+ Svara på ämne
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: How to kill Planaria

How to kill Planaria

I will translate an article about getting rid of Planaria from a German Räkforum.

-----------------------------
    (The medicin "Panacur" (Fenbendazol) might be a bit difficult to get in Sweden.)

Treatment of planaria with Panacur tabletts 250 mg
    written by the Owner of the Neelie.de Website

Instructions:

1. A 50% water change.

1.1. Remove snails! See bottom of article as to why.

2. Dosage: 1/4 of a tablet for 100 liters of water. You need to calculate the correct dosage for your tank size according to that. Dissolve tablet piece in a bit warm water and add to the aquarium. Try adding the mixture all over the aquarium and not just at one place.

3. Make sure there is a good oxigen flow in the aquarium !

4. Remove all visible dead planaria from the water so that the water quality doesn't suffer too much.

5. After 5-7 days do another 50% water change and try to clean your grus to get the dead planaria out from there.

6. If you cleaned the grus from dead planaria then you can now add another dosage of Panacur.

7. Once again, remove all visible dead planaria from the water so that the water quality doesn't suffer too much.

8. Normal water changes after a week from now on.

Important: Do not use a higher dosage !
    Äpplesnäckor and Zebrasnäckor do not like Panacur, they will die! Posthornsnäckor and Physa survived. So beware !

If you use a higher dosage of the Panacur, your räkor will end up with deformities !

----------------

I should add that this treatment should be a last resort. Chemical treatments should never be used lightly. Check the article by Räkmackan about Planaria for other ways to deal with them and to learn more about them.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Re: How to kill Planaria

Tack
    Medicinen kan som sagt vara svår att få tag på men om man har hund eller katt kan man be vetrinären skriva ut detta som avmaskningsmedel till dom
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Finns som Axilur 250 mg receptfritt till hund å katt http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... cTypeID=30
    mvh/bjorsa

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Tack så jättemycket för artikeln.
    Apoteket nästa.

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Här finns oxå en planariabehandling http://www.blue-tiger-shrimp.com/blog/p ... et-rid-of/
    För att få rätt dos skulle jag lösa upp en tabl i en större mängd vatten och sen räkna ut mängden lösning jag behöver .
    mvh/bjorsa

Great article, Bjorsa. I should add that according to a lot of german breeders who have used Panacur, even filtering with coal will not totally remove the rests of the Panacur from the aquarium. So be careful with your snails !

Helvete (ursäkta språket) kan planaria döda räkorna

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Dom har lyckats ta en av mina iallafall.

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

Jag hade några som satt sig på mina Amano räkor. Det var då jag bestämde mig för att köra med. Axilur oral lösning http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=111620

Jag provade 0.1ml i 3 dagar i 2 dl vatten med en räka och posthorn De såg ut att må jätte bra.
    Jag försökte sedan skala upp det. Har skrivit upp dosen någonstans... Har det inte här, Men jag räknade ut att dosen var mindre än den som rekomenderas där uppe. . Körde den dosen i tredagar sedan fick den stå i en vecka utan vattenbyte. Sedan 50% vattenbyte. Sniglar och amanos såg ut att må bra til en början.

Efter ett tag slutade Amano räkorna att få ägg och efter tag fick några redcrystal böjda ryggar och outvecklade spröt. Har läst att andra har fått det. Då bytte jag 75% av vattnet och de som bor där nu ser ut att må bra och får ägg och yngel.

Har inte sett någon planaria efter det. Men man bör vara försiktigt och kanske köra både med stort vattenbyte och aktivtkol efteråt kanske också rensa gruset rejält för mycket ser ut att falla ner och lägga sig i gruset.

Superräka
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    uppsala

Mina räkor

Crystal red
    crystal black
    golden
    körsbär gula å röda
    rainbow

Mina snäckor

posthorn

Citat Ursprungligen postat av Haggan
    Jag hade några som satt sig på mina Amano räkor. Det var då jag bestämde mig för att köra med. Axilur oral lösning http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=111620

Jag provade 0.1ml i 3 dagar i 2 dl vatten med en räka och posthorn De såg ut att må jätte bra.
    Jag försökte sedan skala upp det. Har skrivit upp dosen någonstans... Har det inte här, Men jag räknade ut att dosen var mindre än den som rekomenderas där uppe. . Körde den dosen i tredagar sedan fick den stå i en vecka utan vattenbyte. Sedan 50% vattenbyte. Sniglar och amanos såg ut att må bra til en början.

Efter ett tag slutade Amano räkorna att få ägg och efter tag fick några redcrystal böjda ryggar och outvecklade spröt. Har läst att andra har fått det. Då bytte jag 75% av vattnet och de som bor där nu ser ut att må bra och får ägg och yngel.

Har inte sett någon planaria efter det. Men man bör vara försiktigt och kanske köra både med stort vattenbyte och aktivtkol efteråt kanske också rensa gruset rejält för mycket ser ut att falla ner och lägga sig i gruset.
    Om jag nu inte räknar tokgalet så gav du dina 50mg/l vilket är väldigt mkt om man ser till vad dom rekar i artiklarna .
    Den du länkar till inehåller 10 g (10 000 mg) per 100 ml vilket ger 10 mg per 0,1 ml och du gav 0,1 ml per 2 dl =0,5 ml per liter 10 mg *5 =50 mg per liter om jag nu inte tokräknar å de har hänt förr :-)
    Men dosen skulle ju kan förklara dom missbildningar du såg å nu vet man ju vad den övre gränsen går .
    Hur länge sedan var det du behandlade och ser du några effekter nu ?
    mvh/bjorsa

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

OK då blir jag osäker på hur mycket jag faktiskt hade. Jag hade i alla fall mycket mindre i det stora akvariet.

Jag ska leta upp pappret imorgon.

Jag har flyttat runt lite många har faktiskt återhämtat sig efter några skalömsningar men några är fortfarande lite sneda i ryggen. Det var kanske för 3-4 månader sedan

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Planaria invasion
    Av Charlie_73 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 22:38

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer