+ Svara på ämne
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: BB-Påse

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

BB-Påse

Går myggnät att använda i akvarium? Funderar på att tillverka en "BB-påse" till mina Amano, jag har ju tyll men är osäker på maskstorleken !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Re: BB-Påse

Varför inte en strumpbyxa då strumpbyxan är tätare ?
    mvh/bjorsa

nej nej myggnät är aldeles för stort ,storleken ska mera vara som dom vita tyghåvarna ,jag skulle
    köra med den här http://www.pwss.nu/product.php?producti ... t=0&page=1 plus någon typ av lock efter som amano kan klättra ut

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har en sådan, fast jag kommer inte på vad jag ska använda till lock.......jo kanske om kan klippa till ett lock från en godisburk, men hellst skulle det ju vara något som är tyngre men vad då????
    Om man använder något styvare nylonväv så skulle man kunna fixa påsar som inte tappar formen så fort man stoppar dem i vattnet av ett runt stycke, sen syr man en kanal längs med kanten och trär i en tråd som kan vara i vattnet. Då får man ju en påse som man drar ihop upptill och så hänger man påsen i snörena på utsidan !
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

My first Amanofemale just released her larvae I saw. They are very very VERY small !!! I would recommend something like Bjarne suggested. You could use a strumpbyxa to cover that box, just buy a large size and pull it over the opening :-)

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det var en bra idé Jen !!
    Då gäller det att lyckas fånga in henne också och det är ju inte det lättaste i mitt 250L kar !!!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Don't feed for a day or two. Then put some food pellets into the netbox, lower it into the water and wait. Soon you will have the box full of Amanos.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Bra tipps, men jag har ju Guppy i karet också och dom gillar räkpelletsen
    Skulle behöva hummertinnor i miniformat !!!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Try this then That is how I caught my little Gabuns. But the Amanos were in there first.
    Bifogade bilder

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Vilka kan ha en sådan då och går en 4 cm stor hona in där?
    Hur stor är fällan? Jag har 34 Amano och den största är nog 5 cm nu.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

det här är en klassiker http://www.instructables.com/id/Homemad ... Fish-Trap/
    skulle dock rekomendera att skära ganska stora hål på sidan och limma på nät........jag lovar att det inte är kul om man glömmer bort den annars...

The snailtrap is big enough that 4 adult Amano females, a lot of CR and snails can easily fit in there :-) I use it to reduce my snails now and then, but I noticed that you can very easily catch your räkor with it too. When I put it into the tank in the evening and take it out in the morning, it is usually full with räkor and snails. That is how I caught my Gabuns (5cm) recently.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ok, sen får man se omrätt hona har knallat in i fällan bara om det bara får plats 4 vuxna Amano. Jag antar att man får håla på ett tag om man inte har tur med att fånga och släppa ut fel räkor, men det är ju värt ett försök !

Sen har vi ju Bjarnes hemmagjorda variant som är väldigt intresant !!!
    Den är ju enkel att tillverka och dessutom väldigt billig, så jag tror jag testar den först faktiskt, men vilket slags lim kan jag använda, går det med silikon ??
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag lyckades få upp henne utan fälla då hon nu på morgonen intet ont anande råkade befinna sej vid frontrutan !!!
    Ska jag låta yngelkassen hänga eller låta den stå på botten? Det är ett Juwelkar så krokarna som följer med räcker inte till, har sat dit dom och funderar på att förlänga med nylonlina och fästa på utsidan i en uppocknervänd krok med sugpropp !!
    Sen bör jag väl ha någonting i mossväg till henne också !
    Det var det där med nylonstrumpan också får knalla till afären och se vad dom har, för den nylonsocka jag har är för trång.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg