+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spongilla lacustris - Sötvattenswamp

Spongilla lacustris - Sötvattenswamp

Spongilla dwells in lakes and slow streams. There are around twenty species of freshwater sponges, all occurring in this genus. Sponges of the genus Spongilla attach themselves to rocks and logs and filter the water for various small aquatic organisms such as protozoa, bacteria, and other free-floating pond life. Unlike marine sponges, fresh-water sponges are exposed to far more adverse and variable environmental conditions, and therefore they have developed gemmules as a means of dormancy. When exposed to excessively cold or otherwise harsh situations, the sponges form these gemmules, which are highly resistant "buds" that can live dormantly after the mother sponge has died. When conditions improve, the gemmules will "germinate" and a new sponge is born.

--------------------
    (more to come)

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Re: Spongilla lacustris - Sötvattenswamp

Har du ingen bild på dessa svampar? Undrar om dom hjälper till att hålla Karen rena, vore bra i så fall !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Just google it, you should find photos. It seems that freshwater sponges are quite common in Europe as well :-)

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag ska kolla i kväll när jag kommer hem från jobbet, verkar intressant detta !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

It seems it is possible to keep them in an aquarium - but your räkor will be very happy about the new food source The Sulawesis seem to love eating them And you need to feed the sponges as well. So eather they starve or they get eaten. Bleh.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ok Jen men de är fortfarande intresanta, jag har ju räkor i alla kar så då får jag nöja mej med att läsa pm dem på nätet !!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

JenL du verkar veta allting . Du kanske kan hjälpa mig. Jag har en slimline i mitt 180L akvarium som har fått något rosa i sig. Ser ut som någon har varit och stoppat rosa tuggummi i skarvarna, sprickorna i slimlinen. Kan det vara någon typ av svamp?

Syns bättre på denna bild

Den är hård när man tar på den.

Någon aning om vad det kan vara?
    MvH
    Mikael

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Har du haft det dom där sakerna sen var ny? Ser nästan ut som en bit av gummiformen som bakgrunden är gjord i.

Haha, jo det skulle det mycket väl kunna vara. Dock såg jag dom inte när den var ny men det är inte omöjligt att jag kan ha missat det. Gummiformen är alltså rosa som slimlinen görs i?
    MvH
    Mikael

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg