+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 40

Ämne: Sulawesiprojekt, 17liter

Sulawesiprojekt, 17liter

Igår tog jag tjuren vid hornen och investerade i ytterligare ett AquaBox-akvarium, men denna gång på 17 liter. I samma sväng inhandlades blästersand, och minilandskap + doppvärmare beställdes. Även en beställning på fem stycken Sulawesiräkor gjordes från en akvariehandlare i närheten, men dessa kommer först om några veckor så jag hinner få igång allt.

Tanken är att försöka hålla Javamossa i karet, dels för att få lite liv och dels för att räkorna ska ha något att gå och plocka på. Tanken är att temperaturen ska ligga på 28-29C, och de ska förhoppningsvis få gå samman med sulawesisnäckor, om jag kommer över dem. Annars blir det någon vanlig sorts snäckor som får förbereda akvariet.

Bilder kommer när alla varor anländer, och flickvännen är här med kameran!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Räkrom PontusOsds avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Jämtland

Mina räkor

Amona

Re: Sulawesiprojekt, 17liter

Lycka till! bilder kommer jag förvänta mig

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

oj oj spännande med nya projekt, posta bilder och håll oss uppdaterade =)
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Kardinalerna ska ha 30 grader inte 28 - 29 grader i alla fall inte om du vill ha tillökning på dem !!! Jag ska ha ett gäng Kardinaler i mitt 250L kar, där går 4 gula Sulawesisnäckor nu och mina scalarer som fortfarande är kvar men de ska bort !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Kardinalerna ska ha 30 grader inte 28 - 29 grader i alla fall inte om du vill ha tillökning på dem !!! Jag ska ha ett gäng Kardinaler i mitt 250L kar, där går 4 gula Sulawesisnäckor nu och mina scalarer som fortfarande är kvar men de ska bort !!!
    Då ger jag mig in på det direkt istället. Skit i de "vanliga" sniglarna, de är inte lika viktiga

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Har sett det på några ställen här i forumet, och förstår inte riktigt varför man ska ha >30grader för kardinaler.

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men som jag förstår kommer Kardinalerna från (bl.a.?) lake Matano. Och där är det som jag förstår 27-29 grader varmt. (Haffner et al. 2001)
    http://katalog.pdii.lipi.go.id/index.../6025/6026.pdf

Får ni bättre tillökning när ni kör varmare än vad de har i naturen? Eller varför säger så många att man ska ha 30 eller mer?

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag går efter vad som säjs här, men dessa temperaturer du skriver kan ju var tagna längre ut än var Karinalerna lever, jag vet inte men jag skulle tro att dessa räkor finns i ganska grunda vatten. Temperaturer kan ju skilja sej på olika håll i en sjö, det brukar inte vara exakt samma över allt, inte ens här hos oss och som bekant är så är vattnet varmare på grunt vatten !!
    Den här sjön på Sulawei som länken visar är ju på det djupaste stället ca 500 m och den uppmätta temperaturen är på ca 40 m djup om jag läst rätt !!!
    Jag tror inte dessa räkor lever på så djupt vatten faktiskt, så där de lever bör det vara varmare i vattnet !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Sant att det nog skiljer sig i grunda vikar jämfört med ytvatten vid djupare vatten, men temperaturerna enligt deras mätningar visar att det pendlar mellan 27,X - 29 under dygnet på deras mätpunkter (vilka är lite svåra att utläsa) Förmodligen har de använt ett djupt ställe att mäta på, lite osäker vad de menar med sina waypoints.

Kolla gärna in rapporten. Verkar vara intressant läsning (har dock bara skummat själv)
    [attachment=1:3n8nenho]grunt.png[/attachment:3n8nenho]
    [attachment=0:3n8nenho]djupt.png[/attachment:3n8nenho]
    Bifogade bilder

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Om du läser texten så hittar du var det är skrivet att temperaturen är mätt på 40 m djup, jag vet inte hur man klipper och klistera in, men det står under fig. 3, där står det 27.53, 27.56 och även 26.61 grader på 40 m. De talar om djupa vatten det grundaste jag hittat var 10 m, så logiskt set så bör det vara mycket varmare på grunt vatten.
    Lake Matano är den 7: e av värdens djupaste sjöar, visste du det !!!!

Badtemperaturen i Karibiska havet ligger på 27 - 28 grader som ett exempel.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Nja, egentligen säger de inte ens det. (26.61 är från 560m djup). Det är fullt möjligt att de mätt alla värden vid det djupaste stället - de är alldeles för otydliga på den punkten.

När jag har kikat runt lite så har jag inte själv sett mätvärden från Matano på 30grader, så det var därför jag undrade vad "ska" kom ifrån:

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Kardinalerna ska ha 30 grader inte 28 - 29 grader i alla fall inte om du vill ha tillökning på dem !!!
    Så det är mer av nyfikenhet om 30grader ger bättre tillökning än 28-29 och vad det baseras på. Har sett att andra fått tillökningar med 27-28 grader nämligen

Har fyra stycken Sulawesisnäckor yngel i 500 liters sälskapskar
    Tempen pendlar lite mellan 26-28 grader. (ingen doppvärmare utan 250W belysning så det är lite varmare på eftermiddagen). Så tempen får man nog labba med själv men jag hört uppåt 32 grader för Sulawesiräkor.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Dessa räkor ska ha varmt vatten och inte mindre än 30 grader, snäckorna är lite mer tåliga och klarar lägre temperaturer. Jag kan inte hitta något annat än att de mätt temperaturen på 40 m djup det står sådär jag sa att det står !
    Jag har svårt att tro att det är just denna sjö som dessa räkor kommer ifrån för den är ju både djup och sluttar brant nedåt, det finns ju flera sjöar, är det inte 8 -10 sjöar + ett antal älvar !
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Tyvärr finns det olika rekommendationer både online och från folk. Jag kör just nu mellan 25-26C.

Här rekommenderar de max 28C.
    http://www.crustaforum.com/board/showthread.php?t=260

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Varför finns det så olika uppfatningar om temperaturen på ett Sulawesiskar, det blir ju bara krångligt då. Jag har 30 grader och har haft det sen jag bytte till kattsanden och både växterna, mina gula Sulawensisnäckor och Scalarerna mår utomordentligt.
    Växterna har börjat att växa nu och de flästa av de jag har tycks trivas i det varma vattnet !!!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Djäklar, det här blev inte lätt med vattentemperaturen! Den ligger på 29C just nu, i väntan på att jag ska till Luleå imorgon för att inhandla mossa, sten och några tråksniglar.

Bilder kommer, har påpekat för Härskarinnan att hon måste minsann fota så snart hon är här.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg