+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 29

Ämne: Transporting räkor in plane luggage

Transporting räkor in plane luggage

Hej,

at the end of this month I am off to Germany for 3 weeks. I would like to buy some räkor there and then take them with me to Sweden in my suitcase. (Not hand luggage). Does anyone here have experience how to best do so ?

If they send them to me on monday and I get them on tuesday and fly on wednesday, how do I best do this ?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Re: Transporting räkor in plane luggage

Vet inte hur man gör med räkor men jag antar att du får ha heatpack och frigolitlådor. Vet att jag haft smör i mitt bagage och när jag kom fram så var smöret fruset. ( I Italien finns inte smörgåsmargarin ) Så det blir riktigt kallt i bagage utrymmet.
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Och välldigt skakigt, dom slänger med väskor.

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Får man ta in dem?

Eller vad säger reglerna..
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Klart man måste få annars skulle det väl inte gå att skicka efter från tyskland, men där emot får man inte ta in kräftor och krabbor av någon underlig anledning !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Citat Ursprungligen postat av CatsWhisker
    Får man ta in dem?

Eller vad säger reglerna..
    Jag har varit i samma sits, och det är iof ett par år sen men då fick man inte ta in själv utan tillstånd.
    Däremot gick det fint att posta dom till sig själv.
    Hoppas det är ändrat.

Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Thylomenia sp orange

Medaljer

Tror det är smartast att du skickar dom till dig själv då vet du ju hur du har packat + att de slipper frysa till isbitar på planet

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia
    Klart man måste få annars skulle det väl inte gå att skicka efter från tyskland, men där emot får man inte ta in kräftor och krabbor av någon underlig anledning !!
    Kräftor och krabbor får man inte ta in pga Kräftpesten....
    Sverige är rädd att vi ska köpa massor av fina rosa/blå kräftor med smitta och sen släppa ut dom i våra vattendrag

.....ja jag vill ha rosa/blå kräftor ....

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av AMDAdesign
    Tror det är smartast att du skickar dom till dig själv då vet du ju hur du har packat + att de slipper frysa till isbitar på planet

Kräftor och krabbor får man inte ta in pga Kräftpesten....
    Sverige är rädd att vi ska köpa massor av fina rosa/blå kräftor med smitta och sen släppa ut dom i våra vattendrag

.....ja jag vill ha rosa/blå kräftor ....
    Kräftpest är dom helt loss, dessa små rosa-blå godingar har väl inte sådant och inte släpper man ut dem i vattendragen här heller för de lär välinte klara vintrarna här !!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Thylomenia sp orange

Medaljer

Kräftpest är dom helt loss, dessa små rosa-blå godingar har väl inte sådant och inte släpper man ut dem i vattendragen här heller för de lär välinte klara vintrarna här !!!!
    Ja de vill gradera sig antar jag då det finns puckade människor som inte fattar att man inte kan släppa ut djur bara för man inte vill ha dom kvar
    Finns ju sådana som släpper ut sina reptiler i naturen med och tror de ska klara sig

Men...om man beställer dom fina kräftorna och de skickas till en och man har super tur så inte tullen gör stick kontroll så kan man ju få hem några fina kräftor...MEN det är olagligt att göra så

I researched the german forums. They use breathing bags and styropor boxes when taking räkor on the plane within europe. No heat packs because that is forbidden. My problem is, I do not want to send expensive räkor from Germany to Sweden without Expresss (next day delivery) and Express costs €150. And I am afraid that if I send them normally, they will be on the road too long.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det beror väl lite på hur du skickar dem och när, om man skickar som Aqua-Tropic gjorde på en fredag kl 16.00 så lär dom ju defentivt inte vara framme förens i bästa fall måndag !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkyngel Haggans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Län
    Dalarna

Mina räkor

CB, CR, Amano, Blueperl

Mina snäckor

posthorn

Jag har snackat med Grabbarna på www.garnelenhaus.de. De sa att det inte skulle vara något problem att ta räkor på flyget hem, de skulle packa bra för mig också. Ska ner dit i slutet av maj

Guldräka Rickard Asplunds avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Cr, Blue dream,Körsbär(sakura,vanliga), sunkist

Mina snäckor

Posthorn(rosa,blå och bruna),Elefantsnäckor(gula)

Att skicka express dvs över natten innebär att dom får flyga och blir lika kalla som ditt bagage när du flyger.Ville bara säga det så ingen dödar sina räkor och blir ruinerad pga frakten dessutom.Jobbade på UPS tidigare.
    Maila mig på rickard@asplundsfisk.se så skickar jag en lista på vad jag har att sälja.Kolla in www.asplundsfisk.se

Update from Germany: Today I was in Aquarium heaven That is, I went to the Kölle Zoo shop in Weiterstadt. Just WOW

I bought Söchting Oxydators, cool little hiding places for my räkor, lots of different foods, CO2 glas pipes, etc. I drooled over their räkor (although their CR weren´t nearly as good quality as Jannes ). They had fully grown Gabuns there as well... just wow, mine need to grow a lot it seems. Nice deep blue Tigers too. All sorts of Sulawesi snails too, even orange ones. I will try to get the Sulawesi King snails to take back home with me.

Their saltwater area is HUGE. They had large tanks where you could select any coral you wanted, just like the sort you have for freshwater plants but just for corals and an enormous variety! Not to mention their saltwater fish (and räkor).

I will try and get a frigolit box and a heatpack and buy some räkor and take them as normal luggage on the plane with me. It would be silly not to.

@Peckoltia: Should I get some Snowflake räkor for you as well ? We could always try.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja, varför inte försöka, jag vill ju hemskt gärna ha några fler så att dom blir närmare 20 i stället för 13 mina små älsklingar !!!! MIn son sa att om man har deciliterförpackningar så får man ha med 10 st sådana som handbagage, men var och en måste vara max 1 dl !!! Min sons far jobbar som flygtekniker på SAS därför tror jag på vad han säjer om vätska !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg