+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 24

Ämne: Vattenbytet;vara eller inte vara..........

Guldräka skreakalles avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlöss har jag haft en gång (Crabs) inte roligt..

Vattenbytet;vara eller inte vara..........

Ja ? Vad är det som säger att man ska byta vatten stup i kvarten,så fort man har räkor ?

Mitt upplägg är (som vanligt !) 2st 54 liters kar med blandat både Cb & Cr ,high grades) + ett 54 liters med "Deep Blue" tigers,med posthornsnäckor....blå.

Vill ha ett kar CB +Cr med lågt ph och ett med 7 i ph;Tigers...

Frågan e alltså ;Varför byta en massa vatten när man har ett stabilt vatten i sina kar ?

Kan förstå om man har ett litet kar,föroreningar med ett litet kar=avfall,avföring.

Borde ha ett hyffsat stabilt värde i mina kar på 54 pannor...

En myt att man "måste" byta vatten ofta på sina räk-kar....Eller ?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Re: Vattenbytet;vara eller inte vara..........

Jag tänkte nog byta vatten i mina 24-litare typ var 3e-4e vecka eller liknande. Har iofs inte stoppat i några räkor än, så jag kan inte säga hur det kommer gå med dem, men mina cyklings-fiskar sprutar ur sig yngel iaf

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Byt vatten, säger jag. Punkt. ;-) Det är rätt många faktorer som påverkas positivt av vb, så det tänker jag inte rucka på. Men gör som du vill. Gnäll bara inte när pH-kraschen kommer...

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

I did an experiment once. Had a guppy tank, 54l, that was running very smoothly. Perfect water parameters all the time. I changed the water weekly, 20%. Then I wanted to see what happens if I stop with the water changes. Within 3 weeks the ph started to go down. First it was 7,5. After 4 weeks it was down to 6,5. After 5 weeks down at PH 6. When it reached PH 5,8 I stopped the experiment.

So Patrik is right, beware of the PH crashing...

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

hmm, har ju iofs shrimpsoil som sänker pht. Får nog mäta noga tills jag får koll på hur pht påverkas i mina kar under tid. Blir nog mer byten än jag hoppats då. Tack för heads-up:en!

Räkrom
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Fanø

Mina räkor

Red cherry
    Blue tiger
    Crystal Red PRL
    Kardinaler
    Topaz blue (neocaridina)
    Blue Jelly
    Blue leg poso
    Black Tiger
    Yellow fire
    Yellow fire neonstripe
    Blue Jelly
    White pearl

Mina snäckor

Sulawesi: Orange Poso, Yellow rabbit, Patriarchalis, Yellow spot, Gorontalo, Yellow Poso, Towutensis
    Blå og rosa posthorn
    malay
    Brotia Pagodula

Det afhænger nok også lidt af belastningen - hvor mange fisk/rejer der går i vandet. JenL skriver ikke noget om hvor mange guppyer der var i akvariet.

Jeg skifter ikke selv vand særligt ofte - en gang om måneden eller måske kun hver anden måned. Det gælder både mit 54 L med blå tigerrejer og mit 325 L med tetra og red cherry rejer.

Jeg har ikke observeret, at vandværdierne ændrer sig drastisk. 325 L. ligger dog lidt lavere i PH end 54 L. Jeg vil også tro, at det er det hårdest belastede, selvom, jeg ikke har så mange fisk i det.

mvh
    Henrik
    mvh
    Henrik

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano, CR, CB

Om man tittar på Diana Walstad, så verkar det som hon byter runt 10% varje, eller varannan månad i sina kar. Hon kör dock inte med ph-sänkande shrimp-soil vad jag sett, så kan ju vara värt att iaf ha extra koll på sina värden kontinuerligt när man kör det.

Räka J.miltons avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Östergötland
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

CR , Cherry

Mina snäckor

Äpplen, gula,blå
    Zebrasnäckor

Har ett 43L kar med körsbärsräkor, byter 30-40% varannan helg.
    Värden bra och räckorna sprutar ur sig räklingar.
    Har iof inte soil i karet utan fin sand.
    400L fisk
    200L fisk
    43L räk , microrasbora ,Clown killi, Äppelsnäckor , Zebrasnäckor
    164L Fisk
    Blogg+ Galleri
    http://fammilton.vadstenajakt.se/#home

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag gör vattenbyte 1 ggr i månaden i alla kar med ca 20%, funkar bra Ph ligger stadigt på 7,5 även i det med kattsanden. Min lilla damm på balkongen byter jag aldrig vatten i, fyller bara på vartefter jag ser att vattennivån gått ner ca 1 dm, det har stått så sen 2005 med 8 guldfiskar i och det är bara på 90L max 100L. Som vattenrenare fungerar min stora Spatiphyllum kanonbra men den växer med bladen ovan vattenytan.
    Jag tror att om man har en bra ekologisk balans i karen så behöver man inte byta vatten så ofta, men för att få det så krävs det också växter, mossorna behöver väldigt lite näring i förhållande mot växter så har man bara en massa mossa i karen så krävs nog tätare vattenbyten !!!

Små kar kan nog behöva vattenbyten oftare då det är svårt att få en bra ekologisk balans i dessa !!!
    Snäckor är bra att ha för de äter upp foderrester och räkornas bajs !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Amano..

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Byt vatten, säger jag. Punkt. ;-) Det är rätt många faktorer som påverkas positivt av vb, så det tänker jag inte rucka på. Men gör som du vill. Gnäll bara inte när pH-kraschen kommer...

Hilsen,

/P
    Hoppla ! Här klampade jag på en öm tå ! Varför jag undrar ? Jo,jag kör ju med soil;för att få ner ph,sen om jag sen gör vb med vatten på 8 i ph får jag en svängning i värdet ?! Men kanske inte så farligt ? Har ju lite pengar i det karet...

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

hmm förstår din tanke min är lite lika.
    att om man nu har soil för att sänka ph och sedan häller på med nytt vatten med högt ph bör det ju bli en ökning som kanske inte är så bra.

Men samtidigt så byter man ju inte allt vatten på en gång så ökningen kommer ju inte bli så hög som vatten mängden du lägger i utan har du i säg.
    4 liter i ett 20 liters kar. dvs du byter 20% av vattnet emot 8 ph och har haft 6,5 i ph i karet, bör det väl max höjas upp till 6,8 om man nu räknar det som en linjärt samband emellan Ph-förändringar. Dock så är ju Ph-skalan logaritmisk och därför bör du inte kunna uppnå en så pass stor förändring ens.

Om jag nu inte fått allt om bakfoten och det är precis tvärt om hur skalan går. Att det är lättare att få vatten att bli basiskt än surt men det har jag inte för mig.

Hoppas det stämmer någorlunda men har inte hållit på med fysik sedan 1an på gymnasiet och det är ju ett tag sedan, så någon får gärna rätta mig om jag har fel! =)

Kör utan soil och med alkottar just nu så oroar mig med när man ska hälla i nytt vatten ur kranen som har högre ph än karet. så om någon kan säga säkert hur det är så skulle det lugna ned även mig. =)
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

pH=-log (H+)

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Citat Ursprungligen postat av skreakalle
    Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo

Hilsen,

/P
    Hoppla ! Här klampade jag på en öm tå ! Varför jag undrar ? Jo,jag kör ju med soil;för att få ner ph,sen om jag sen gör vb med vatten på 8 i ph får jag en svängning i värdet ?! Men kanske inte så farligt ? Har ju lite pengar i det karet...
    Ingen öm tå. Jag vet bara verkligen vad jag tycker i den frågan, och utryckte det. Andra får göra som de vill, själv ser jag dock vb som nyckel till mycket för att få och hålla ett kar i balans. Testa och se, kör som ni vill... jag ser det som så basic att jag inte giter förklara mer. Läs, läs och läs, samt testa. Men. Klaga inte om det går åt helvete. Frågor om varför det gick som det gick när man struntade i vb tänker jag inte ens ge mig in i.

Anledningen till mitt svar var mestadels tänkt för andra som läser tråden och kanske tror att det med vb är överskattat. Enligt min mening är det bland det bästa man kan göra. Visst, man kan byta snabbt, långsamt, mycket, litet... men just att byta är i princip alltid bra. Undantag: kasst vatten från kran/stora eller snabba tempskillnader eller mycket stora skillnader i pH.

Har man mjukt, surt vatten i karet och byter med hårdare vatten med högre pH, så se till att det går verkligt långsamt, byt litet åt gången men oftare, kör med mycket växter/bra filtrering samt håll koll på djuren i karet. Då är det lugnt.

Att bara mäta pH är inte heller särdeles säkert. När pH sjunker går det oftast i steg. Har man passerat ett steg kan det sjunka fort. Mäter man KH är man säkrare, ligger det på 3 eller över riskerar man ingen direkt krasch. Byter man vatten regelbundet behöver man oftast inte något test. Då funkar det per automatik.

För övrigt, bara en tanke... hur många levande djur i lite större size hittar man i en pöl i naturen på 50 liter? *s* Ur min synvinkel kräver djur i lite större size i en 50 liters pöl lite extra skötsel.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Amano..

Mina krabbor

Vad bra att du vet vad du tycker,Patrik !

Uppskattar verkligen dina tankar & åsikter i div.frågor och påståenden.

Visst byter jag vatten i mina kar oxå,det är inte det,men Gud vet vad vattenverket tillsätter i sina ledningar.....

Som akvarist sen barnsben,("A very long time ago,in a galaxy far,far away") var det aldrig tal om vattenbyten,beredningsmedel å annat jox...
    Fick ändå till lek utav div.guramis,ciklider å annat....
    Nu har jag tätslutande "lock" på 54 liters karen,men har luckorna på glänt,så det smiter ut lite kondens.Brukar fylla på lite efter hand+vattenberedningsmedel.

Nån gång,kanske varannan månad eller så,byter jag ngr.liter.Thats it !

Har just nu ingen full koll på ph-värdet,men ska börja "logga" lite här framöver (Mycket annat som står på tur just nu känns det som !) Kommer även köra kh,har för mej att kh värdet är väldigt lågt när man kör med soil.....

Storlek på kar har ju oxå stor inverkan,givetvis.Men de allra flesta kör kanske med modell mindre ? Har väl sett allt från 5 liters till 400.....Har själv den åsikten att akvarium under 100 liter kräver mer underhåll.......Som man sår,får man skörda....

Superräka Nedros avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Stockholmslän

Mina räkor

Inga förnärvarande

Mina snäckor

Inga förnärvarande

ja jo jag håller med på och byter vatten i mitt 18,5 liters. 1 gång i veckan någon liter.

Så ja det blir kanske mer jobb med ett mindre men det går ju snabbare att fixa lite. dvs det handlar kanske om ett vattenbyte på 4 liter inte 40 liter så man fixar det fort. =)
    80L sällskapsakvarium
    18,5L räk akvarium
    15,5L räk akvarium

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Chatta eller inte chatta?
    Av Johnny Wong i forum RedBee
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 21:31
  2. Kardinaler som fejkar vara död?
    Av Charlie_73 i forum Sulawesiräkor
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 11:33
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 02:57
  4. Tack vara denna prima sida!!!
    Av elinfelin i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 11:13
  5. Gillar CR att vara i grottor och håligheter?
    Av Charlie_73 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 13:14

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg