+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Semester - Räksitter ?

Semester - Räksitter ?

What do you do when you want to go on vacation ? Who is looking after your räkor for you ?

I am planning to go to Germany end of may for 3 weeks. Normally my stepson (18) takes care of the house and cats. But I wonder if he can take care of my räkor too. Mostly the regular water changes with the osmosvatten I am a bit worried about. And the fertilizer. And feeding the filterräkor. And and and........

So how do you organize your vacations ?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Re: Semester - Räksitter ?

Största faran är nog att din "räkvakt" matar för mycket.....

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Nu har jag inte varit borta några längre perioder sen räkorna hamnade i fokus här hemma.

Tidigare då jag varit borta 2 veckor (fiskakvarium) har jag skippat mat och vattenbyten utan problem. Vid längre perioder (4V+) har jag haft nån över en gång i veckan och släppt i lite mat (förpackat av mig med märkning vad som skall vart)

Om jag haft yngel har jag kört matautomat.

Övermatning är väl den stora faran. Tror det är svårt att svälta ihjäl dem på 3 veckor och matas det inget så borde vattnet klara sig bättre också.

Men är osäker när det gäller räkor så nån med erfarenhet får gärna svara hur de gör, är också nyfiken.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har ju använt foderautomater till mina fiskar när jag varit bortrest i 8 - 9 veckor och det har fungerat bra, men hur fungerar det med räkorna ???
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Vad det gäller räkorna så övertalar man en god kamrat att köpa ett litet snyggt kar att ha på ett trevligt ställe. Att ha någonting att titta på, ungefär som en öppen sipis.
    Sedan hjälper man honom/henne att inreda karet, sedan kan man bjussa på ett par räkor.
    Då har den personen chans att plugga på, se denna sida, lära sig ett och annat praktiskt om räkor.
    Sedan då du far på semester så är din vän förbi och matar och byter vatten och alla är nöjda och glada.

Det är så jag har det iaf.

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Citat Ursprungligen postat av Ulumari
    Vad det gäller räkorna så övertalar man en god kamrat att köpa ett litet snyggt kar att ha på ett trevligt ställe. Att ha någonting att titta på, ungefär som en öppen sipis.
    Sedan hjälper man honom/henne att inreda karet, sedan kan man bjussa på ett par räkor.
    Då har den personen chans att plugga på, se denna sida, lära sig ett och annat praktiskt om räkor.
    Sedan då du far på semester så är din vän förbi och matar och byter vatten och alla är nöjda och glada.

Sneaky

Nån som känner till några bra foderautomater som funkar med pellets eller pulver?

Citat Ursprungligen postat av Ulumari

Hoppas att ingen av dina vänner läser detta :wink:

För mig är det enkelt, jag har 2katter också så att jag har en som matar mina räkor också, det är bara var 3-dag under semester tider, det är bara bra för deras magar att villa lite.
    Jag gör också väldig noggrann beskrivning, jag klistrar fast mat dos på luckorna ovanför akvarium så att den som matar vet hur mycket han ska mata med.

Här hittade jag foderautomat till pellets
    http://www.tradera.com/Fisk-Foderautoma ... _110919911

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Den sorten är ju bättre än de jag har, men mina kan man justera öppningen på för den mängd man vill mata med, dom fungerar för flingfoder men jag tror det ska kunna gå att stoppa räkmat i också. Nackdelen med dessa är att det minsta man kan mata är 1 ggr per dyggn, funkar bra på fiskar men räkor ?????
    Jag har blomvakt men då jag har ca 250 blommor så har jag inte bett om fiskmatning också och katten bor alltid på kattpensionat !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg