, vxter behver 17-18 mnen i rtt proportioner fr att vxa. Det r grunden. Slutsatsen drifrn blir att en vxtnring fr akvariebruk inte KAN skilja sig srdeles mycket i rkfarlighet, som jag ser det. Det som kan skilja olika gdningar t r proportionerna mellan olika mnen samt chelateringen av somliga mnen. Enligt mig br det inte gra ngon strre skillnad fr rkorna. En bra chelaterad gdning r kanske snppet bttre fr rkor (definitivt bttre fr vxterna), men dr gissar jag.

Vad som terstr att variera r _mngden_ gdning man tillstter, vilket troligen spelar betydligt strre roll n mrket p gdningen (eftersom rkor verkar vara betydligt knsligare n fisk fr snabba frndringar i vattenvrdena). En fulldospuls som r tnkt att rcka en mnad r smre n om man delar upp gdningen per dag. Variationerna i vattenvrdena minskar. Det r jag vertygad om spelar stor roll.

Det man fr vara frsiktig med i PMDD och en del kommersiella gdningar r halterna av kvve. Fosfor och kalium r jag vertygad om r skitsamma fr rkor (dremot inte fr algtillvxt, s det kan finnas anledning att vara lite sparsam med dem nd, ffa fosfor om man har fr lite CO2). Rkor verkar vara knsligare n fisk fr frndringar i kvvehalterna, likas i vilken form kvvet frekommer. Nitrathalterna som rekommenderas (typ noll) r jag rtt skeptisk mot, mina rkor funkar bra med nitrathalter mellan 5-10 mg. Fr tillgga att jag inte har ngra hgre grades, men jag tror faktiskt inte det spelar ngon roll angende grades. En art r en art. Det r snabba frndringar de r knsliga mot, inte nitrathalten i sig. Bra filtrering verkar de dremot trivas med, kan vara att de r knsligare n fisk fr ammonium/ammoniak och nitrit. Det tror jag p, men vet inte.

Angende Amanorkan s r den enten ett lysande undantag eller en verklig bekrftelse p att gdningen faktiskt inte spelar ngon strre roll. De har hllits i vxtburkar sedan brjan av 90-talet. I dessa burkar har gdningen varierat kraftigt och det finns inga mngder med rapporter om massdd av dem. De fixar det bra, helt enkelt. Nu KAN just Amanon vara ett undantag, de verkar tla hgre salthalt rtt bra (gdning r som bekant mestadels salter). Andra arter rkor verkar funka lite annorlunda, iom att de trivs i lgre pH (ungefr lika med lgre salthalt). Jag tror dock fortfarande att det inte har srdeles stor betydelse med halterna i sig.

Jag tror (men pongterar tror, har inte testat), att de flesta rkor, om inte alla, r betydligt tligare n vad som psts fr nrvarande. Tar vi och kollar hur mnga rksorter lever i naturen, s borde de vara utsatta fr hyfsade halter av olika mnen. Det kan vara s att olika organiska freningar skyddar dem i naturen, men inte i akvarium (beroende p sktsel av akvariet). Jag r nd vertygad om att det r de snabba frndringarna av vattenvrdena som oftast tar kl p dem, inte halterna av olika mnen i sig.

N. Jag har nog sagt mitt i denna frga... *s*

Hilsen,

/P

Guldrka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ln
    Skne
    Inlgg
    778

Mina rkor

Tillgg: har ni uppgifter p viktprocenten av olika mnen fr olika gdningar s kan vi jmfra vad det handlar om. Bara att skriva ned, s kollar vi. Tror inte det skiljer srdeles mellan olika vxtgdningar, ffa inte om vi kollar ledningsfrmgan p olika produkter. Kaliumhalterna kan kanske variera ngot, Tropicas Plant Nutrition ligger hgt p kalium - men jag har aldrig sett ngot farligt med det mnet, verkar svrt att verdosera.

Jag hade tydligen lite mer att tillgga... *s*

Hilsen,

/P

Jag tror p en viss invnjning med och sunt frnuft.
    Kr PMDD med alla mina rkor. Mina Amanos gr med mina BP som fr bde EC och dubbeldos PMDD.
    S enklare rkor kan med invnjning tla hga doser av bde koppar och Nitrat.
    (enklare sorter som jag har: Dvrg, BP, WP, och vanlig Tiger)

CR har jag testat PMDD med, det fungerade inte, trots halvdos. Kan ha varit ren otur eller slump, men jag brukar avrda frn att anvnda PMDD till dyrare rksorter samt till CR/CB. ven om jag tror att det kan fungera med viss invnjning, s r det dumt att chansa.

Sen som Patrik skriver, doserar man typ varje dag (strax innan ljuset tnds) s vxterna hinner ta upp nringen direkt s r det mycket mindre risk n att om man buffrar fr hela veckan.

K anser jag med helt ofarligt. Jrn har jag heller inga dliga erfarenheter av.

PatrikMalmo
    Anledningen till att Bee rkorna anses vara knsligare r antagligen den hrda aveln som frs p dem.. (Men detta r ju en annan forumtrd (: )

Riktigt roligt att f hra det som man vill hra fr en gngs skull utav en person som har lite ktt p benen! Har lst spaltmeter ifrn dig p de olika svenska akvaristiska forumen och instmmer oftast med vad du sger.

Jag r ju ingen kemist eller liknade, har inte krt s hrt med rkorna innan som jag gr nu och har aldrig vgat testa med pmdd eller liknande, trots att vxterna r det som jag egentligen brinner fr, det r ju dom som till stor del gr att det r vackert att titta in i akvariumet, det r ett helhets intryck jag efterstrvar och s som det r nu s blir man ju frst och frmst helt avrdd allt annat frutom co2 i rkkaren..
    ---
    Men "problemet" som jag tror r att folk helt enkelt r fr fega, allt som har en mjlighet att stlla till problem i karen vill man ha bort, trots att det inte finns ngra bevis eller direkta anledningar till att vlja bort ngot s gr man det nd fr djurens bsta.
    Lmnar mycket vrigt att nska
    Mvh Fredrik

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Jag lste om vxtnring och rkor hr i forumet ngon stans och jag blev avrdd att anvnda PMDD, jag har det hr hemma men har drfr inte anvnt det, ej heller vanlig vxtnring. Amano r tliga det vet jag, men jag behver knappast vxtgdning i det karet fr det vxer s det knakar nd. Jag lrde mej att man kunde anvnda vanligt flingfoder fr fiskar och det blir ju alltid sm partiklar kvar p botten, det verkar rcka. ska ta en bild p karet, det behver gallras nu s det ser nog kanske lite igenvuxet ut !!!!
    Petar in bilden hr, min Valisineria "Tiger" vxer s det knakar utan ngon tillsats av vxtnring, men det gr mnga andra ocks. Ska binda fast Stvattenstng p vulkanstenen men har inte hunnit med det n !!! Hr bor ocks mina 30 Amanorkor, karet r p 250L !!!

[attachment=0:241lmzov]IMGP0832.JPG[/attachment:241lmzov]
    Bifogade bilder
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Allright, d har jag ftt hra en hel del. Jag kommer nog gra s att jag lgger ett lager av kattsand p botten, den obrnda som blir till lera. Sen kommer jag nog kra med vanligt vatten dr i, frska att inte ha ngra jttesnabbvxande vxter ven om det r dr man hittar alla dom bsta, min anubis har blivit 4 gnger s stor p runt 2 mnader, helt galet och d r den nd ganska vltuggad av cikliderna. Sen fr vi se hur lnge det hller utan nringstillskott, eventuellt att jag kr i en kraftigt reducerad dos av pmdd. Jag hoppas ven att mina sandsnckor ska hjlpa dr att vnda runt p botten s man fr gott om bakterier i min grova sand.

S kommer jag nog gra

A short update:

Since 12 days I use Easy-lifes "Easycarbo" and a jrntillskott (without copper).

Dosage: I took the weekly dosage recommended for different sized tanks on the bottles. Divided it by 7 to get the daily dosage. Divided it by 4.

I use them in all my tanks (200l till 20l). Plants are doing really well now and have started perling with oxygen again. None of the rkor has so far problems with it. I have low and high-grade CR, Filterrkor, Krsbrsrkor and caridina cf babaulti.

I have ordered some Ferka products from Aquamoos as well and will try them too.

Guldrka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ln
    Skne
    Inlgg
    778

Mina rkor

Easycarbo r dremot ngot jag r verkligt frsiktig med. Rena giftet i hgre koncentrationer. Har helt slutat anvnda den produkten. Annars verensstmmer dina erfarenheter med mina. Bra att testa!!

Hilsen,

/P

+ Svara p mne

Liknande mnen

1. New aquarium - Vxtnring ?
    Av JenL i forum Akvarium, teknik och tillbehr
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2010-02-13, 21:48
  2. CR och vxtnring
    Av GG i forum Allmnt
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2009-04-03, 18:20

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken