Såg det här i dag inan jag tog en fuktig bommulstuss och började rengöra mina stackars Kamelior från nedfallen aska från molnet tog jag några foton, bomulstussen blev svart av glittrande partiklar!!!
Alla blad var täckta med aska och också svarta små sotflagor, så, ser det ut så här på Kameliorna så kan jag defentivt förstå att det är farligt för allt levande och också flygmotorer!!!
Men jag har alltid varit sjukligt intresserad av vulkaner och önskar att jag fått se utbrottet på plats och på nära håll, finns det något mer fantastiskt på vår jord än dessa utomordentligt intressanta vulkaner![]()
!!!
Om jag vetat att det fanns ett yrke som hette Vulkanolog när jag var i skolåldern så hadde jag inte tvekat en sekund på vad jag ville bli, jag hadde utbildat mej till Vulkanolog![]()
![]()
!!!!
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
Har du dom utomhus nu ?
mvh/bjorsa
Ja dom är utomhus på min balkong alla 3, en av dem har varit ute hela vintern den ser lite medtagen ut och många blad har torkat nu, den trotasade vintern, trode väl att den var vinterhärdig vilket den inte är här!!! Får se om den orkar komma igen, kanse får klippa den lite även om man inte brukar klippa Kamelior, men först vill jag se var den skjuter nytt
![]()
!!! Jag bor i lägenhet och Kamelior tål inte inomhusklimatet så därför har den varit ute, problemet är att vintern kom så plötsligt och då var det ingen idé att vintertäcka den.
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Snäckor:
Cool bild själv har jag inte sett några spår efter aska vad jag kan säga. Mer än att flyg varit inställda för folk jag känner
80L sällskapsakvarium
18,5L räk akvarium
15,5L räk akvarium
Att jag frågade är för att här händer det ibland att aska kommer ut inomhus pga våran pelletspanna som ibland får gengasexplosioner vid uppstart när den inte tänder på en gång å då kommer det ett litet fint askmoln i hela huset :-) (Händer sällan men händer ibland)
Å även utanför huset kan man nog se aska hos oss skulle jag tro ,men du som bor i lägenhet har ju inte pelletseldning så din aska är nog just från island vilket är ju ganska häftigt att kunna se spår så långt bort .
mvh/bjorsa
Ja vist är det spännande, bara det att jag skulle velat varit på Island när utbrottet kom, jag är väl lite tokig
![]()
!!!!
Att det är vulkanaska är jag helt övertygad om, det fanns på utemöblerna också, men det syntes bäst på Kameliornas gröna blad![]()
!!!
Räkor:
Fiskar:
Snäckor:
Lite ?!Ursprungligen postat av Peckoltia
![]()
Vulkanolog, är det inte såna som brukar ramla ned i vulkaner ?Ursprungligen postat av Peckoltia
![]()
He, he, kan nog hända att en och annan ramlat ner eller brunnnit upp av hettan ja,Ursprungligen postat av Raeker
men det är sådant som kan hända i ett så farligt jobb, men spännande är det allt![]()
!!!!
Räkor:
Fiskar:
Snäckor:
Förstår ditt intresse för vulkaner jag tycker dom är super häftiga med. :wink:
Mitt intresse för naturens krafter kom när jag var och vandrade på vulkanen Etna i Italien det var riktigt häftigt man kunde känna hur marken var varm under ens fötter. Har tom en bit lava som jag plockade med där ifrån som jag har hemma och har visat mina barn det tycker dom är riktigt häftigt
Naturen är häftig och hur mycket vi än försöker bevisa att vi människor är överlägsna den så kommer den motbevisa detta med en ny "katastrof"![]()
Personliga barnkläder med stil
http://www.amdadesign.blogspot.com
I studied Geology for a while to become a vulcanologist :-) Mathematics killed the dream though (I hate math), always failed the tests at university :-) But I lived in New Zealand while Mount Ruhapehu erupted. Did a few climbs up there just a week before the eruption. Way cool! Lots of earthquakes too. And later our plane from Christchurch to Auckland flew just left of the ashcloud. Phenomenal sight !
Jag skulle också velat vara med om något sådant som ni och det du säger om matten så är det ju sant, hadde tyvärr också fått ge mej å det planet då min matte inte heller är så bra och här är en till som avskyr matte![]()
!!!
Jag vet inte, kanske jag med min enorma envishet skulle kunnat klara utbildningen, mottot som lyder för mej är "skam den som ger sej"![]()
![]()
![]()
!!!!!
Räkor:
Fiskar:
Snäckor:
undrar om det är askan som stör min tv?? har digital antenn dvs signalerna kommer genom luften!
mvh clas
Bokmärken