+ Svara p mne
Resultat 1 till 12 av 12

mne: Jag har till min stora frvning lyckats f ett nst intill

Jag har till min stora frvning lyckats f ett nst intill

Jag har till min stora frvning lyckats f ett nst intill sktselfritt akvarium. Enda tekniken r en 25 W pronlampa, tnds och slcks manuellt morgon och kvll.

Det fr plats 19 liter egentligen, men mursanden p botten och en stor mopanirot som nstan tar upp hela akvariet trnger vl bort en del. Jag har framfr allt Java ormbunke, div. mossor och en utsltad mossboll fast p roten. Ett ftal mindre vxter runt i kring. Lite musselblomma p ytan.
    I detta bor ganska mnga; en lillfingerlng Pleco, 3 amanorkor och ett stimm krsbr av olika lder. Stnktetreyngel av olika lder. Det strsta som en nagel lng. Mnga Posthorn av alla storlekar och en Helena, som bara r synlig d och d. Samt ett stort antal krftdjur, sm som ett knappnlshuvud. Ibland stoppar jag ner ett litet salladsblad, annars sker ingen matning alls regelbundet!

Frskt ngon gng med lite flingor och yngelfoder. Men det r bara rkorna som mjligen vill ha. nd r de r stndigt fulla i sin tarm, s de hittar visst en hel del att ta nd! Jag fyller sllan p vatten, d akvariet har en plasthatt.

Vattnet luktar friskt. Ngon ltt hinna kan ibland ses, men sniglarna tycks kka denna. Rensar aldrig i akvariet. Skljer bara av tetrayngel d och d i vattnet genom att snka ner locket som tetrorna fster ggen p i det stora akvariet.

Som sagt; r mycket frvnad att detta fungerar! En sdan liten mngd stillastende vatten, med s mnga olika sorters unga individer. Med bara en lampa som hjlpmedel. Lampan vrmer upp vattnet till ung. 27 grader under dagen i mittenskiktet. Tror ni att man kan gra lika i ett strre ocks?

Amano leker regelbundet, s ocks krsbren. Tetrayngel tillfrs var 3:e 4:e dag ungefr. En del av ynglen blir nog mat. Systemet tycks vara "sjlvbevarande"? Har ngon liknande erfarenheter?"

Mvh
    Christin

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Inlgg
    Mnga

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Re: Jag har till min stora frvning lyckats f ett nst intill

Nr jag var barn hadde jag ofta karen s men inte nu lngre. Tycker du verkar ha vl mycket invnare i din sjlvgende lilla burk, men fungerar det s r det ju kul s lycka till med karet !!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Kr liknande, men byter ut lite vatten ca 1liter/dag i mitt 30liters. Funkar ypperligt.

Jag har Mycket vxter i denna!
    Christin

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Har du ingen bild p karet ??
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snckor:

Tyvrr! Min kamera har gtt snder. Men det r tveksamt om jag kan skapa ngon bra bild. Mopaniroten har frgat vattnet som th. Det r vl det enda minuset!
    Christin

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Men d fr du vll gra ett vattenbyte och sedan lna en kameraav ngon snll kompis ! Frgningen upphr med tiden vilket r bra !!
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Rkyngel
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ln
    Gvleborgs Ln
    Inlgg
    73

Mina rkor

Inga fr tillfllet men har haft Amano, Krsbrsrkor, CR och Sakura.

Mina snckor

Inga fr tillfllet men har haft Anatome Helena, Posthorn.

Sjlv lter jag alltid rtter ligga i en hink som jag byter vatten i en gng om dagen i ungefr en vecka om jag skaffar nn ny rot. P s vis missfrgar den inte i akvariet senare + att de kan brja lukta "prupp " av vattnet ocks. Men ligger den i hink sjlv innan s frsvinner allt snt lagom till man ptoppar ner den i karet
    Frgar man inget, s fr man ingenting veta.

Jag har stormkokat roten 3 ggr. Ltit den st en vecka med dagliga byten. Inget hjlper :0)! Det spelar ingen roll faktiskt. Vattnet r helt klart trots frgningen, det stillastende vattnet och inga vattenbyten. Men miljn r mycket knslig, med mnga olika yngel och den ringa vattenvolymen, s jag vgar inte laborera alls med nytt vatten.
    Christin

Detta tycker jag inte r ngonting efterstrvansvrt eller tycker WOW han har lyckats skapa ett perfekt ekosystem i akvariet..
    Jag tror skert att du skulle kunna leva i den rda zonen i Tjernobyl men hade det vart bra? hur lnge skulle du leva?
    Joseph Fritzel bevisade ocks att man kan frka sig i en kllare, och att ventilation osv inte r s viktigt, Inga problem att ka p semester en mnad heller..

Djurens hlsa i frsta hand, vattenbyten med nytt frscht vatten, bra mat och mkt plats ska djur ha.

Eller tas med ett glas vitt till
    Lmnar mycket vrigt att nska
    Mvh Fredrik

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Jag hller fullstndigt med frgende talare, du mste faktiskt gra regelbundna vattenbyten i karet och rkorna tl faktiskt det, de mr ocks bara bra av att f nytt vatten. Gr vattenbyten p 1/4 1 ggr i veckan eller tminstonet varannan !!
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Citat Ursprungligen postat av Vitt Vin Och Reekor
    Detta tycker jag inte r ngonting efterstrvansvrt eller tycker WOW han har lyckats skapa ett perfekt ekosystem i akvariet..
    Jag tror skert att du skulle kunna leva i den rda zonen i Tjernobyl men hade det vart bra? hur lnge skulle du leva?
    Joseph Fritzel bevisade ocks att man kan frka sig i en kllare, och att ventilation osv inte r s viktigt, Inga problem att ka p semester en mnad heller..

Djurens hlsa i frsta hand, vattenbyten med nytt frscht vatten, bra mat och mkt plats ska djur ha.

Eller tas med ett glas vitt till
    Precis s skall det vara och R! Vattenkvalitn r mycket bra, eftersom jag regelbundet kontrollerar denna. Djuren r sm och har bra plats. Mnga niver nda till vattenytan. Mat finns i verfld! Men jag trodde aldrig att det skulle fungera!

Sktte detta lilla akvarium p traditionellt stt tidigare - inget fungerade, djuren mdde dligt. Nu inga problem och inga ddsfall. Metoden heter Walstad och den har jag lrt mig p Plantswap.
    Ni behver inte vara oroliga!
    Christin

+ Svara p mne

Liknande mnen

1. Jag har rda posthorn- Vad har du?
    Av christin persson i forum Bytes/Sknkes
    Svar: 14
    Senaste inlgg: 2010-08-10, 12:55
  2. Svar: 14
    Senaste inlgg: 2010-08-08, 19:13
  3. Tnker jag rtt med min rkmix?
    Av mollsan i forum Allmnt