+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Räkor + Ancistrus

Räkyngel
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Gävleborgs Län

Mina räkor

Inga för tillfället men har haft Amano, Körsbärsräkor, CR och Sakura.

Mina snäckor

Inga för tillfället men har haft Anatome Helena, Posthorn.

Räkor + Ancistrus

Nån som har haft problem att hålla dessa saker i samm kar? Jag har haft dom i samma en längre tid men har nu flyttat och flyttade då över dom till mitt gamla 60liters Juwel. Det bör tilläggas att de har varit igång i 3 -4 veckor nu. Nu har 2 ancistrus dött och den tredje är på god väg . Vill hemskt gärna tro att de är av ålder så hur lång livslängd har Ancistrus?
    Kan ju säga att räkorna börjar gå lös ordentligt innan dom har dött ens. Inom loppet av 5 dagar nu så får jag ta död på 2. Och en tredje är som sagt på väg också.
    Frågar man inget, så får man ingenting veta.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Gävleborgs Län

Mina räkor

Snowwhite / Golden

Mina snäckor

Blå Posthorn

Re: Räkor + Ancistrus

Såvitt jag vet finns det registrerade exemplar som levt upp till 14-15 år.

"Standard" på sidor verkar vara 5-12 år om man kollar runt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ancistrus -

These fish are often kept by aquarists as they are dutiful algae-eaters and smaller in adult size than the common plecos usually seen in petshops. Size is up to 15 cm (male), 12 cm (female), recommended temperature 23-27 degrees Celsius, lifespan up to 12 years. They are hardy animals, tolerant to a wide range of water conditions, breeding easily in captivity, compatible with most other freshwater fish, though typically mottled brown in colour, other species are more exotic - spots of bright yellow on a dark background being a common patternation, albino variants are also common. It is thought that the eggs of the bristle-nosed pleco are light sensitive, albino fish may be the result of exposure to excesive light.

Historically commonly available species of Ancistrus were Ancistrus dolichopterus and Ancistrus temminckii, other species are now available though exact identification is difficult.

Feeding is easy, bristlenoses will graze on algae and other surface growing organisms as well as eating algae wafers or tablets, flake food, squash, spinach, cucumber, zucchini, green beans and peas however they have been known to accept frozen bloodworms as part of their diet. Aquarium specimens may starve for lack of algae or other plant matter; algae wafers or other low-protein foods are recommended. Keepers should watch for the abdomen to take on a sunken appearance, indicating insufficient nutrition.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har ju räkor tillsammans med ancistrus och det tycks fungera utan problem, det enda jag märkt är att mina Snöflingor hoppar högt när någon av Ancistrusarna råkar snudda vid dem, men de är väldigt lättskrämda, dom hoppar 1 dm rakt upp som loppor !!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Har också mina räkor ihop med ancistrus det enda jag märkt är att ibland åker räkorna snålskjuts på ryggen på dom och som Peckoltia skriver att när de vispar till med stjärten så hoppar räkorna åt olika håll
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina Snöflingeräkor är väldigt lättskrämda det behövs bara att jag går förbi karet för hastigt så hoppar dom till och flyr undan
    en de kanske vänjer sej med tiden . Sitter jag ner och tittar på dem så grejar de bara vidare med sitt, kanske de vänjer sej vid Ancistrusarna också annars får jag flytta på mina 10 Ancistrusar !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Gävleborgs Län

Mina räkor

Snowwhite / Golden

Mina snäckor

Blå Posthorn

Själv har jag bara ancistrus-ynglingar än så länge, men deras beteende är precis som det beskrivs;

Dom vill bossa, och passar på så fort dom får chansen.
    Svanssprättandet slår aldrig fel, och det verkar vara mina rainbows som får försöka stå ut med det mest (De har belägrat filtret, och ancistrusarna tillåter inte detta alltid).

Räkyngel
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Gävleborgs Län

Mina räkor

Inga för tillfället men har haft Amano, Körsbärsräkor, CR och Sakura.

Mina snäckor

Inga för tillfället men har haft Anatome Helena, Posthorn.

Så har de brukat vara för mig också. Har haft dom tillsammans länge.. Nu är de bara två kvar. Modell halvstor. Eller ja.. den ena är en gris, och verkar ha blivit jävligt dominant. Kan ju iofs ha varit storbråk emellan dom, för ja såg att hon jagade omkring en annan hona som en tokjävel en dag.. Dom två som är kvar verkar dock inte ha nåt emot varandra.. Måste ha varit nåt sånt för jag har bara en stor rot med mossa på plus vattenspikblad så de finns inte supermycket att gömma sig i/på/under.. de enda jag kan komma fram till är fett slagmål eller helt enkelt att hon har stressat ihjäl dom. Har inte varit några som helst problem tidigare. Men som sagt, då fanns de fruktansvärt mycket växter 3 grottor och en stor sten.
    Frågar man inget, så får man ingenting veta.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Du får väl fixa flera gömställen igen då i karet !! Mina Ancistrusar är i olika storlekar och det verkar ha varit slagsmål dem emellan för stjärtfenorna är trasiga på många, troligen är det väl någon lekvillig hona och en massa ungtuppar som alla vill till !!!
    Ancistrusarna gör inte räkorna något ont, men de kan ju svepa till dem med stjärten när de simmar iväg !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. ancistrus
    Av stocke i forum Fiskar
    Svar: 111
    Senaste inlägg: 2010-11-14, 15:54
  2. Räkor och Ancistrus?
    Av J.milton i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 19:20
  3. Ancistrus Odling.. HJÄLP!!!
    Av BeePrince i forum Fiskar